سونامی افزایش نقدینگی در راه است

آرمان امروز:‌ روز گذشته نشست خبري رئيس کل بانک مرکزي با رسانه ها برگزار شد . در واقع پس از اوج گيري نرخ ارز و اظهار نظرات مختلفي که پيرامون دلايل افزايش قيمت ارز و اقدامات متولي پولي و مالي کشور مطرح مي شد . اين براي چندمين بار است که صالح آباي با حضور در مقابل رسانه ها به ارائه عملکرد خود پرداخته است .  اگرچه بازهم رئيس کل بانک مرکزي بر غير واقعي بدن نرخ ارز و تعديل ان از سوي بازار ساز و همچنين کاهش نرخ تورم به کمتر از 30 درصد از سال اينده خبر داد که تحقق آن باز هم با اما و اگرهاي زيادي همراه است .البته صالح ابادي در پاسخ به ارمان امروز نيز از تمايل اين بانک براي رشد نرخ سود سپرده بانکي به عنوان ابزاري براي کنترل تورم خبر داد که متاسفانه تاکنون مورد موافقت شوراي پول و اعتبار قرار نگرفته است.
بر اساس اين گزارش در اين نشست رئيس کل بانک مرکزي در خصوص برنامه هاي خود براي کاهش ناترزاي بانک ها که قرار است با تزريق 35 هزار ميليارد تومان سرمايه بانک ها را تقويت کند در پاسخ به اينکه اين منابع قرار است از چه طريقي تامين شود و با توجه به افزايش 18 درصدي بدهي بانک ها به بانک مرکزي ايا اين روند باعث رشد نقدينگي و تورم نخواهد شد و در اين صورت بهتر نيست نرخ سود سپرده با افزايش مواجه شود به «آرمان امروز» گفت: در سل هاي اخير بالغ بر 90 کشور براي کاهش اثرات تورمي نرخ سود سپرده خود را تغيير داده به گونه ايکه روسيه از 9 درصد به 20 درصد و آمريکا اين نرخ را از 0.5 به 4 درصد رسانده است.
وي در ادامه افزود: آنچه مسلم است رشد نرخ سود سپرده بانکي از ابزارهاي سياست پولي براي کنترل نرخ تورم است که در کشور ما تنها در سال 96 و 99 به صورت جزيي صورت گرفته و ضرورت دارد مورد بازنگري قرار گيرد .
 به گفته صالح ابادي بانک مرکزي بايد امکان استفاده از  اين ابزار را داشته باشد که منوط به تصميم شوراي پول و اعتبار است که در اين راستا اقداماتي صورت گرفته وبانک مرکزي پيگير تحقق آن است .


رئيس کل بانک مرکزي همچنين در پاسخ به تاثير افزايش سرمايه بانک ها در رشد نقدينگي گفت: افزايش سرمايبانک باعث رشد پايه پولي و نقدينگي نخواهد شد . چرا که مقرر شده اين سرمايه از طريق سهام به بانک ها واگذار شود تا بانک با عرضه آن در بازار سرمايه نقدينگي لازم را جذب کند .
علي صالح آبادي رييس کل بانک مرکزي در نشست خبري امروز درباره آمارهاي کلان بانک مرکزي در حوزه کنترل تورم، پايه پولي و نقدينگي اظهارداشت: پايه پولي در پايان آبان نسبت به اسفند سال قبل 20.5 درصد بوده است. روند رشد نقدينگي از ابتداي کار دولت و امسال نزولي بوده است.
صالح ابادي  همچنين با بيان اينکه برنامه ريزي بانک مرکزي کاهش رشد نقدينگي به زير 30 درصد در سال جاري است؛ گفت: برخلاف روال سالهاي گذشته امسال تنخواهي به دولت پرداخت نشده است اين در حاليست که طبق قانون بودجه امکان 60 هزار ميلياردتومان تنخواه وجود داشت.
مطالبات بانک مرکزي از دولت موضوع مهم ديگري بود که صالح آبادي به آن اشاره و تصريح کرد: بايد سياست هاي پولي به گونه اي وضع شود که بازار با کسري نقدينگي مواجه نشود.
وي افزود: تسهيلات تکليفي بانکها موضوع مهم ديگري است که در بانک مرکزي به آن پرداختيم؛ عدد کلي را مشخص و‌به دولت پيشنهاد کرديم؛ خواهش ما از مجلس اين است که هنگام تصويب بودجه سال آينده تسهيلات تکليفي را متناسب با پيشنهاد ما تعيين‌کند تا خللي در ساير اقدامات و سياست هاي بانکي پيش نيايد.
اصلاح آثار تورمي ارز ترجيحي
وي درباره تورم نيز گفت: تورم مصرف کننده ابتداي دولت 59.3 درصد بود که به 39.9 درصد کاهش يافت؛ گرچه هنوز بالاست و راضي به اين تورم نيستيم و‌حتما بايد کاهش پيدا کند ولي امسال اصلاح ارز ترجيحي، افزايش حقوقها و حقوق گمرکي و ... نصف اين‌تورم‌را بخود اختصاص داد. اميدواريم سال آينده افزايش تورم از اين محل نداشته باشيم وهمين موضوع مي تواند به کاهش تورم سال آينده کمک کند. صالح آبادي گفت: قرار نيست هميشه افزايش تورم تکرار شود؛ روند تورم به روال طبيعي خود برميگردد البته بايد تلاش کنيم انتظارات را تعديل کنيم. تورم نقطه به نقطه در اسفندماه 29.5 درصد شد و اگر اصلاح ارز ترجيحي نداشتيم مي‌توانستيم‌تورم را به کمتر از 25 درصد هم‌کاهش دهيم؛ البته آثار اين سياست تخليه شده است. بناراين با توجه به اين موضوعات در سال آينده تورم به کمتر از 30 درصد خواهد رسيد.
وي گفت: در سامانه نيما بدون هيچ مشکلي تامين ارز انجام مي شود. 32.1 ميليارد دلار معامله ارز در اين سامانه انجام شده که بيانگر رشد 64 درصدي است. تامين ارز 46.5 ميليارد دلار از ابتداي سال انجام شده که رشد 26 درصدي را نشان مي‌دهد.
صالح آبادي تاکيد کرد نرخ هاي غيررسمي که مورد استناد قرار مي گيرد براي بازاري است که عمق آن به طور دقيق مشخص نيست؛ در معاملات فردايي که اساسا ارزي معامله نمي شود و شرط بندي روي نرخ ارز انجام ميدهند، مابه التفاوت نرخ ارز به صورت ريالي انجام ميشود.
يکي از محل هاي کلاهبرداري، سوء استفاده از حسابهاي اجاره اي است که بارها به مردم در اين خصوص هشدار داده شده است؛ بعنوان مثال سوء استفاده کلاني از حساب اجاره اي يک پيرمرد 80 ساله بازنشسته شده بدون آنکه خودش بداند.
وي‌ در‌خصوص افزايش نرخ دلار به دليل کسري بودجه دولت گفت: روند تورمي کاهشي است؛ در بودجه دولت نيز بشدت در حال کنترل هستيم تا دولت از بانک‌ مرکزي استقراض نکند؛ بشدت کنترل مي کنيم از کسري بودجه آثاري به بانک مرکزي تحميل‌نشود.
صالح آبادي گفت : ناآرامي هاي اخير با تحريک خروج سرمايه در بازار ارز موثر بوده است ولي تنها دليل افزايش نرخ ارز نيست. وي با بيان اينکه ممکن است برخي بگويند چرا صالح آبادي در موضع گيري درباره بازار ارز بازار نيما و متشکل را ملاک قرار مي‌دهد؟ گفت:بله درست است؛ حجم معاملات اين بازارها بسيار بالاتر از بازار غيررسمي است و تامين مالي واردات و... در اين بازارها انجام مي شود. بازار غير رسمي بازار محدود و غيرشفاف است و بازار نيما و متشکل است که به صورت شفاف ارز کشور را تامين مي‌کند. بنابراين بايد هنگام تحليل بازار مد نظر داشته باشيم که کدام بازار را تحليل مي‌کنيم.
رئيس کل بانک مرکزي همچنين گفت: افزايش دستمزد 57 درصدي امسال رقم عجيب غريبي بود و به هيچ وجه سال آينده چنين افزايشي نخواهد بود. دولت قطعا افزايش حقوق را کنترل مي کند و قطعا افزايش اين عدد نخواهد بود.
فروش اموال منجد بر تزريق سرمايه ارجحيت دارد
روز گذشته صالح ابادي در حالي از تزريق 35 هزار ميليارد تومان سرمايه به بانک ها آن هم از طريق واگذاري سهام خبر داده که به اعتقاد کارشناسان اين راهکار در شرايطي که بازار سرمايه با چالش مواجه است علاوه بر تشديد التهابات بازار باعث رشد نقدينگي خواهد شد.
وحيد شقاقي شهري کارشناس اقتصادي در اين باره به« آرمان امروز» مي گويد: در اينکه بانک ها ناترازي دارند ترديدي نيست، اما چرا دولت به جاي تزريق نقدينگي براي خروج بانک ها از بنگاه داراي و فروش اموال مازاد و منجمد اقدام جدي نمي کند.
وي در ادامه افزود: بخشي از ناترازي ناشي از سياست بنگاهداري بانک‌هاست. از سوي ديگر با تورم کنوني اموال بانک‌ها ارزش بالايي يافته که فروش ان علاوه بر رفع ناترازي از رشد نقدينگي نيز جلوگيري‌مي‌کند.
شقاقي شهري گفت:از سوي ديگر تجديد  ارزيابي دارايي ها نيز مي تواند براي افزايش سرمايه بانک ها مورد توجه قرار گيرد که خود باعث ذخيره نقدينگي در بازار خواهد شد . اين کارشناس اقتصادي همچنين تاکيد کرد: آنچه مسلم است اينکه تزريق نقدينگي از چه طريقي باشد آن هم در شرايطي که بانک ها با افزايش بدهي به بانک مرکزي مواجه اند تفاوتي نمي کند چرا که در نهايت اين سرمايه به نقدينگي تبديل مي شود. ضمن آنکه در شرايط کنوني بازار به افزايش خروج پول و تنش بيشتر بازار سرمايه نيز منجر مي‌شود.
وي گفت: تقويت بازار سرمايه براي جذب پول به جاي خروج نقدينگي و تبدل شدن شبه پول به دارايي قطعا در حال حاضر اثار بهتري را در اقتصاد کشور نمايان خواهدکرد.