کودتای نرم علیه پوتین

آرمان امروز-پورحسين: در ماه هاي اخير عکس ها و گمانه زني هاي زيادي در خصوص حال جسمي ولاديمير پوتين منتشر شد. عکس ها و خبرهايي که دال بر اين بودند که پوتين مبتلا به بيماري شده اما در وراي اين عکس ها و خبرها به نظر مي رسد که خبرهاي  ديگري است. خبرهايي که حاکي از اين دارد که در اصل حال روحي ولاديمير پوتين خوب نبوده و برکناري برخي مقامات سياسي‌ و نظامي روسيه در همين راستا است.
اتفاقاتي که سبب شده تا شک و شبهه در ميان تصميمات پوتين به وضوح مشخص باشد. بايد توجه داشت که کم تر کسي تصور مي کرد زماني که ارتش روسيه به پشت دروازه هاي پايتخت اوکراين رسيده بود، در کمتر از چند ماه به قسمت شرقي خرسون عقب نشيني کند و عملا جز مناطق روس زبان اوکراين، بر  مناطق ديگر تسلط نداشته باشد. دقيقا عجيب ترين قسمت اين عقب نشيني، خروج از غرب و مرکز خرسون بدون درگيري و فشار بود. گويا پوتين شخصا اين تصميم را در ميانه تمامي شک و وهم هاي اطراف خود گرفته است. طبق گزارش هاي واصله بسياري از نزديکترين افراد ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهوري روسيه به سوظن‌هاي او دامن مي‌زدند و نارضايتي‌ هايش عليه غرب را تشديد مي‌ کردند.
يکي از معتمدان سابق پوتين عنوان کرد که اين افراد نزديک، حس و حال  ولاديمير پوتين را مي‌خواندند و سپس شروع به انجام کارهايي از اين قبيل مي‌کردند. پوتين، حمله به اوکراين را طوري مخفيانه تنظيم کرد که حتي ديميتري پسکوف، سخنگوي خودش هم در مصاحبه‌اي اذعان کرد که درست روز شروع حمله از آن  مطلع شده بود. آنتون واينو، رئيس دفتر پوتين و الکسي گروموف، مشاور قدرتمند پوتين در حوزه رسانه نيز گفتند که از قبل نسبت به چنين حمله‌اي مطلع نبودند.
اظهاراتي که نشان مي دهد تا چه ميزان بي اعتمادي در کرملين موج مي زند و پوتين  از کودتاي نرم عليه خود هراس دارد. کودتايي که به نظر مي رسد با تحريک او براي حمله به اوکراين کليد خورده است. اين بازي وهم آلود فقط در کرملين جريان ندارد بلکه جنبه هايي از آن را مي توان حتي ميان اوکراين و آمريکا نيز مشاهده کرد.


 بر همين اساس ايالات متحده از برنامه‌هاي ادعايي گراسيموف براي بازديد از خطوط مقدم در اواخر آوريل در بحبوحه درگيري بين مسکو و کي‌يف مطلع شد. مقامات آمريکايي پس از آن تصميم گرفتند اطلاعات را از اوکراين  مخفي کنند زيرا ممکن بود کي‌يف از آن براي تلاش براي کشتن ژنرال استفاده کند و به طور بالقوه باعث درگيري بين ايالات متحده و روسيه شود. ارتش اوکراين به هر حال اطلاعات مربوط به برنامه‌هاي گراسيموف را  به دست آورد که باعث شد مقامات آمريکايي با اوکرايني ها تماس بگيرند و از آنها بخواهند که حمله به ژنرال روسي را متوقف کنند.
اين درخواست پس از مشورت با کاخ سفيد مطرح شده است. يک مقام ارشد آمريکايي در اين خصوص گفت،  ما به آنها گفتيم که اين کار را نکنند. اوکرايني‌ها پيشتر حمله را آغاز کرده بودند و به هر حال رئيس ستاد ارتش روسيه از نيروهاي نظامي در اوکراين بازديد کرد، در اين حمله سربازان روس کشته شدند اگرچه ژنرال گراسيموف جز آن‌ها نبود. از سوي ديگر يک مقام ارشد روسيه در ماه گذشته ميلادي به ويليام برنز، مدير سازمان سيا گفت، روسيه تسليم نخواهد شد  قبل از جنگ، درست هنگامي که ويليام برنز، رئيس سازمان سيا به روسيه هشدار داد که به اوکراين حمله نکند،  يک مقام ارشد روسيه گفت، ارتش اين کشور به قدري قوي است که حتي مي‌تواند مقابل آمريکايي‌ ها هم بايستد. توهمي که نشان مي دهد تا چه ميزان حلقه نامعتمد در کرملين نفوذ کرده و در اذهان مقامات روسيه، افسانه سازي کرده اند.
افسانه هايي که وقتي با سربازان روسي مصاحبه صورت گرفت، ابعاد آن مشخص شد. در همين خصوص نيويورک تايمز در گزارشي طولاني بر اساس نقشه‌هاي جنگي مخفيانه، رهگيري‌ها و مصاحبه با سربازان و معتمدين کرملين و همچنين برخي از مقامات ناشناس آمريکايي سعي کرده ديدگاه برخي مقامات و رسانه‌هاي غربي و ادعاهاي متفاوت درباره ظرفيت و توانايي نظامي روسيه را بررسي کند.
بر همين اساس تماس‌هاي تلفني با بيمارستان‌هاي روسيه، اطلاعات مهمي درخصوص عدم آمادگي سربازان اين کشور نمايان کرد.
سربازان زخمي روسيه توصيف کردند که چگونه با آذوقه‌اي اندک، آموزش‌هاي ناچيز، گلوله و يا تجهيزات ناکافي به جنگ فرستاده شدند، از جمله اين موارد مي‌توان به نقشه‌اي از دهه 1960 و کاغذ پرينت‌شده‌اي از ويکي‌پديا درخصوص نحوه کار با تفنگ  تک‌تيرانداز اشاره کرد.
طي مصاحبه‌اي، يکي از سربازان يادآور شد که درست قبل از رفتن به جنگ به او گفته شده که چگونه از تفنگ خود استفاده کند. همچنين سرباز ديگري به اين موضوع اشاره کرد که سرپرستش روز قبل شروع جنگ به او گفته بود که  فردا به جنگ اوکراين خواهيد رفت. تمامي اين اتفاقات مشخصا خبر از کودتاي نرمي مي دهد که عليه پوتين شکل گرفته و حالا او در آن گرفتار شده است.