روایت یاران به نوعی جهاد تبیین است

اواخر سال گذشته بود که انجمن هنر‌های تجسمی انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح از برپایی کارگاه‌های نقاشی با عنوان روایت یاران در سراسر کشور خبر داد. کارگاه‌هایی که قرار است هنرمندان مطرح و شاخص هر استان با محوریت یک شهید شاخص طرح‌ها و پرتره‌هایی را خلق کنند که نماد و نشانه‌ای از روش، منش و شخصیت آن شهید را به مخاطب ارائه دهد و به‌نوعی با ابزار هنر، گونه جذابی از شهیدشناسی را در معرض دید عموم بگذارند. برپایی چنین کارگاه‌های هنری نقش بسیار پررنگی را در شناخت و معرفی شهید شاخص هر استان، آن‌هم به زبان هنر ایفا می‌کند. در حال حاضر این کارگاه‌ها چهارمین دوره خود را سپری می‌کنند. اکنون پس از گذشت چند ماه از اعلام خبر برپایی کارگاه‌ها، گنجینه‌ای از بهترین آثار نقاشی، پرتره و پوستر از شهدای شاخص به همت جوانان و پیشکسوتان توانمند استان‌ها خلق شده است. محمد حبیبی، مدیر انجمن هنر‌های تجسمی انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح در گفتگو با «جوان» در خصوص پروژه فرهنگی «روایت یاران» توضیحات بیشتری ارائه کرده است.

برپایی سلسله کارگاه‌های روایت یاران چه هدفی را دنبال می‌کند؟
کارگاه‌های روایت یاران به‌نوعی بحث جهاد تبیین است که حضرت آقا فرمایش کردند و ما باید برای شناساندن الگو‌هایی که در کشور وجود دارد و متأسفانه تاکنون مغفول مانده با کمک ابزار هنر برای شناساندن آن‌ها گام برداریم. روایت یاران در واقع سلسله کارگاه‌های نقاشی است که در تمامی مراکز استان‌ها با همراهی هنرمندان آن استان و برای یک شهید شاخص همان استان انجام می‌شود. در واقع هنرمندان آن استان، یک فراز از شهید استانشان را با ابزار هنر به تصویر می‌کشند.


چند دوره از این کارگاه‌ها برپا شده و چه تعداد هنرمند در آن شرکت کرده‌اند؟
تاکنون ما چهار دوره از این کارگاه‌ها را در استان‌های بوشهر، گلستان، خوزستان و مشهد مقدس برگزار کرده‌ایم و با توجه به ظرفیت‌هایی که در هر استان داریم، بیش از پنج هنرمند را وارد این کارگاه‌ها کردیم. هنرمندانی که در این کارگاه‌های نقاشی شرکت کرده‌اند جزو توانمندترین و متعهدترین هنرمندان آن استان‌ها هستند.
آثار تولیدی در شهرستان‌های مختلف چطور در معرض دید عموم قرار می‌گیرد؟
وقتی تمامی ورک‌شاپ‌های کشور برگزار شد، منتخب این آثار در معرض و قضاوت داوران قرار می‌گیرد و بهترین این آثار پس از داوری در نمایشگاه ملی در معرض دید مخاطبان و عموم مردم قرار خواهند گرفت. منتهی تابلوی نقاشی یک بخشی از گرایش‌های هنری است، ما در این کارگاه‌ها گرایش‌ها و روش‌های دیگری نیز در نظر گرفته‌ایم که در حال آماده‌سازی هستند، یعنی در بخشی از نمایشگاه یک پرتره شهید، یک پوستر، یک موشن و یک اثر حجمی از آن خلق خواهد شد و در نهایت این کارگاه‌ها وقتی مخاطبی وارد نمایشگاه ملی شود با آثار هنری از جمله پوستر، پرتره، نقاشی و موشن رو‌به‌رو می‌شود و مطمئناً با تماشای این آثار به شناخت خوبی از شهید شاخص هر استان خواهد رسید.
سبک اجرای برنامه «روایت یاران» پیش از این در کشور تجربه شده بود؟
هر دوره از این کارگاه‌ها در یک استان برپا می‌شود و این ایده در کشور متأسفانه هرگز انجام نشده بود. اینکه چرا نشده، شاید دلایل خاص خودش را داشته، اما ما در انجمن تجسمی انقلاب و دفاع مقدس و سایر نهاد‌هایی که به ما کمک کردند در این زمینه مصرانه و مجدانه در تلاش هستیم تا آنگونه که شایسته و بایسته شهدایمان است، منش، روش و رشادت‌هایشان را به مردم و مخصوصاً قشر جوان بشناسانیم که ان‌شاءالله بتواند بسیار تأثیرگذار هم باشد.
برگزاری کارگاه‌های «روایت یاران» با حضور هنرمندان جوان و جویای نام شهرستانی و اساتید بنام کشوری برگزار می‌شود، این ارتباط و همکاری در قالب کارگاه هنری چه تأثیری در رشد هنرمندان در استان‌ها دارد؟
همانطور که توضیح دادم، هنرمندانی که در این ورک‌شاپ‌های نقاشی شرکت می‌کنند، هنرمندان توانمند استان‌ها هستند. ما تلاش کردیم از این هنرمندان دعوت کنیم تا در خصوص شهدا کار کنند. کیفیت کار برای ما بسیار مهم است و اینکه هنرمند جوان یا پیشکسوت باشد، چندان اولویت ما نیست، ملاک برایمان خلق آثار باکیفیت برای بهترین الگوی‌هایی است که در کشور وجود داشته است. نکته‌ای که شما بدان اشاره داشتید، نیازمند حضور فیزیکی و دیدن از نزدیک در این کارگاه‌هاست که ارتباط بسیار نزدیکی بین هنرمندان جوان، پیشکسوت و حتی خانم و آقا ایجاد می‌کند و محیط بسیار صمیمی و دوستانه وجود دارد.
چهار کارگاه برپا شده مزین به نام کدام شهیدان بوده و اینکه به نظر شما در پایان این سلسله از کارگاه چه تعداد اثر هنری در تمامی بخش‌هایی که فرمودید خلق خواهد شد؟
ما در هر استان از پنج هنرمند متعهد و توانمند استفاده کرده‌ایم. نخستین ورک‌شاپ مزین به نام شهید نادر مهدوی است که در استان بوشهر به خاطر خلق حماسه خلیج‌فارس برپا شد. کارگاه دوم در استان گلستان مزین به نام شهید بزرگوار صمد اسودی برپا شد. کارگاه نقاشی سوم به نام شهید محمد جهان‌آرا به مناسبت سالروز حماسه فتح خرمشهر برگزار شد و چهارمین کارگاه نیز در مشهد مقدس به نام شهید عبدالحسین برونسی مزین شد.
شما امسال جشنواره جهانی هنر مقاومت را هم در پیش دارید؛ آیا از این آثار نیز در این جشنواره استفاده خواهید کرد و اینکه آیا برنامه‌ای چه از لحاظ برپایی نمایشگاه و چه خلق اثر در سطح جهانی و بین‌المللی نیز دارید؟
یکی از ایده‌هایی که دوستان داشتند همین حضور در جشنواره جهانی است. به‌هرحال این برنامه بسیار فاخر و بایسته است، اما بستگی به شورای سیاستگذاری دارد که باید صبر کنیم و ببینیم نظر شورای سیاستگذاری در خصوص این برنامه چیست، اما در خصوص سطح بین‌المللی کارگاه‌ها قطعاً آن دسته از رشته‌هایی که شرایط لازم برای بین المللی شدن را داشته باشند حتماً به‌صورت جهانی و بین‌المللی برگزار خواهیم کرد، مانند جشنواره ششم که بخش‌هایی، چون کارتون، کاریکاتور، پوستر، تایپ‌گرافی که نقل‌وانتقال آثار مشکلی نداشته باشد به‌صورت جهانی برگزار شد و ان‌شاءالله در این خصوص نیز تمام سعی و اهتماممان را انجام خواهیم داد.