اخبار کوتاه


تسلیت رهبر انقلاب
به خانواده شهدای افغانستان
پیام همدردی رهبر انقلاب به خانواده شهدای حوادث تروریستی اخیر افغانستان ابلاغ شد.
به گزارش ایسنا، معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل و هیئت همراه ضمن دیدار با خانواده شهدای حوادث تروریستی اخیر افغانستان، پیام تسلیت و ابراز همدردی رهبر انقلاب و جمهوری اسلامی را به آنان ابلاغ کردند.



مرکز آموزشی «ممتاز» و دبیرستان «عبدالرحیم شهید» شهر کابل سه شنبه گذشته هدف حملات تروریستی قرار گرفتند و جمعی از دانش‌آموزان افغانستانی در این حوادث به شهادت رسیده و مجروح شدند. پس از این حادثه تروریستی سفارت ایران در افغانستان آمادگی خود برای کمک به مجروحان این حوادث و انتقال آنان به ایران را اعلام کرده بود.

نگرانی ایران از تشدید خشونت
و ترور در افغانستان
سخنگوی وزارت امور خارجه، انفجار بمب در مسجد اهل سنت «مولوی سکتدر» را محکوم و برای شهدای این اقدام تروریستی رحمت الهی و برای بازماندگان صبر و اجر الهی مسالت کرد. سعید خطیب‌زاده با اشاره به سلسله‌حملات تروریستی روزهای اخیر در افغانستان، تشدید خشونت و ترور در این کشور را مایه نگرانی عمیق دانست و تاکید کرد: حمله به مسجد اهل سنت در ولایت قندوز که در ادامه حمله تروریستی دیروز به مسجد شیعیان مزارشریف صورت گرفت، به‌روشنی اهداف پلید تروریست‌های مزدور بیگانه را که درصدد ایجاد جنگ داخلی در افغانستان هستند، نشان می‌دهد.

خودروهای جنگی تولید داخل تحویل نیروهای مسلح می‌شود
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: تولیدات مختلفی در حوزه خودروهای جنگی داریم که اکنون در حال تحویل به نیروهای مسلح است.
امیر سرتیپ محمدرضا قرآیی آشتیانی با اشاره به اقدامات این وزارتخانه درباره خودروسازی و قطعه‌سازی افزود: وزارت دفاع به حوزه قطعه‌سازی و مباحث گلوگاهی در صنعت به ویژه صنعت خودروسازی ورود کرده و کمک‌هایی در این حوزه‌ها انجام داده است و این اقدامات استمرار دارد. وی با بیان اینکه اقدام وزارت دفاع براساس نیازمندی‌هایی است که در بخش‌های مختلف به این وزارتخانه ارجاع می‌شود، در پاسخ به این پرسش که آیا قراردادی با خودروسازان در این زمینه منعقد شده است گفت: بله؛ براساس قراردادها در حال فعالیت هستیم؛ برخی قطعات موردنیاز این مجموعه‌ها نقش گلوگاهی دارند یا باید از خارج از کشور تامین شود که البته وزارت دفاع در حال تولید این قطعات است.

رشد 63 درصدی صادرات ایران به عمان
حجم مبادلات تجاری ایران با عمان طی سال مالی گذشته با ۵۳ درصد افزایش به بیش از یک میلیارد و ۳۳۶ میلیون دلار رسیده است. محسن ضرابی، دبیر کمیته اقتصادی مشترک ایران و عمان، اعلام کرد که طی سال مالی گذشته که دیروز به پایان رسید حجم مبادلات تجاری بین دو کشور ۵۳ درصد افزایش یافته است.
ضرابی حجم مبادلات تجاری بین دو کشور را یک میلیارد و 336 میلیون دلار برآورد کرد. وی همچنین گفت صادرات ایران به عنوان ۶۳ درصد رشد کرده و به ۷۱۶ میلیون دلار رسیده است و این در حالی است که در سال مالی ۲۰۲۰ ایران فقط ۴۳۸ میلیون دلار به عنوان صادرات داشته است. ایران به دنبال توافق بر سر حذف یا کاهش عوارض گمرکی در تجارت با عمان است که پیش‌بینی می شود به گسترش مبادلات تجاری بین دو کشور منجر شود.

دو سرباز ترکیه‌ای در حمله "نیروهای سوریه دموکراتیک" کشته شدند
منابع خبری گزارش دادند که در حمله به یک خودروی زرهی نظامی در شمال سوریه؛ دو نظامی ترکیه کشته شدند. در پی هدف قرار گرفتن یک خودروی زرهی ارتش ترکیه توسط نیروهای سوریه دموکراتیک "قسد" در حومه شهر "مارع" شمال حلب واقع در شمال غرب سوریه، دو سرباز ترکیه‌ای کشته و تعدادی دیگر زخمی شدند. به دنبال این حمله، توپخانه ترکیه مواضع نیروهای سوریه دموکراتیک در مناطق شمال حلب را هدف قرار داد.
اکتبر گذشته، بر اثر انفجار بمبی که کاروان نظامی نیروهای ترکیه را در جاده "مارع" به "مصرین" منتهی به مرز سوریه و ترکیه هدف قرار داد، یک سرباز ترکیه‌ای کشته و پنج تن دیگر زخمی شدند.

نشست اردنی-اسرائیلی
برای بررسی وضعیت مسجدالاقصی
رسانه‌های رژیم صهیونیستی از نشست مقامات این رژیم و مقامات اردنی پس از ماه مبارک رمضان با محوریت مسجدالاقصی خبر دادند. رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که نشست اردنی-اسرائیلی در بالاترین سطح درباره مسجدالاقصی برگزار خواهد شد. وبگاه اردنی «عمون» نیز گزارش داد که این نشست پس از پایان ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد.
صحن‌های مسجدالاقصی روز جمعه نیز صحنه درگیری بین نظامیان صهیونیست و فلسطینیان نمازگزار بود و در این درگیری ۳۱ شهروند فلسطینی هدف اصابت گلوله پلاستیکی قرار گرفته و ده‌ها نفر دیگر نیز بر اثر استنشاق گاز اشک‌آور دچار حالت خفگی شدند.