شما صعود کنید، معاف شوید

در خبر‌ها آمده بود ملی‌پوشان فوتبال که این روز‌ها در قطر صرفاً تمرین می‌کنند تا آماده حضور در رقابت‌های جام جهانی شوند درخواست معافیت از خدمت سربازی خود را به کادر فنی تیم ملی ارائه داده‌اند و این درخواست به دست وزیر ورزش هم رسیده و جالب اینکه مورد تأیید نهایی وزارت هم قرار گرفته است!
اینکه وزارت ورزش با چه مجوزی با درخواست معافیت ملی‌پوشان از خدمت سربازی موافقت کرده و اینکه اصلاً وزارت ورزش صلاحیت رسیدگی به این درخواست را دارد یا نه بماند برای بعد که حتماً ستاد کل نیرو‌های مسلح پاسخ خود را خواهد داد، اما در این میان تعیین تکلیف ملی‌پوشان برای مراجع بلندپایه و اعلام اینکه تحت چه شرایطی می‌توانند از خدمت سربازی معاف شوند اگر زشت نباشد، به‌طور حتم یک زیاده‌خواهی محرز است.
هم‌اکنون ۱۲ ملی‌پوش از جمع ملی‌پوشان حاضر در قطر خدمت سربازی انجام نداده‌اند و مدعی شده‌اند که اگر در جام جهانی در هر سه بازی به نتیجه مساوی دست پیدا کردند یا اینکه یک مساوی و یک برد به دست آوردند یا با هر نتیجه‌ای از گروه صعود کردند از خدمت سربازی معاف شوند!
دقت کردید؛ درخواست کرده‌اند که حتی اگر صعود هم نکردند، اما نباختند معاف شوند یا اگر فقط یک باخت دادند و صعود نکردند هم معاف شوند. اگر هم صعود کردند که باید کل مملکت به جای آن‌ها بروند خدمت سربازی. جالب‌تر اینکه وزارت ورزش هم گفته چشم، اصلاً ورزش کشور است و فوتبال، بقیه فقط حرف می‌زنند!


نزدیک به دو هفته است که ملی‌پوشان وزنه‌برداری بابت مشکلات اردو، کمبود امکانات و تغذیه فریاد سر می‌دهند، اما وزارت ورزش کوچک‌ترین عکس‌العملی نشان نداده و نمی‌دهد، اما در عوض تا فوتبالی‌ها درخواست می‌کنند حتی اگر در حیطه وظایف وزارت‌نشینان هم نباشد موافقت می‌کنند تا نکند به آقایان بیت‌المال‌خور فوتبال بربخورد و خدایی ناکرده ناراحت شوند.
با تمام این حرف‌ها و این ادعا و درخواستی که کاملاً مغایر با قانون سرباز قهرمان است، اما باید به آقایان زیاده‌خواه فوتبال که اگر خدمت سربازی هم نروند، خیلی خوب بلدند کارت پایان خدمت جعل یا مدارک جعلی برای خود دست و پا کنند و کارت معافیت بگیرند، عرض کنیم که اصلاً باشد شما عرضه داشته باشید از این گروه صعود کنید از سربازی هم معاف شوید. فعلاً که فقط در حد تمرین کردن مدعی حضور موفق در جام جهانی هستید و دریغ از یک بازی تدارکاتی!
بعد از تمام این حرف‌ها نیز فراموش نمی‌کنیم که وزارت ورزش فوتبال‌زده چگونه با دیگر رشته‌ها برخورد می‌کند و چطور فوتبال را به عنوان یک تافته جدا بافته نگاه می‌کند. از یاد نمی‌بریم که مدال آوران رشته‌های دیگر فقط در صورت قهرمانی در جهان و المپیک است که می‌توانند از خدمت سربازی معاف شوند، اما فوتبالی‌هایی که همین حالا هم خدمت سربازی و کارت پایان خدمت بسیاری از آن‌ها زیر سؤال است باید به‌خاطر چند مساوی و شاید صعود از گروه در جام جهانی از خدمت معاف شوند.
تبعیضی که سالیان سال است در ورزش از آن حرف زده می‌شود دقیقاً همین است. اگر تا دیروز فقط در پرداختی‌ها، حقوق‌ها و پاداش‌ها دیده می‌شد حالا وارد عرصه تازه‌ای شده و به نظر می‌رسد اگر جلوی آن گرفته نشود باید منتظر بدتر از این هم بود. زیاده‌خواهی فوتبالی جماعت تمامی ندارد، بهانه قشنگی هم دارند «خوشحالی مردم» و مدعی هستند که هیچ‌کس مثل آن‌ها نمی‌تواند مردم را شاد کند. پس حتی اگر مساوی کردند و صعود هم نکردند باید از خدمت معاف شوند، بالاخره بهتر از باختن است.