فقط ۳ نفر از اسامی گزینه‌های«رهبری» آینده اطلاع دارند

آرمان امروز: آيت الله محسن اراکي  گفت در حال حاضر اين ليست وجود دارد و شرطي هم براي عضويت افراد در مجلس خبرگان وجود ندارد. ما درباره شاخص‌ها کار کرديم. شخص مقام معظم رهبري فرمودند بيايد شاخص‌هايي که براي رهبري در قانون اساسي نوشته شده، مثلاً تدبير، فقاهت و امثال اين‌ شاخص‌ها را بنويسيد و ما هم اين شاخص‌ها را در کميسيون تحقيقات نوشته‌ايم.
 اين خبري بود که روز گذشته سيد احمد خاتمي سخنگوي مجلس خبرگان رهبري درباره اختتاميه دهمين اجلاس رسمي خبرگان به زبان آورد. هرچند اين خبر مورد توجه قرار گرفت اما از آنجايي که اساسا وظايف خبرگان نظارت بر رهبري و تعيين رهبر است اين موضوع چندان هم دور از ذهن نيست. اما مسئله تعيين رهبري هر از گاهي از سوي اعضاي خبرگان به ويژه در اجلاسيه‌ها مطرح مي‌شود که تا مدتي خبرها حول محور آن چرخ مي‌خورد.
تشکيل کميته محرمانه براي تعيين رهبري
26 آذر 94 بود که احمد خاتمي درباره وظيفه خبرگان در راستاي تعيين رهبر سخن گفت و همان جا بود که موضوع تشکيل يک کميته محرمانه براي تعيين رهبر بر سر زبان‌ها افتاد. خاتمي درباره تشکيل کميته‌اي براي بررسي شرايط کساني که مي‌توانند رهبري انقلاب را به عهده بگيرند، گفته بود: «اين مسأله اتفاق جديدي نيست؛ زيرا از خبرگان اول کميته‌اي در اين رابطه تشکيل شده و گروهي ازبرجستگان و خبرگان از کميسيون اصل 109 و 111 انتخاب شده‌اند، البته نه براي تعيين رهبر بلکه براي تعيين کساني که در مظان رهبري هستند را بررسي کنند. آن کميته با رعايت کامل مسأله رازداري اين اقدام را انجام داد و اگر رهبري بخواهند اين اسامي فقط به ايشان عرضه مي‌شود.»


خبرگان بايد چند رهبر در آستين داشته باشد
احمد خاتمي در همان مقطع درباره درميان گذاشتن موضوع تعيين رهبري با فرمانده کل قوا گفت: مجلس خبرگان در پي تعيين رهبري در شرايط کنوني نيست، البته من چندبار از خود رهبري شنيده‌ام که مجلس خبرگان بايد چند رهبر در آستين داشته باشد.
ليست محرمانه در دست 3 نفر
آيت‌الله محسن اراکي، عضو پنجمين مجلس خبرگان رهبري در گفت و گو با فارس در سال 98 عنوان کرده است که فقط 3 نفر از گزينه‌هاي رهبري اطلاع دارند. به گفته او در حال حاضر اين ليست وجود دارد و شرطي هم براي عضويت افراد در مجلس خبرگان وجود ندارد. بخشي از گفت و گوي آيت الله اراکي با فارس را در زير مي‌خوانيد:
بله! کميسيون ديگري است که از اين کميسيون به «کميسيون تحقيق» تعبير مي‌شود؛ کميسيون ويژه‌اي است و وظيفه‌اش اين است که تمام کساني که در معرض واجديّت شرايط رهبري باشند را شناسايي کند و ليستي از آن‌ها تهيه کند. اين ليست به اين کميسيون داده مي‌شود. حتي خود اعضاي مجلس خبرگان مي‌توانند پيشنهادات خود را بدهند. اين ليست بررسي مي‌شود و افرادي را که واجد شرايط رهبري براي آينده بدانند، اين افراد به طور خيلي سرّي و محرمانه، اسم‌شان ثبت خواهد شد تا هر وقت مورد نياز باشد به مجلس خبرگان عرضه شود تا مجلس خبرگان درباره آن‌ها اظهارنظر کند.
الان چنين ليستي وجود دارد؟
بله! وجود دارد
تعداد هم مشخص است؟
ما نمي‌دانيم. يعني، چون مسئله صددرصد محرمانه است و با توجه به تجربه ناموفقي هم که در گذشته از مسئله اعلام قائم مقام رهبري به‌وجود آمده، تصميم گرفته شده در کميسيون ويژه‌اي که وجود دارد، فقط 3 نفر اين اسامي را نزد خودشان نگه دارند و از دايره اين کميسيون 3 نفره خارج نشود.