زمستان ویروسی در راه است

شيوع آنفلوانزا خيلي زودتر از پيش بيني‌هاي فصلي آغاز شد و حالا وارد پيک اين بيماري شده‌ايم و انتظار مي‌رود تا پايان سال کشور درگير اين ويروس باشد.
به گزارش خبرنگار مهر، اين روزها با مراجعه به مطب پزشکان و اورژانس بيمارستان‌ها، شاهد مراجعات افرادي هستيم که قريب به اتفاق آنها درگير آنفلوانزا شده اند.
شيوع آنفلوانزاي فصلي را همه ساله از آبان آغاز مي‌شود، اما امسال شاهد غافلگيري از سوي اين ويروس بوديم. به طوري که 4 هفته زودتر از راه رسيد.
در دو سال گذشته که تجربه زندگي با کرونا را داشتيم، رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي باعث شد از شيوع آنفلوانزا جلوگيري شود. اما، با عادي انگاري‌ها در تابستان، به يکباره شاهد موج آنفلوانزا در کشور بوديم.


شهنام عرشي سرپرست مرکز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت، در پاسخ به اين سوال که يک بيمار مبتلا آنفلوانزا مي‌تواند چند نفر را درگير بيماري کند، گفت: اگر کسي قبلاً واکسن آنفلوانزا نزده و يا قبلاً بيماري را نگرفته است، مي‌تواند مبتلا شود. البته شدت و درگيري بيماري آنفلوانزا در مقايسه با کرونا کمتر است.
وي با عنوان اين مطلب که انتظار داريم همه ساله موج آنفلوانزا حدود سه تا چهار ماه طول بکشد، مگر اينکه سويه جديدي بروز کند، افزود: خوشبختانه سويه‌اي که شايع است، از سويه هاي آنفلوانزا در سال‌هاي گذشته است.
شيوع آنفلوانزا باعث شلوغي مطب‌ها و درمانگاه‌ها شده است، در حالي که نياز نيست با کوچک‌ترين علامت بيماري به سراغ پزشک برويم. بهترين راه مقابله با آنفلوانزا، استراحت و قرنطينه و مصرف مايعات است. در همين حال، علي اسدالهي امين فوق تخصص بيماري‌هاي عفوني، گفت: اگر بعد از گذشت سه روز از ابتلاء به آنفلوانزا، تب بيمار ادامه پيدا کرد، سرفه‌هاي او خلط دار شد و دچار تنگي نفس گرديد، لازم است حتماً به پزشک مراجعه کند.
وي تاکيد کرد: شايد سرفه‌هاي خشک تا چند وقت ادامه داشته باشد که مشکل خاصي نيست، اما اگر سرفه‌ها خلط دار شد، مي‌تواند خطرناک باشد.
اين در حالي است که به گفته سرپرست مرکز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت، 50 درصد موارد سرماخوردگي را، افراد مبتلا به آنفلوانزا تشکيل مي‌دهند.
حميدرضا جماعتي دبير کميته علمي کشوري کرونا گفت: توصيه ما در شرايط کنوني، تداوم رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي به ويژه در فضاهاي مسقف، مکان‌هاي شلوغ، مراکز آموزشي و بخش حمل و نقل عمومي براي پيشگيري از ابتلاء به آنفلوانزا است. مهم‌ترين پروتکل بهداشتي در حال حاضر، استفاده از ماسک است اما شستشوي مداوم دست‌ها و رعايت فاصله فيزيکي نيز مهم است.
وي با بيان اينکه تزريق واکسن آنفلوانزا تأثير زيادي در کاهش موارد بستري در بيمارستان‌ها و مرگ و مير دارد، افزود: توصيه ما اين است که کودکان، افراد با بيماري‌هاي زمينه‌اي، سالمندان و افراد بالاتر از 65 سال و نيز نيروهاي بهداشتي و درماني، واکسن آنفلوانزا را تزريق کنند.
40 روز از فصل پاييز را پشت سر گذاشته ايم و پيش بيني مي‌شود در زمستان هم درگير موج آنفلوانزا باشيم. آمارها از موارد ابتلاء به آنفلوانزا در کشور، نشان مي‌دهد که گوي سبقت را از کرونا ربوده و به سرعت در حال افزايش است.
با اين اوصاف، بايد منتظر يک زمستان ويروسي باشيم که شايد بيشتر از کرونا، ما را آزار دهد.
استفاده از ماسک در فضاهاي مسقف و شلوغ مثل کلاس‌هاي درس در مدارس و دانشگاه‌ها، شستشوي مداوم دست‌ها، استفاده از تهويه و…، مي‌تواند تا حدودي ما را از ترکش‌هاي ويروس آنفلوانزا مصون نگه دارد./ مهر