در هند چه خبر است؟ ظهور توقف ناپذیر ناسیونالیسم هندو در هندوستان

یوگی آدیتیانات» یک راهب رنگ زعفرانی‌پوش از حزب راستگرا و بنیادگرای هندو بهاراتیا جاناتا برای دومین دوره به عنوان وزیر ارشد ایالت اوتار پرادش هند سوگند یاد کرد. به مدت دو ساعت صبح آن روز در مراسمی که به مناسبت این پیروزی در سراسر ایالت سازماندهی شده بود ناقوس‌های معبد به صدا درآمدند. این مطابق با تصویری بود که آدیتیانات به دنبال ارائه آن بود: وارث «نارندرا مودی» نخست وزیر هند و یک چهره برجسته در تلاش بهاراتیا جاناتا برای تبدیل هند به یک کشور ملی گرای هندو.
به گزارش فرارو به نقل از فارین افرز، پیروزی آدیتیانات یک رویداد قابل توجه بود. او اولین وزیر ارشد ایالتی است که در ۳۰ سال گذشته مجددا در انتخابات پیروز شده و علیرغم مدیریت نادرست فاجعه بار دولت‌اش در مقابله با شیوع کووید-۱۹ توانست انتخاب شود. این ایالت دارای نرخ مرگ و میر گسترده و کمتر گزارش شده است و برای هفته‌ها اجساد بر روی رودخانه گنگ شناور بوده‌اند.
بیماران برای کنار آمدن با تخت‌های بیمارستانی ناکافی و کمبود اکسیژن با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده اند. با این وجود، بهاراتیا جاناتا ۲۵۵ کرسی از ۴۰۳ کرسی در مجلس قانونگذاری ایالتی را به دست آورد حاشیه‌ای که حتی از انتظارات آن حزب نیز فراتر بود.
اوتار پرادش بزرگترین ایالت هند است که بیش از ۲۰۰ میلیون نفر جمعیت دارد و ۸۰ کرسی از ۵۴۳ کرسی پارلمان ملی را به خود اختصاص داده است. هنگامی که بهاراتیا جاناتا برای اولین بار پس از انتخابات ایالتی در سال ۲۰۱۷ میلادی آدیتیانات را به عنوان وزیر ارشد خود انتخاب کرد بسیاری از تحلیلگران شگفت زده شدند.


آدیتیانات به عنوان رئیس یک مدرسه مذهبی هندو فعالیت کرده بود و به دلیل تهدید به خشونت علیه مسلمانان متهم شده بود. افراط گرایی آدیتیانات به حدی بود که زمانی مسلمانان را «حیوانات دو پا» نامید که «تولید» آنان باید متوقف شود.
نگرش آدیتیانات نشان دهنده برنامه‌های دولت مرکزی بود و او به تقویت دستور کار مودی کمک کرد. در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی هند قوانین جدید شهروندی را تصویب کرد که مسلمانان و مسیحیان را از افراد متعلق به مذاهب منشا هند یعنی هندوها، سیک‌ها و بودایی‌ها متمایز می‌کرد.
قوانینی که تهدید به سلب تابعیت از صد‌ها میلیون نفر می‌کند اعتراضات گسترده‌ای را برانگیخت. دولت ایالتی آدیتیانات با اقدامات سختی از جمله مصادره اموال تظاهرکنندگان (مجازاتی که توسط دادگاه عالی هند متوقف شد) به این موضوع پاسخ داد.
از زمان به قدرت رسیدن مودی، حملات علیه مسلمانان در سراسر هند افزایش یافته است آخرین مورد آن در جریان شیوع خشونت‌های جمعی در ۱۰ آوریل که همزمان با جشنواره هندو‌ها بود رخ داد. با این وجود، این خیزش به ویژه در اوتار پرادش شدید بوده است جایی که آدیتیانات یک کارزار پلیسی «نظم و قانون» را اجرا کرده است که مسلمانان را به طور نامتناسبی به قتل می‌رساند.
بسیاری از تحلیلگران انتخاب مجدد آدیتیانات را برای انتقال مستقیم وجوه نقد و تحویل غذا به فقرا در طول قرنطینه شدید هند مورد بررسی قرار داده‌اند. اما این استدلال چندان منطقی نیست. بهاراتیا جاناتا در برخی از مناطق فقیرتر ایالت بدترین عملکرد را داشت و برد آدیتیانات بخشی از یک روند گسترده‌تر است.
علیرغم یک اقتصاد ملی کند، بهاراتیا جاناتا سلسله پیروزی‌های قابل توجهی در سراسر کشور داشته است از جمله پیروزی مودی در سطح فدرال در سال ۲۰۱۴، انتخاب مجدد غافلگیرکننده او در سال ۲۰۱۹، و مجموعه‌ای از پیروزی‌های ایالتی دیگر که بسیاری از آن پیروزی‌ها در نقاطی رخ داده‌اند که ملی گرایان هندو حضور دارند و پیش‌تر هرگز در آن موفق نشده بودند. از شش رقابت ایالتی که در فوریه و مارس امسال برگزار شد بهاراتیا جاناتا برنده پنج رقابت شد.
راز موفقیت‌های بهاراتیا جاناتا بسیار عمیق‌تر و تاریک‌تر از اقتصاد است. برای سالیان متمادی، ملی‌گرایان هندو تلاش کرده‌اند تا بخش‌های مختلف ایمان را در یک جنبش سیاسی واحد تثبیت کنند.
آنان هندو‌های طبقه بالا را با موفقیت سازماندهی کرده‌اند کسانی در راس سلسله مراتب دینی قرار دارند و بخش عمده نخبگان هندی را تشکیل می‌دهند. آن حزب توانسته با تاکید بر این که طبقات پایین‌تر نیز به هندوئیسم تعلق دارند و تقریبا برای همگی آنان در رده‌های پایین حزب نمایندگانی وجود دارند حمایت بسیاری از هندو‌های به حاشیه رانده شده و طبقه پایین را به دست آورد.
بهاراتیا جاناتا هم چنین اسلام هراسی را تا حد زیادی تقویت کرده و آن را به مثابه یک سلاح به کار برده و ۹۶۶ میلیون هندو را بیشتر متحد کرده و همزمان زندگی را برای نزدیک به ۲۰۰ میلیون مسلمان هند به طور فزاینده‌ای دشوار ساخته است.
این وضعیت دموکراسی چند لایه هند را سخت‌تر خواهد کرد. مسلمانان در عمل از حقوقی مشابه با سایر شهروندان برخوردار نیستند و مناطقی در مرز‌های هند مانند کشمیر شاهد استفاده فزاینده دولت هند از ارتش برای مهار مخالفان هستند. با افزایش قدرت بهاراتیا جاناتا هم تبعیض علیه مسلمانان و هم سرکوب مناطق دور افتاده احتمالا بدتر می‌شود.
یک قرن ناسیونالیسم هندو در حال ساخته شدن
در سال ۱۹۲۵ میلادی، یک پزشک از مرکز هند به نام «کشاو بالیرام هدجوار» یک گروه شبه نظامی راست افراطی به نام «راشتریا سوایامسواک سانگ» (سپاهیان داوطلب ملی) را تاسیس کرد و هدف خود را ایجاد یک مذهب یکپارچه هندو اعلام کرده بود.
این گروه از بدو تاسیس مسلمانان و مسیحیان را تحقیر می‌کرد و معماران آن از فاشیست‌های اروپایی الهام می‌گرفتند. «مدهاو ساداشیو گلوالکار» رهبر آن گروه راست افراطی از سال ۱۹۴۰ تا ۱۹۷۳ میلادی (و تاکنون تاثیرگذارترین شخصیت آن جریان) راه حل نهایی آدولف هیتلر را به عنوان الگویی برای نحوه برخورد هند با مسلمانان آن کشور مورد تایید قرار داد.
دولت هند در سال ۱۹۴۸ میلادی پس از ترور «مهاتما گاندی» توسط یکی از اعضای قدیمی آن سازمان برای مدت کوتاهی این سازمان را ممنوع اعلام کرد. با این وجود، در طول دهه‌های بعد راشتریا سوایامسواک سانگ مورد احترام قرار گرفت، زیرا شیوه‌های اندکی ظریف‌تر را برای تهدید مسلمانان پیدا کرد.
با این وجود، راشتریا سوایامسواک سانگ کسب حمایت در میان کاست‌های صنعت‌گر پایین هندو و حتی در میان دالیت‌های به طور سنتی تحت ستم قرار گرفته که نجس خوانده می‌شدند را نیز آغاز کرد. آن جریان این کار را با بهره گیری از سلسله مراتب تقریبا بی‌نهایت طبقه بندی شده انجام داده است و تلاش می‌کند تا از گروه‌های هندو رای جذب کند گروه‌هایی که احزاب سیاسی هند به خوبی آنان را نمایندگی نمی‌کنند.
این وضعیت به بهاراتیا جاناتا اجازه داد تا با افراد از طبقات مختلف تماس گرفته و آنان را جلب کند. اگرچه هر یک از این اقشار از نظر کمی بسیار بزرگ نبودند با این وجود، با انباشته شدن حمایت بسیاری از آنان، بهاراتیا جاناتا توانست یک پایگاه سیاسی قابل توجه برای خود ایجاد کند.
درواقع، حتی جوامعی که خارج از شاخه هندوئیسم برهمنی قرار دارند مانند بیش از ۷۵ میلیون آدیواسی هند افرادی که به گروه‌های بومی این کشور تعلق دارند طی سه دهه گذشته به طور گسترده شروع به حمایت از بهاراتیا جاناتا کرده اند. این باز هم بخشی از تلاش‌های راشتریا سوایامسواک سانگ بوده است. راشتریا سوایامسواک سانگ از طریق زیرمجموعه‌های خود صد‌ها مدرسه را در میان آدیواسی‌ها بازگشایی کرده و تلاش کرده تا اخلاق هندو را در مناطقی که عمدتا غایب بود القا کند.
این سازمان هم چنین با تبلیغات تلاش کرده است تا خدایان مختلف آدیواسی را با اعضای پانتئون وسیع خدایان هندو مطابقت دهد و مراسم مذهبی سنتی آدیواسی را به مظهر هندوئیسم تبدیل کند. نکته قابل توجه آن که راشتریا سوایامسواک سانگ از استفاده از اصطلاح آدیواسی خودداری می‌کند، زیرا این اصطلاح به ساکنان اصلی اشاره می‌کند و این سازمان اصرار دارد که اولین مردم شبه قاره هند هندو بوده اند.
راشتریا سوایامسواک سانگ در بسیاری از برجسته‌ترین موارد، خشونت اوباش که هر دو گروه مذهبی را هدف قرار می‌دهند مورد حمایت قرار داده است. در سال ۲۰۰۲ میلادی آن سازمان به اجرای یک قتل عام خشونت‌آمیز علیه مسلمانان در ایالت گجرات کمک کرد. در آن زمان مودی وزیر ارشد ایالت مذکور بود.
خشونت باعث شده تا راشتریا سوایامسواک سانگ قدرتمندتر شود. مودی با بازی در مورد خشونت علیه مسلمانان در گجرات مجددا انتخاب شد و از اردوگاه‌های امدادی برای قربانیان مسلمان قتل عام گجرات تحت عنوان «کارخانه‌های تولید بچه» یاد کرد.
او با ایجاد ترس درباره ورود مسلمانان از بنگلادش به هند بار دیگر به عنوان نخست وزیر انتخاب شد. با انتخاب او برای رهبری اوتار پرادش آدیتیانات این رقابت را به عنوان نبرد بین ۸۰ درصد و ۲۰ درصد توصیف کرده بود: اشاره‌ای واضح به ۴۰ میلیون مسلمان این ایالت که تقریبا ۲۰ درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند.
گفتمان «۸۰ در مقابل ۲۰» آدیتیانات هم ‌‌چنین استراتژی انتخاباتی ملی حزب او را نشان می‌دهد. بخش اعظم جمعیت هند مانند اکثر مناطق اوتار پرادش هندو هستند. بنابراین، اگر بهاراتیا جاناتا بتواند کشور را در امتداد خطوط مذهبی منظم قطبی کند به راحتی می‌تواند قدرت را کسب کند.
این استراتژی به نظر می‌رسد موفق بوده است. از زمان روی کار آمدن مودی، اقتصاد هند به طور قابل توجهی کندتر از دوره قبلی او رشد کرده است و در سطح بین المللی این کشور در عصر ایده‌ها حرفی برای گفتن ندارد. چین هم چنان هند را در امتداد مرز طولانی و بد تعریف شده دو کشور تحت فشار قرار می‌دهد. وابستگی مداوم هند به تسلیحات کهنه روسی علیرغم اظهارات مکرر مودی مبنی بر اینکه هند باید به خود متکی باشد آن کشور را ناتوان از اتخاذ موضع روشن در مورد جنگ اوکراین ساخته است.
در همین حال، آدیتیانات رشدی کم نظیر داشته و یک فاجعه انسانی را رهبری کرده است. با این وجود، برای کسانی که از این دو رهبر حمایت می‌کنند چنین موضوعاتی در درجه دوم نتایج واقعی آن جریان قرار دارند. همانطور که راشتریا سوایامسواک سانگ برای جشن صدمین سالگرد خود در سال ۲۰۲۵ میلادی آماده می‌شود چشم‌انداز آن جریان از یک کشور هندو ملموس‌تر از همیشه است. مودی خودمختاری و حقوق کشمیر تنها ایالت با اکثریت مسلمان هند را زیر پا گذاشته است.
سایر اخبار این روزنامه
زندگی دشوارِ کارگران و بازنشستگانی که بیمار سرطانی در منزل دارند رنج‌های گرانی سرسام‌آورِ دارو محمدعلی وکیلی نقش دست‌های نامرئی در قدرت! در مراسم افطاری رئیس جمهور و دیدار با اهالی فرهنگ و هنر چه گذشت؟ انتظار دخالت بیشتر دولت در فرهنگ! سخنگوی دولت خبر داد استعفای مدیر و ناظم مدرسه‌ متخلف در تراشیدن موی سر دانش ‌آموزان وقتی گرد و خاک حریف تعطیل کردن تهران نشد سدسازی در ترکیه یا سوءمدیریت در کشور « ابتکار» تاثیر بخشنامه وضع عوارض صادراتی بر محصولات معدنی بر بازار را بررسی کرد سایه سیاه دخالت‌ها بر سر شاخص بورس اعراب و نهادهای بین المللی در برابر یورش وحشیانه اسرائیل سکوت کردند جنایت دوباره در مسجدالاقصی رئیسی: سرعت تورم کاهش یافته و به‌تدریج کمتر می‌شود توسط عناصر طالبان بازداشت فردی که سفارت ایران در کابل را گلباران کرد در هند چه خبر است؟ ظهور توقف ناپذیر ناسیونالیسم هندو در هندوستان تی آر تی ترکیه گزارش داد برند‌های ایرانی جایگزینی برای لباس‌های غربی در روسیه فرمانده نیروی دریایی ارتش: حضور مستمر در آب‌های بین‌المللی از اهداف ماست