پرویز اسماعیلی: ایران و ۱+۴ در نقطه توافق ایستاده‌اند

پرویز اسماعیلی، سفیر ایران در کرواسی در گفت‌وگو با رادیو ملی کرواسی (HRT) که ۸ اردیبهشت و در آستانه روز قدس انجام شد؛ مواضع کشورمان را در مهمترین موضوعات منطقه‌ای، بین المللی تشریح کرد.
به گزارش ایسنا، متن کامل این مصاحبه به شرح زیر است:
سوال: آخرین وضعیت مذاکرات بر سر توافق هسته ای ایران چگونه است و موانع اصلی چیست؟ برخی تصمیم دونالد ترامپ در قراردادن سپاه پاسداران در لیست سیاه را یک «قرص سمی» در مسیر دستیابی به توافق جدید می دانند. روسیه هم می‌گوید تضمینی می‌خواهد که تحریم‌های غرب مانع همکاری تجاری و نظامی اش با ایران نخواهد شد. آیا این یکی از دلایل اصلی توقف مذاکرات است؟
برجام یک دستاورد بزرگ در تاریخ دیپلماسی بود که بعد از حدود ۱۲ سال مذاکره سنگین بین ایران و قدرتهای جهانی، با حمایت آژانس بین المللی انرژی اتمی و با پشتوانه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل به دست آمد.


این توافق تقویت کننده ثبات سیاسی و توازن اقتصادی در سطح جهان بود و برای همه طرف ها منافع قابل توجهی داشت؛ اما ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، مقررات بین المللی و تعهدات این کشور، از آن خارج شد.
تحریم سپاه پاسداران به عنوان نیروی رسمی نظامی ایران و قرار دادن آن در لیست به اصطلاح سیاه، اقدامی عجیب و نقض فاحش مقررات بین المللی بود. دولت آقای بایدن اعلام کرد می خواهد به برجام بازگردد. ما هم با حسن نیت مجددا مذاکرات را در قالب ۱+۴ در وین شروع کردیم. ارتباط ما با آمریکایی‌ها به واسطه اتحادیه اروپا صورت گرفت و ادامه دارد. حدود ۱۱ ماه مذاکرات فشرده انجام دادیم و به متنی جدید رسیدیم تا اجرای کامل برجام و عدم خروج یا نقض آن توسط اعضا را تا حد زیادی تضمین کند.
ما به دیپلماسی اعتقاد داریم و هنوز ناامید نشده‌ایم. می‌توان گفت ما، اروپا، چین و روسیه در نقطه توافق ایستاده ایم. اکنون دولت آمریکا است که باید تصمیم بگیرد. شما گفتید «قرص سمی»، من می گویم «دام». خروج از برجام دامی بود که ترامپ برای دولت بعدی پهن کرد. وظیفه رئیس جمهور آمریکاست که از این دام بیرون بیاید و عملا نشان دهد که او بایدن است، نه ترامپ!
خطایی را که دولت آمریکا انجام داده، خود دولت آمریکا باید جبران کند. لذا مسئول اصلی هر تاخیری در توافق، فقط دولت آقای بایدن است. آمریکا باید به طور کامل به توافق سال ۲۰۱۵ بازگردد و تمام اقدامات خصمانه و تحریمهایی که ترامپ اعمال کرد را نیز لغو کند که خروج کامل سپاه از تحریم و فهرست سیاه هم بخشی از آن است. آنها باید صادق باشند و فکر سوء استفاده از اقدامات ترامپ علیه ما را کنار بگذارند.
مذاکرات چند جانبه با حضور قدرتهای جهانی معمولا پیچیده تر است و این طبیعی است که نه فقط روسیه، بلکه همه کشورهای مذاکره کننده در برجام ابتدا به دنبال تامین منافع ملی خود باشند. ضمنا؛ امنیت و ثبات بین المللی یک فرایند تدریجی است و باید گام به گام و با حوصله پیش رفت. گره زدن برجام با هر بحران دیگری مثل جنگ در اوکراین از سوی هر یک از طرفین، قدم زدن در مسیر اشتباه است.
سوال: حمله نظامی روسیه به اوکراین، سیاست بین‌الملل را تحریک و برخی از پارامترهای سیاسی قدیمی را که از زمان پایان جنگ سرد حاکم بوده، تغییر داده است. ایران به قطعنامه سازمان ملل در محکومیت تجاوز روسیه به بوچا رای منفی داد، دلیل موضع ایران در این زمینه چیست؟
ایران علی‌رغم قدرت نظامی بالا، طی چند صد سال گذشته به هیچ کشوری حمله نظامی نکرده است. در حالی که خود قربانی جنگی ۸ ساله است که از سوی رژیم صدام حسین و با حمایت آمریکا، غرب و بیشتر کشورهای عربی منطقه به ما تحمیل شد.
ما بهتر از هر ملت دیگری با درد و رنج مردم جنگ زده آشنا هستیم. به همین دلیل مخالفت با جنگ و تاکید بر حل اختلافات از طریق مذاکره، یکی از اصول سیاست خارجی ایران است. هیچ اختلافی نباید مجوز آغاز جنگ، تجاوز و کشته شدن زنان و کودکان تلقی شود.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت روز جهانی قدس: کل فلسطین صحنه مقاومت و همه طرح‌های سازش باطل شده است محمد علی وکیلی قافیه‌ای بنام حیثیتی کردن آیا مخاطب سینما تحمل افزایش قیمت بلیت را دارد؟ بار سنگین هزینه بر دوش سینما‌روها! افزایش طلاق ریشه در فقر مردم دارد ازدواج ‌های صوری، طلاق‌های غیابی «ایمنی» فقط یک کلمه است مرگ در ارتفاعِ سنگینِ نان درآوردن! « ابتکار» روند معاملات در بازار مسکن را بررسی کرد مسکن در دوراهی ثبات یا افزایش قیمت روز جهانی قدس با حضور پرشکوه مردم برگزار شد فریاد آزادی قدس در ایران در سخنرانی پایانی راهپیمایی روز قدس در مشهد مطرح شد رونمایی فرمانده سپاه قدس از یک عملیات موفق در خاک اسرائیل ابراهیم رئیسی: همبستگی امت اسلامی به نابودی رژیم صهیونیستی منتهی خواهد شد پیامدهای تشدید محدودیت‌های قرنطینه در چین اقتصاد جهانی و زنجیره تامین در انتظار شوکی تازه سرلشکر سلامی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران: کاخ سفید به لانه عنکبوتی تبدیل شده است پرویز اسماعیلی: ایران و ۱+۴ در نقطه توافق ایستاده‌اند