قوانین برخورد با جرایم خشن، کافی است؟‌

امیر محمود حریرچی
بسیاری از سرقت‌های امروز در جامعه ایرانی که رنگ و بوی خشونت نیز به خود می‌گیرد، به دلیل فقر، حاشیه‌نشینی، اختلاف طبقاتی و رسیدن کارد به شکم بسیاری از مردم است. آن فردی که از سر نیاز، سرقت مسلحانه انجام می‌دهد، وارد خانه مردم می‌شود، طلا و جواهرات بر می‌دارد و حتی برای این که شناسایی نشود صاحب خانه یا مغازه را به قتل می‌رساند، بسیاری از آنه از سر ناچاری و فقر است. قانون مجازات اسلامی در این امر، مجازاتی را در نظر دارد و قصاص، اولین حکم این قانون برای محارب و سرقت‌های خشن در نظر گرفته شده است.  این امر برای افرادی که با برنامه‌ریزی از قبل برای عمل جرم انجام داده‌اند یا بدون برنامه‌ریزی قبلی اقدام به زورگیری می‌کنند، مجازات‌هایی را در نظر گرفته که باید از طرق محاکم به قاضی و دادستانی به این نتیجه برسند. اما آن چیزی که باید بیشتر مد نظر علما و قضات برجسته کشور قرار بگیرد، امروزه بنا به شرایط جدید جامعه در مواجهه با سرقت‌ها، این مجازات نیز تغییر کنند. مثلا زمانی در ملاعام، اعدام انجام می‌شود و مردم عکس می‌گیرند، این نوع رفتار خودش یک نوع آموزش خشونت به مردم است. آقای محسنی اژه‌ای، رئیس دستگاه قضا چندی پیش مطرح کردند که با مروجان خشونت‌ باید برخورد شود، اما این خشونت‌ها را باید در مورد همه اعمال شود، حتی در مورد مجریان قانون و کسانی که بخواهند با خشونت با مردم برخورد کنند و از درجات و پست‌های خود سواستفاده می‌کنند. در این میان، ما در قانون واژه‌ای به نام دادستان یا مدعی‌العموم داریم، بدین معنا که فردی صالح از طرف عموم جامعه برای ایجاد امنیت در جامعه قدم بر می‌دارد و کسانی که مرتکب رفتارهای خشن و ایجاد نا امنی در جامعه می‌شوند یا خانواده‌هایی را که به هر شکل داغدار می‌کنند، دادستان از طرف عموم جامعه دادخواست می‌دهد و می خواهد آن فرد به مجازات برسد. در این میان کسی هم اگر بخواهد قصاص شود باید دیه بدهد و مرد دو برابر و زن یک برابر باید برای قصاص دیه پرداخت کند. کسانی که فساد مالی و اختلاس انجام می‌دهند، شرعا مفسد فی الارض هستند و مفسد فی الارض همین افرادی هستند که اختلاس می‌کنند و باید مواجه‌ای با آنها شود که حق مردم ضایع نشود. زمانی‌که برخی از مردم که با چالش‌های اقتصادی دسته و پنجه نرم می‌کنند و برای تامین شام شبشان محتاج هستند، بحث اختلاس ۹۲ هزار میلیاردی در فولاد می‌شنوند، با خود می‌گویند که چرا ما از این طریق و سرقت، حق مان را از جامعه نگیریم؟‌ از سوی دیگر، همین بحث ترویج حجاب و عفاف در چند وقت اخیر، با خشونت‌های برخی از مامورین نیروی انتظامی روبه‌رو شد و به سرعت در سطح جامعه نشر پیدا کرد. یا فردی در دادگاه و در حضور قاضی با چاقو همسرش را به قتل می‌رساند یا آن نماینده‌ای که به سرباز راهور سیلی زد، این افراد به آن مرحله رسیده‌اند که فکر می‌کنند این قدرت را دارند در کلام و در توضیح‌هاتشان خشونت وجود داشته باشد. مشکل ما این است که خشونت را فیزیکی می‌بینیم، اما خشونت از کلامی آغاز می‌شود و طی مراحل خاصی به فیزیکی و حتی سرقت مسلحانه می‌رسد.
جامعه شناس
 
سایر اخبار این روزنامه
جمهوري اسلامي دخالتي در کشور هاي ديگر ندارد افشاگری روحانی 3 ريسک پيش روي اقتصاد آتش سودجويان بر جان تالاب انزلي افشاگری روحانی مخبر:کارکنان دولت صاحبخانه می‌شوند ضرورت تصمیم‌گیری‌های واقع‌بینانه قطر چگونه قطر شد؟ قوانین برخورد با جرایم خشن، کافی است؟‌ توافق برجامی؛ نه خیلی دور نه خیلی نزدیک ارز تک نرخی پیشکش، تورم را کنترل کنید «نشاط اجتماعي» موضوع فراموش شده اروپا، سکوي پرتاب درآمدهاي نفتي ايران نقشه روسيه براي قره باغ جمهوري اسلامي دخالتي در کشور هاي ديگر ندارد افشاگری روحانی 3 ريسک پيش روي اقتصاد آتش سودجويان بر جان تالاب انزلي توافق برجامی؛ نه خیلی دور نه خیلی نزدیک ارز تک نرخی پیشکش، تورم را کنترل کنید «نشاط اجتماعي» موضوع فراموش شده اروپا، سکوي پرتاب درآمدهاي نفتي ايران نقشه روسيه براي قره باغ ضرورت تصمیم‌گیری‌های واقع‌بینانه قطر چگونه قطر شد؟ قوانین برخورد با جرایم خشن، کافی است؟‌ افشاگری روحانی مخبر:کارکنان دولت صاحبخانه می‌شوند