فرزندان‌شان آمریکا و اروپا درس می‌خوانند بچه‌های مردم بروند کره شمالی؟

آرمان امروز: رئيس سازمان امور دانشجويان وزارت علوم پس از ديدار با سفير کره شمالي از تبادل استاد و دانشجو و ايجاد فرصت مطالعاتي با کره شمالي خبرداد.
ايرن مهرگان: مهدي ذاکريان، استاد دانشگاه در همين خصوص به خبرآنلاين مي‌گويد: اگر دانشجويي از من بپرسد که آيا برود و در کره شمالي تحصيل کند، حتما تشويقش مي‌کنم که برود، برود تا ببيند که برخي از مسئولان ما چقدر ادعاي نادرست و غلط‌دارند.
او با اشاره به اينکه براي مسئولان وزارت علوم متاسف است که چنين برنامه‌هايي را پيشنهاد مي‌دهند، ادامه مي‌دهد: من در آمريکا و فرانسه تحصيل و زندگي کرده‌ام، در کره شمالي نبوده‌ام اما اطلاعاتي که دارم نشان مي‌دهد در اين کشور حتي امکان دسترسي با اينترنت وجود ندارد و به تازگي امکان ارسال پيامک براي شهروندان کره شمالي فراهم شده است، چرا بايد دانشجويان ما بروند و در چنين کشور بسته‌اي‌درس‌بخوانند؟
اين استاد دانشگاه ادامه مي‌دهد: کره شمالي در دهه 50 و 60 ميلادي اتفاقا کشور خوبي از لحاظ شاخص‌هاي رشد اقتصادي بود،‌چون با صنعت کشاورزي در حال توسعه بود اما با ظهور و حضور تکنولوژي در دنيا، چنان فاصله‌اي به دنيا گرفت که اکنون مي‌تواند بدترين انتخاب براي ادامه تحصيل يک دانشجو باشد.


او با اشاره به اينکه فقط مسکن، آموزش و بهداشت آن هم با شاخص‌هاي حداقلي در اين کشور رايگان است، مي‌گويد: چطور مسئولان ما خودشان و فرزندان‌شان در آمريکا و اروپا درس مي‌خوانند ولي مي‌خواهند بچه‌هاي مردم را براي تحصيل به کره شمالي بفرستند؟
او ادامه مي‌دهد: ساحت علم جاي سياست نيست، اگر مي‌خواهند دانشجويان ما پيشرفت کنند براي تبادل دانشجو فهرست ده دانشگاه برتر جهان را در نظر بگيرند و با اين دانشگاه‌ها، بدون تعصب سياسي، وارد مذاکره شوند و دانشجويان را بفرستند به اين دانشگاه‌ها، نه اينکه دانشجويان ما را به کشوري بفرسند که اگر مردمش موي سرشان را مدلي که مورد توجه روساي حزب نباشد، کوتاه کنند، دستگيرمي‌شوند.
ذاکريان با اشاره به اينکه براي وزارت علوم متاسف است،‌ادامه مي‌دهد: مسئولان دوره آقاي احمدي‌نژاد مي‌خواستند دانشجو به چين اعزام کنند و اين دولت هم چنان تنزل تصميم‌گيري پيدا کرده که مي‌خواهد دانشجو به کره شمالي بفرستد.