اندکی تاریخ بخوانید

محمدهادی جعفرپور وکیل دادگستری در اعتراضات اخير که با سوء‌استفاده معاندان به آشوب بدل شد شعاري به عنوان نماد معترضان شناخته شد. هرچند در اين بين افرادي سودجو حضور داشتند که با تفسير به رأي خويش سعي در قلب حقيقت شعار داشته و در صدد انحراف مسير مطالبه‌گري جوانان بودند. گرچه مبنا و بهانه طرح چنين شعاري حادثه‌اي متصل به مقوله حجاب بود اما خيلي زودتر از آنچه تصور مي‌شد رنگ و معناي مطالبه‌گري اين شعار بر ظاهر آن غلبه کرده حاميان اين شعار فارغ از مساله حجاب و حواشي حول اين موضوع، با طرح موضوعات مهم و قابل توجهي مانند چالش‌هاي اقتصادي جامعه، فساد اداري، چالش‌هاي محيط زيستي، عدم تامين حقوق اساسي ملت در بحث آموزش، مسکن، اشتغال، ازدواج و... مسير خويش را از اشخاصي که سعي در منحرف کردن غايت و هدف نهايي اين اعتراضات داشتند جدا کرده و با احترام به هنجارهاي پذيرفته شده جامعه، به مطالبه‌گري خويش پرداختند. همزمان با طرح اين شعار عده‌اي که از قضا داراي تريبون و بعضا رسانه بودند سعي کردند با انتساب شعار به برخي بزدلان مدعي تجزيه‌طلبي و دلقکان خيمه شب بازي عالم دروغ و سياه‌کاري مانع توجه به معناي اصلي شعار و موضوع له آن شوند. به موازات صاحبان چنين تفکري، بودند عده‌اي معلوم الحال که سعي داشتند از آب گل آلود ماهي چاق و چله‌اي گرفته با به تصوير کشيدن برخي هنجارشکني‌هاي اخلاقي و انتساب آن به دختران و زنان نجيب ايران در هيبت دروغين حامي وخواهان تحقق اين شعار، بهره خويش برده و کلاهي از اين نمد براي خود ببافند. با اين همه اما گويي اين نوبت لازم بود نه در حد حرف و مثل بلکه در عرصه عمل محرز و مسلم شود؛ بارکج به منزل نمي‌رسد و دروغگو دشمن خداست چرا که همان خدايي که يار و ياور صادقان است، ياري رسان کساني شد که از سر صدق و صفاي دل اين شعار را به زبان جاري و جز مفهوم عيني و واقعي مفاهيم آن هيچ سوءبرداشت و سوءتفاهمي را بر نتابيده اتفاقا با آن مقابله مي‌کردند لذا نه براي آن دسته که غايت نهايي شعار را بي‌بند وباري مي‌دانستند مجال عرض اندام داده شد نه براي آن گروه معلوم الحال که در هر شرايطي فکر منافع خويش بوده و آب به آسياب دشمن مي‌ريزند چراکه محور اصلي و حاميان واقعي اين شعار جوانان با شور و شعوري بودند که به‌رغم هيجان‌هاي جواني به شکلي مطلوب و معقول خواسته خويش را مطرح کردند. توجه به اين شعار تا به آنجا مورد اقبال جامعه واقع شد که سخنگوي دولت نيز در برخي نشست‌هاي دانشگاهي‌اش به اين شعار اشاره داشت. آنان که مبناي طرح اين شعار را بر مباني حقوق اساسي ملت مي‌ديدند در تحليلي منطقي و اصولي ساير اشخاص بدبين را دعوت به سعه صدر کرده در کمال صداقت سعي در تفهيم توقعات خويش از اين شعار داشته برخلاف عده‌اي که بي‌بند وباري و برهنگي را دستمايه چنين شعاري مي‌دانستند سعي داشتند در گفتار و رفتار خويش بفهمانند که آنچه غايت اين عبارت سه کلمه‌اي است رسيدن به حقوق تعريف شده در قانون اساسي کشور است. همان حقوقي که در مقدمه قانون اساسي و اصول قانون اساسي با تعريف جايگاه و موقعيت زنان در جامعه به آن صحه گذاشته شده، توجه به حقوق اساسي زنان را از اهداف انقلاب اسلامي مي‌داند. توجه به توقعات و نيازهاي اساسي بانوان اين سرزمين تا به آنجا واجد اهميت بوده و هست که اصل21 قانون اساسي در5بند به تکاليف دولت در قبال زنان اشاره دارد. فارغ از اينکه موضوع اصلي يادداشت پرداختن به حقوق تعريف شده شهروندان ايران منطبق بر قانون اساسي و ساير مقررات حاکم بر روابط اشخاص با حاکميت نبوده اما از جهت اطلاع و اشاره مختصر کافي است به اصول قانون اساسي نظر کرده تا به شکلي مبسوط به وظايف حاکميت و حقوق ملت اشراف يافت. اما در پاسخ به آنان که از شعار زن زندگي آزادي برداشتي سطحي در حد فهم خويش کرده آن را متصل به حذف حجاب و... مي‌دانند لازم است گذري به تاريخ اين سرزمين کرده تا به چشم عقل و جسم ببينند که عفاف و پاکدامني وصف ذاتي و اصيل زنان ايران زمين بوده و هست که نمونه‌هايي از اين ادعا را مي‌توان در سنگ نبشته‌ها و نقش برجسته‌هاي تخت‌جمشيد تا تصاوير به جا مانده از ادوار مختلف تاريخ مشاهده کرد. علاوه بر فرهنگ غني پارسي که به غايت پيرامون عفاف و پاکدامني زنان ايران زمين امثال و حکم دارد مي‌توان از اسامي اصيل ايراني دريافت که زنان و مردان ايران زمين فارغ از نوع مذهب و حکومت حاکم بر کشور دلبسته و مقيد به الزامات اخلاقي بوده‌اند که پاکدامني و ارج نهادن به اين صفت نه تنها براي بانوان بلکه مردان نيز از آن بي‌بهره نبوده‌اند با اين وصف به آنان که جز برهنگي از شعار زن زندگي آزادي، هيچ برداشت ديگري ندارند توصيه مي‌شود اندکي تاريخ بخوانند.