«آرمان امروز» صدای طبقه متوسط مردم

17 سال در مسیر تبیین آرمان‌ها
هوشمند سفيدي
در اين 17 سالي که مجال طرح آرمان هاي خود را با شما مردم آرمان‌گراي داشته ايم، توانسته ايم 4هزار شماره از «آرمان امروز» را در دسترس تان قرار دهيم؛ گرچه حدود سه سال با ابطال امتياز و حدود 2 ماه با توقيف مواجه بوده ايم.
«شماره يک تا شماره 4 هزار»؛ مسيري است که از اسفندماه سال 84 شروع شده و به سمت جلو ادامه دارد؛ اين مسير، مسير همواري نبوده است و پيوسته و مدام، موانع و سنگلاخ هايي اراده کرده اند تا متوقف شويم و با آرمان هايمان وداع گوييم، ليکن شوق به تحقق آرمان ها، نيروي لايزال و سرشاري به ما داده است تا از پاي ننشينيم و مشتاقانه و آگاهانه به سمت آنها بشتابيم.
من در اين لحظه مايلم از همه کساني که در اين حرکت فرهنگي و در نقش هاي مختلف سهيم بوده اند، قدرداني کنم و دست همه کساني را که مايلند اين حرکت متوقف نشود، بفشارم.
بي ترديد، کار فرهنگي و سياسي، کاري سخت است، به ويژه آنگاه که بخواهي حرفي نو بزني و بستر تحقق و دستيابي به آرمان ها را بسازي و هموار کني. ما تريبون همه مردم هستيم و در انعکاس صداي مردم، تبعيض قائل نيستيم، ما از افراط گريزانيم و آن را سمي براي اعتدال و ميانه روي مي دانيم و هراسانيم مبادا، افراط ما را در مسيري غير از آنکه بايد، بيش راند.
ما از تفريط هم بيمناکيم؛ و رسالت اجتماعي و حرفه اي، ما را وا مي دارد تا در طريقي وسط و ميانه، همراه با شما به سمت آرمان هاي والا حرکت و مدام آن ها را بازسازي کرده، و يادآوري کنيم.
 در اين مسير حساس، نيرويي که توانمان را بر مي انگيزد، اول توکل به لطف ايزدمنان است که بالاتر و توانمند از همه است و در ثاني، همراهي شما و حرکت مشترک به سمت آرمان هايي است که مي توانند آينده اي عادلانه را رقم زنند و قانونمندي بر سلايق شخصي فائق آيد و عدالت، آرماني که مي تواند ما را از گزند بسياري از ناروايي ها نجات دهد، تحقق يافته و سرلوحه همه اقدامات باشد.

روزی‌که جای «آرمان امروز»
 روی دکه سبز شد  
وحيد استرون


در کشوري که همواره رسانه‌هاي مکتوب، مستقل و غير دولتي آن، به هزار و يک مشکل لاينحل  با مديران و گروه مجريه‌اي دچار هستند و آنها آنقدر نازک دلي باور راسخ دارند که هم معصوم هستند و هم بي‌مشکل و با هر انتقادي، روزنامه نگاران را محکوم مي‌کنند. روزنامه‌اي منتشر مي‌شد که صداي قشر متوسط و جامعه بود. در چنين فضايي انتشار روزنامه «آرمان امروز» يک قدم روبه‌ جلو بود که با نگاه جسورانه مديران آن، تبديل به صداي مردم شد. پس از يک دهه که از انتشار اين روزنامه مي‌گذشت، به‌ناگاه دوشنبه 31 تير 1398 آخرين شماره «آرمان امروز» منتشر شد، روزنامه‌اي که توانسته بود در دل مردم جاي باز کند و تيتر آن شماره «كاهش قيمت مسكن كليد خورد» و « مجلس بايدغير سياسي شود» و... بود. فرداي آن روز (يکم مرداد 98) به‌خاطر دارم که دوستان با من تماس مي‌گرفتند که روزنامه «آرمان امروز» چه شد. سردرگمي دوستان و افرادي که با من تماس مي‌گرفتند، هم شيرين بود و هم تلخ. شيرين به اين لحاظ که هنوز روزنامه‌ها زنده هستند و مردم پيگير انتشار آن؛ و تلخي به دليل خاموشي روزنامه‌اي که مدتي با آن خاطرات خوبي داشتم، آرماني که قرار بود با «آرمان روابط عمومي» و «آرمان امروز» صداي قشر متوسط جامعه بود و حالا در چهارهزارمين شماره آن، بيشتر به اين هدف نزديک‌تر هستيم.

چرا مردم
«آرمان امروز»
 را دوست دارند؟
نعمت احمدي

مطبوعات به‌عنوان رکن چهارم دموکراسي، زبان گوياي مردم در مقابل مسئولان و دولت‌ها است و در هر کشوري روزنامه به‌عنوان واقعي آن منتشر شود به تبع آن، آينه افکار مردم خواهد بود که در حکم داروغه‌اي مانع از کج‌روي افرادي که اداره جامعه مسئوليت برعهده دارند، مي‌شود.
روزنامه «آرمان امروز» در طي اين چهارهزار‌شماره‌ که از انتشار آن مي‌گذرد، با در اختيار گذاشتن صفحات خود در اختيار کارشناسان، مي توان اين ادعا را مطرح نمود که کمتر فرد صاحب نظر و شناخته‌شده‌اي در کشور وجود دارد که يادداشت يا گفت‌وگويي در اين روزنامه در جايگاه کارشناس يا منتقد نداشته باشد. اين ادعا در شرايطي مطرح مي‌شود که امروزه صفحات برخي از روزنامه‌ها يا رسانه‌هاي برخط، در انحصار تحريريه آن روزنامه قرار دارد اما «آرمان امروز» از اين امر گذشت و حق و حقوق تحريريه را به کارشناسان و منتقدان واگذار نمود.
اين روزنامه در بين بازديدکنندگان سايت‌هاي رسمي، همواره مقام نخست بازديد روزانه را داراست، به همين دليل است که کارشناسان و منتقدان، صداي رساي جامعه در اين روزنامه هستند و آرمان امروز در ميان گروه‌هاي مختلف، جايگاه ويژه‌اي دارد. اين بزرگترين امتياز روزنامه آرمان امروز در مدت انتشار اين سال‌هاست و در اين راه توانسته هم نظر کارشناسان را جلب کند و هم خوانندگان و همين امر باعث شده که پس از دو سال وقفه در انتشار اين روزنامه، حالا مردم اقبال بيشتري نسبت «آرمان امروز» داشته باشند.
گستردگي مطالب و موضوعاتي که روزنامه آرمان امروز به آن مي‌پردازد در زمينه‌هاي سياسي، اجتماعي، اقتصادي، بين الملل، سلامت، و پرداختن به گزارش‌هاي استاني، اين روزنامه را در سراسر کشور پرخواننده کرده است. در عين حال، مردم در حوزه‌‌هايي نظير جامعه (اجتماعي) نياز به اظهار نظر کارشناسان دارند و کمتر روزي است که در صفحات اين روزنامه از نظرات کارشناسان مستقل و صاحب نظر استفاده نشود و از اين نظر اين رسانه‌ در ميان رسانه‌هاي ديگر جايگاه ويژه‌اي در ميان کارشناسان مستقل و غيروابسته دارد.
 نمونه ديگر اين اتفاق را مي‌توان در حوزه‌هاي ديگر نيز مشاهده کرد و نگارنده اين سطور به‌عنوان فردي که به صورت هفتگي در اين رسانه مطلب مي‌نويسم، شاهد هستم که برخلاف «آرمان امروز» برخي ديگر از روزنامه‌ها و رسانه‌هاي برخط، اين محدوديت را قائل مي‌شوند که در طول هفته و يک‌ماه از نظر يک کارشناس بهره مي‌گيرند، اما آرمان امروز به دنبال اين نبوده، با افراد خاص به‌طور هفتگي يا ماهيانه صحبتي داشته باشد و محدوديتي را در نظر بگيرد، بلکه اين رسانه بنا به موضوع، به سراغ همان کارشناسي رفته که صاحب ايده يا نزديک‌ترين نظر را به موضوع گزارش را دارد و آنها را مورد پرسش و پاسخ قرار مي‌دهد. اين نشان دهنده نگاه عميق گردانندگان اين روزنامه است که به‌دنبال گره‌گشايي، اطلاع رساني درست و جسورانه در حوزه‌هاي مختلف به مردم هستند.

تقي آزاد ارمکي در گفت و گو با «آرمان امروز»

آرمان امروز حرف های جدیدی برای گفتن دارد

تقي آزاد ارمکي

آرمان امروز: چهارهزارمين شماره روزنامه آرمان امروز در تاريخ پانزدهم شهريورماه 1401 منتشر شد و همين امر بهانه اي شد تا اين روزنامه خصوصي و مردمي که در ساليان اخير تلاش کرده است تا حرف دل مردم را بزند، به سراغ بررسي عملکرد خود رفته و فراز و نشيب هاي شماره هاي قبلي خود را بررسي کرده است. شماره هايي که به گفته صاحب نظران تلاش شده تا در آن حرف طبقه متوسط جامعه زده شود. طبقه اي که در ساليان اخير بي توجهي به ان ها سبب شده تا بسياري از جمعيت آن در موقعيت نامناسبي قرار گرفته و زندگي سختي را تحمل کنند. قشري که مشخصا از رسانه ها انتظار دارند در ميانه غفلت مسئولين، رسانه مستقلي همچون آرمان امروز به آن ها توجه کند. در راستاي بررسي اين مساله و کنکاش عملکرد روزنامه آرمان امروز در سال هاي اخير، گفت و گويي با تقي آزادارمکي، استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه سياسي انجام شده که در ادامه مي خوانيد.
*عملکرد روزنامه آرمان امروز را در ساليان اخير چگونه ارزيابي مي کنيد و آيا نمره قبولي به اين رسانه مي دهيد؟
بي شک مردم و مخاطبان بهترين افرادي هستند که مي توانند در خصوص رسانه ها اظهارنظر کنند و روزنامه آرمان امروز نيز از اين مساله مستثني نيست و بايد دقت کرد که آرمان امروز تا چه ميزان توانسته حرف مردم را بزند و تبديل به تريبوني براي مردم شود. هر رسانه اي نياز به يک مخاطب شناسي مستمر دارد که متاسفانه اين اتفاق کم تر در فضاي رسانه اي ايران رقم مي خورد و همين امر سبب مي شود تا رسانه ها در فضاي پرتنش اخبار سردرگم شده و فعاليت و رسالتشان دچار اختلال شود. من به عنوان يک ناظر بيروني از فعاليت روزنامه آرمان امروز در سال هاي اخير دفاع مي کنم و عملکرد و فعاليت هاي روزنامه آرمان امروز را نسبت به ساير رسانه هاي مشابه قوي و قابل قبول مي دانم. بايد توجه داشت که مخاطب مطبوعات در دنياي قديم، قسمت پاييني طبقه بالاي جامعه بوده است. زماني که به دوران قاجار برمي گرديم و جامعه آن دوران و فضاي رسانه اي آن عصر را کنکاش مي کنيم، مشاهده مي کنيم که قشر تحصيلکرده جامعه که نسبتا از وضعيت مالي خوبي نيز برخوردار بوده اند، مطبوعات را پيگيري مي کردند و مشخصه اصلي آن ها نيز بررسي تحولات و ارتباط با فضاي بيرون بوده است. لايه پاييني طبقه بالاي جامعه همان قشري است که مي تواند در عصر قاجار اثرگذار بوده و تحولات دوران قاجار را به شکلي هدايت کرده اند.
*در دوران کنوني مخاطب مطبوعات کدام قشر از جامعه است و آيا روزنامه آرمان امروز توانسته نياز اين قشر از جامعه را برآورده کند؟
امروز با توجه به اين که فضاي مجازي قسمتي از جايگاه رسانه اي را به خود اختصاص داده است، مطبوعات همچون دوران قديم به رسانه قشري خاص بدل شده است. بر همين اساس طبقه متوسط مخاطب مطبوعات مي شود زيرا اين قشر نگاهي انتقادي به فضاي مجازي دارد و به همين علت به سمت مطبوعات سوق پيدا مي کند و در چنين فضايي همه تفکرات نيز به چنين سمتي حرکت مي کنند و تفاوتي ميان اصولگرا و اصلاح طلب وجود ندارد. در طبقه متوسط، افراد تلاش مي کنند تا بيشتر به سمت مطالعه کتاب، نشريات و مطبوعات حرکت کنند و همين امر سبب شده تا مطبوعات در بخش فرهنگي طبقه متوسط داراي جايگاه باشد. روزنامه آرمان امروز به علت اين که بيشتر مخاطبين خود را در اين قشر يافته است، مشخصا دغدغه اين طبقه را نيز دنبال مي کند و به خوبي توانسته صداي طبقه متوسط جامعه باشد.
*علت دفاع شما از روزنامه آرمان امروز چيست؟
روزنامه آرمان امروز ايده هاي جديدي دارد و با استفاده از همين ايده هاي توانسته همگام با جامعه دغدغه هاي جديدي نيز داشته باشد. آرمان امروز اين گونه نيست که صرفا صحبت هاي يک طيف از مصاحبه شونده ها را مورد بررسي  قرار دهد بلکه توانسته طيف جديدي از صاحب نظران را نيز در رسانه خود جاي دهد و تحليل هاي آن ها را به گوش مخاطبان برساند. آرمان امروز توانسته فشارها را نيز بر روي تفکرات مختلف کاهش دهد و حتي بخشي از ان را نيز متقبل شده تا آراي مختلف مورد نقد و بررسي قرار گيرند. آرمان امروز حرف هاي جديدي براي گفتن دارد و همين امر مي تواند نقطه قوت اين روزنامه باشد.
*در بستري که فضاي مجازي توانسته قسمتي مهم از اطلاع رساني را تصاحب کند، روزنامه آرمان امروز چگونه مي تواند همچون گذشته هم سو با خواسته مخاطبان گام بردارد؟
امروز آفتي که در رسانه ها وجود دارد اين است که تلاش مي کنند همچون فضاي مجازي اطلاع رساني کنند و خود را شبيه به رسانه هاي فضاي مجازي مي کنند و يا حتي از اطلاعات فضاي مجازي براي اطلاع رساني خود استفاده مي کنند. در چند سال اخير اين اتفاق بيشتر ديده شد . بر همين اساس روزنامه بايد مرز بندي خود را با فضاي مجازي مشخص کند و اين امر را مشخص کند که آيا در کنار فضاي مجازي فعاليت مي کند يا در مقابل آن است. پس از تعيين مرزبندي ها مشخصا روزنامه ها مي توانند فعاليت بهتري در عرصه رسانه داشته باشند. روزنامه ها بايد به سمت مقوله اي حرکت کنند که فضاي مجازي قادر به انعکاس نيست.
 امروز آن چيزي را که فضاي مجازي نمي تواند پوشش دهد و روزنامه ها ضرورت دارد تا ان را انعکاس دهند، وجه عيني و پنهان فضاي مجازي است. روزنامه آرمان امروز نيز بايد چالش هايي از اين قبيل را براي جامعه شفاف کند. امروز اگر اتفاق ناخوشايندي به خبر اول رسانه ها تبديل شده است، روزنامه ها بايد به سمت کشف چرايي چنين رويدادهايي بروند و بسترهاي آن را موشکافي کنند که روزنامه آرمان امروز به خوبي در اين عرصه عمل کرده است. بايد امروز به سمتي حرکت کرد تا بي عملي و به حاشيه رانده شدن طبقه مهم متوسط جامعه که جمعيت عظيمي را شامل مي شود، خنثي کرد و شايد اين مهم ترين رسالتي باشد که مطبوعات در اين روزها برعهده دارند .
جشنی برای 4 هزار تلاش مضاعف
شهريار خديوفرد

سر انجام پس از سال ها تلاش که گاها با ناملايمتي ها و حتي غرض ورزي ها نيز همراه بود روزنامه «ارمان امروز» 4 هزار مين شماره خود را منتشر کرد . در واقع رسيدن به اين شمارگان آن هم در شرايط حاکم بر اقتصاد کشور که بيش از يک دهه بسياري از رسانه ها را مجبور به تعديل نيرو و حتي تعطيلي رسانه کار ساده‌اي نيست و سخن گفتن از اينکه مديران رسانه و اعضاي تحريريه با چه هدفي همچنان در اين صنف به فعاليت مشغولند تنها زياده گوي خواهد بود.
اما شايد ذکر يک نکته خالي از لطف نباشد ، روزنامه اي همچون آرمان امروز که به اعتقاد بسياري از کارشناسان حقوقي سکوت اجباري ان بيش از هر چيزي نمايشگر عدم پايبندي به قوانين مطبوعاتي بوده تا چه حد توانسته در تحقق شفاف سازي و واداشتن مسئولان به پاسخ دهي موفق عمل کند در اين رابطه تکرار اظهارت کارشناسان که معتقدند ريشه فساد را بايد در نبود شفافيت و مخفي‌کاري جستجو کرد، احتمالا هم اکنون به شعاري نخ‌نما در مطبوعات ايران مبدل شده و ترديدي وجود ندارد که مشکلات مالي حاکم برفضاي رسانه اي کشور به فراخور موضعگيري باعث مي شود رسانه اي مورد لطف يا مذموم دولت‌ها و شرکت‌هاي وابسته قرار گيرد که ترديدي وجود ندارد «آرمان امروز» نيزاز دايره مستثني نيست و نخواهد بود .
 اما بدون ترديد با گذشت دو ماه و اندي از آغاز به کار مجدد روزنامه بازخورد مطالب و جوابيه هاي متعددي که از سوي سازمان هاي و نهادهاي دولتي ارسال مي شود و در بسياري از آنها تلاش مي شود تا با وابسته کردن روزنامه و اعضاي تحريريه به جرياني خاص که به اعتقاد آنها تمامي مشکلات کنوني اقتصاد از سوء مديريت آنها نشات مي گيرد نشان دهنده آن است که در اين مدت کم نيز اعضاي تحريريه روزنامه توانسته اند در بخشي از هدف گذاري هاي خود حتي اندک موفق عمل کنند .
 يادآوري اين نکته که کشورهاي داراي رسانه آزاد از فساد کمتري برخوردارند عمق اهميت و نقش مطبوعات را به نمايش مي گذارد موضوعي که ارمان امروز نيز بر ان تاکيد داشته اما متاسفانه نگاه انتقادي به سياست‌هاي اقتصادي دولت‌ها باعث شده تا در بسياري از موارد انتخاب گزينشي شامل حال خبرنگاران اين روزنامه شده و در اين راستا براي دستيابي به اين رويکرد مجبور به تلاش و چانه زني مضاعف شوند. حال بايد منتظر شد و ديد جشن 5‌هزارمين شماره روزنامه با چه حال و هوايي رقم خواهد خورد.