شب آ تش در اویـــــن

آرمان ملي: شامگاه شنبه 23 مهرماه شعله‌هاي آتش بود که از زندان اوين به هوا مي‌رفت و حيرت رهگذراني که نمي‌دانستند در شمالي‌ترين زندان پايتخت چه مي‌گذرد! آتش با حضور آتش نشانان مهار شد و بر اساس آنچه خبرگزاري فارس منتشر کرده، 4 نفر از زندانيان بر اثر استنشاق دود ناشي از آتش سوزي‌ها درگذشتند که از محکومين ناشي از سرقت بودند و 61 زنداني نيز مجروح شده‌اند. اکثر زنداني‌هاي مجروح شده به صورت سرپايي مداوا شدند و تنها 10 نفر از آنان در مراکز درماني بستري هستند که حال 4 نفر وخيم گزارش شده است. پس از وقوع اين حادثه، با ورود به موقع دادستان تهران و رئيس سازمان زندان‌ها در محل زندان اوين و با همکاري مسئولان زندان، نيروهاي انتظامي، آتش نشاني و اورژانس بيش از 70 زنداني که در معرض خطر آسيب ديدگي بودند نجات پيدا کردند.
دليل آتش ‌سوزي چه بود؟
ايسنا نوشت: «طبق اعلام قوه قضائيه، ماجرا از اين قرار بود که در پي درگيري بين تعدادي از زندانيان محکوميت مالي و سرقت، يک کارگاه خياطي کارآفريني زندان اوين دچار حريق شد.» و فارس اينگونه روايت کرد:« ساعت 21:10 شنبه 23 مهرماه، درگيري صوري بين تعدادي از زندانيان بند 7 اوين (محکومان مالي) با زندانيان بند 8 (سارقان) به‌وجود مي‌آيد. طي اين درگيري عده‌اي از فرصت سوءاستفاده کرده و انبار لباس و کارگاه کارآفريني زندان را آتش مي‌زنند که منجر به آتش سوزي گسترده، سرايت به‌ بند 8 و اعزام آتش نشانان به اوين براي اطفاي حريق شد. شواهد نشان مي‌دهد اين اقدام از پيش طراحي شده بود، چرا که تعدادي از زندانيان براي خود به طرقي سلاح سرد تهيه کرده بودند تا ضمن درگيري با نيروهاي تامين امنيت زندان به آن‌ها آسيب بزنند و به سلاح هم دست پيدا کنند که البته موفق نشدند.» موضوعي که فارس به آن اشاره کرد، انفجار مين بود.ايسنا نوشت:« در خصوص اتفاقات اوين يکي از خبرگزاري‌ها اعلام کرد: در ميانه آتش سوزي و درگيري با نيروهاي حفاظت، تعدادي زنداني اقدام به فرار مي‌کنند. آنها در ضلع شمالي زندان که کوه وجود دارد، وارد ميدان مين مي‌شوند. گفته مي‌شود که صداهاي انفجار شنيده شده مربوط به همين موضوع بوده است. اين در حالي است که يک منبع مطلع در سازمان زندان‌ها ضمن تکذيب خبر انفجار مين در زندان اوين تاکيد کرد: در جريان اتفاقات شب گذشته هيچ زنداني وارد محوطه نشده و خبر روي مين رفتن زنداني‌ها کذب است. اصل ماجرا در بند سرقتي‌ها رخ داده و مربوط به بخش زندانيان امنيتي نبوده است. »
تماس با خارج از زندان براي زندانيان اوين


خانواده برخي زندانيان براي اطلاع از وضعيت خويشاوندانشان به اوين مراجعه کردند که فارس اين حضور را چنين گزارش کرد:« همزمان با اين اتفاقات و با تهييج و فراخوان رسانه‌هاي معاند بيش از 100 نفر از خانواده زندانيان مقابل زندان اوين تجمع نمودند.» البته قوه قضائيه پس از اتفاق آتش‌سوزي در زندان اوين، بلافاصله امکان تماس زندانيان با خانواده ها فراهم شد و اين شرايط تا نزديک صبح ادامه داشت. پس از اتفاق آتش سوزي شب گذشته زندان اوين و در شرايطي که خانواده زندانيان نسبت به سلامت عزيران خود نگران شده بودند با تدبير مسئولان زندان امکان تماس تلفني شبانه زندانيان با خانواده ها فراهم شد. اين تصميم باعث شد نيمه شب گذشته صف هاي تماس با خانواده در زندان اوين تشکيل شود که تا نزديک صبح ادامه داشت و ديروز نيز طبق روال معمول امکان تماس زندانيان با خارج از زندان فراهم است.
روايت دادستان و استاندار از آتش سوزي
استاندار تهران هم در خصوص حادثه زندان اوين نيز از داخل محوطه زندان اوين اعلام کرد: مساله اصلي در حقيقت ايجاد حريق و آتش‌سوزي بود که توسط بعضي از زندانيان در مجموعه زندان اتفاق افتاده بود که آن‌هم با حضور عوامل آتش‌نشاني و انتظامي کنترل و مهار شد. به دليل شرايط امنيتي، خيابان‌هاي اطراف زندان در حال رصد و تحت کنترل است. وي از مردم خواست که به فراخوان‌ها و شايعه‌پراکني‌هاي رسانه‌هاي فارسي‌زبان بيگانه توجه نکنند و در عين حال گفت که در ارتباط‌هاي بعدي جزئيات مسايل را بيشتر اعلام خواهد کرد.» اين خبرگزاري يادآور شده است:« بازداشتگاه اوين يکي از مشهورترين و مهمترين زندان‌هاي کشور است که محکومان مالي و امنيتي در اين زندان نگهداري مي‌شوند.» دادستان تهران روز گذشته در خصوص حادثه زندان اوين اظهار کرد: اوضاع زندان اوين از پيش آرام شده و آرامش برقرار است. علي صالحي گفت: درگيري زندانيان هيچ ارتباطي با اغتشاشات اخير ندارد و اساساً بند مرتبط با زندانيان امنيتي از بندهاي سارقان و محکومان مالي که آتش و درگيري آنجا رخ داده جداست و با آن فاصله دارد. استاندار تهران هم در خصوص حادثه زندان اوين اظهار کرد: آرامش کامل در زندان اوين برقرار است.
پاسخ ايران به مداخله آمريکا
در پي وقوع حادثه آتش‌سوزي در بندهاي شش و هفت زندان اوين برخي رسانه‌هاي خارجي تلاش کردند گزارش دهند که اين اتفاق در بندهايي که زندانيان امنيتي زنداني هستند، رخ داده است که واکنش سخنگوي وزارت امورخارجه آمريکا را نيز در پي داشته است. وي در يک توئيت تاکيد کرد که گزارش‌هاي مربوط به زندان اوين را دنبال مي‌کند و واشنگتن با سوئيس به عنوان حافظ منافع خود در تماس است. رئيس جمهور آمريکا با اعلام حمايت از حوادث جاري در ايران گفت که براي اغتشاشگران احترام قائل است. جو بايدن در پاسخ به سوالي درباره حادثه پيش آمده در زندان اوين گفت که احترام زيادي براي مردم و زناني قائل است که (در ايران) به خيابان‌ها مي‌آيند. ناصر کنعاني سخنگوي وزارت امور خارجه در صفحه اينستاگرامش در واکنش به اظهارات مداخله‌جويانه جو بايدن رئيس جمهور آمريکا در پي ناآرامي‌هاي اخير در ايران نوشت: از آغاز تحولات اخير در ايران، ديروز شنبه جو بايدن رئيس جمهور آمريکا براي چندمين بار طي اظهاراتي مداخله جويانه، از اغتشاشات در ايران حمايت کرد. ايشان چون نه مشاوران اميني دارد و نه حافظه خوبي، به وي يادآور مي‌شوم که ايران قوي‌تر و استوارتر از آن بود که با تحريم‌هاي ظالمانه و تهديدات پوچ شما تسليم شود. اکنون نيز سربلندتر از آن است که با مداخلات و اظهار شگفتي‌هاي سياستمداري خسته از سال‌ها اقدام بي‌نتيجه عليه ايران، اراده‌اش متزلزل شود. نه اظهارات بايدن و نه مداخله جويي‌هاي آمريکا هرگز ما را متعجب نمي‌کند، زيرا مداخله، تجاوز و کشتار، ماهيت حقيقي نظام آمريکاست، اما، ما مردمان تاريخيم و در عمق تاريخ ريشه دوانده‌ايم. عادت شما ماهي گرفتن از آب‌هاي گل آلود است. اما يادتان باشد، اينجا ايران است: سرزمين مردان و زنان سرفراز. در خانه خويش، با هم گفت‌وگو مي‌کنيم، با هم کار مي‌کنيم، با هم براي ترميم زخم‌هاي کوچک و بزرگ ايران خواهيم کوشيد، با هم براي استقلال ايران خواهيم ايستاد و صدالبته شکست ديگري بر انبوه شکست‌هايتان افزوده خواهد شد. آنالنا بربوک وزير امورخارجه آلمان هم در پيام خود نوشت: آتش‌سوزي در زندان اوين ممکن است خاموش شده باشد، (اما) توجه ما به افرادي که در آن زنداني هستند و حقوق بشر آنها متوقف نمي‌شود و نخواهد شد. دولت ايران مسئول جان تمام افرادي است که در آنجا زنداني هستند، ازجمله بسياري از زندانيان سياسي و معترضان. سفارت ما در تهران از شب گذشته با مقامات در تماس بوده است.»