شبی به طولانی 2 میلیون تومان

آرمان امروز: بازار شب يلدا هم علي رغم تمامي چالشهاي اقتصادي و التهابات بازار رسيد . بلندترين شبي که ايرانيان از آن تحت عنوان شب يلدا ياد مي کنند و سنتي ديرينه براي جشن ها و دور همي هاي خانوادگي است حال تحت الشعاع مشکلات معيشتي و گراني که قطعا با حذف و کاهش کالاهاي ضروري جايي براي تامين اينگونه کالاها باقي نمي گذارد مي رود که تدريجا رنگ ببازد . موضوعي که فعالان حوزه هاي مختلف نيز نسبت به کاهش 50 درصدي مشتريان و رکود حاکم بر بازار هشدار داده اند چرا که هزينه هاي حداقلي براي يک جشن 4 نفره از مرز 2 ميليون تومان عبور خواهد کرد.
اولين کالاي مورد نياز براي شب يلدا آجيل مخصوص است . بازاري که به گفته متقاضيان قيمت اقلام آجيل و خشکبار در ايران سر به فلک گذاشته و با توان اقتصادي بسياري از خانوار‌ها همخواني ندارد. بعضي کاربران فضاي مجازي در اعتراض به گراني بازار اعلام کرده‌اند که چاره کار نخريدن است.اگرچه که اين روز‌ها بهاي هرکيلوگرم آجيل شيرين شب چله در بازار تهران تا حدود نيم‌ميليون تومان مي‌رسد و بهاي آجيل لوکس بسته‌بندي‌شده در سيني‌هاي چوبي از 750 هزار تومان عبور مي‌کند.
بهاي هر کيلوگرم پسته احمدآقايي بين 400 تا 440 هزار تومان، تخمه کدوي گوشتي بين 150 تا 180 هزار تومان، تخمه هندوانه 120 تا 135 هزار تومان، نخودچي 60 تا 95 هزار تومان و کشمش 55 تا 80 هزار تومان قيمت دارد.قيمت هر کيلوگرم انجير خشک هم بين 110 تا 165 هزار تومان، برگه زردآلو 115 تا 160 هزار تومان، برگه هلو 60 تا 70 هزار تومان و توت خشک 150 تا 160 هزار تومان است. با اين حال نرخ‌هاي اتحاديه‌هاي صنفي در ايران با بازار معمولا تفاوت قابل توجهي دارد. غلامرضا خدامي، رئيس اتحاديه فروشندگان آجيل و خشکبار، مي‌گويد: حداکثر قيمت هر کيلوگرم آجيل حدود 350 هزار تومان است.هرچند همين نرخ هم نسبت به قيمت اعلامي سال گذشته اتحاديه تفاوت چشمگيري دارد. به گونه اي که بهاي هر کيلوگرم آجيل شب چله سال قبل بين 180 تا 275 هزار تومان بوده و به اين ترتيب امسال قيمت رسمي آجيل شب چله بين 1.2 تا حدود دو برابر شده است.
اما ميوه عضو لاينفک جشن ها به ويژه شب يلدا محسوب مي شود که اين روزها قيمت مويه هاي مخصوص اين مراسم سر به فلک کشيده است.


اسدالله کارگر، رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و تره‌بار، مي‌گويد: فروش ميوه براي شب چله امسال بهتر از سال گذشته است. او مي‌گويد قيمت هر کيلوگرم هندوانه انباري که هندوانه‌هاي کهنه هستند و آخرين برداشت همدان به شمار مي‌آيند، در حال حاضر بين پنج تا هفت هزار تومان، هندوانه دزفول بين هفت تا 9 هزار تومان و هندوانه ميناب بين 9 تا 12 هزار تومان است.
 او بهاي هر کيلوگرم خرمالو را هم بين 20 تا 50 هزار تومان و بهاي هرکيلوگرم انار ساوه را 10 تا 30 هزار تومان و انار شيراز را 15 تا 35 هزار تومان اعلام مي‌کند و تقاضاي خريد ميوه به طور کلي کاهش داشته، اما نسبت به روز‌هاي اوج کرونا وضعيت کمي بهتر است.
در بازار شيريني و شکلات هم شب چله چندان پررونق احساس نمي‌شود هرچند حالا ويترين شيريني‌فروشي‌هاي تهران مملو از کيک‌هاي به شکل انار و هندوانه است، بااين‌حال قيمت‌ها هم قيمت‌هاي گزافي است. يک کيک کوچک يک و نيم کيلوگرمي در مناطق متوسط تهران بين 350 تا 400 هزار تومان قيمت دارد و بهاي هر کيلوگرم شيريني خامه‌اي بين 200 تا 250 هزار تومان است.
فرامرز نجاتي، رئيس اتحاديه قنادان و بستني‌فروشان، در اين باره مي گويد پس از آزادسازي يارانه‌ها فروش قنادي‌ها تا 50 درصد کاهش داشته است و متمولان هم ديگر رغبتي به تهيه اين کالاي غيرضروري ندارند.
او توضيح داده است که «شيريني و کيک از سبد خريد بسياري از اقشار متوسط حذف شده و مردم براي مديريت منابع مالي خود قيد کالا‌هايي نظير کيک و شيريني را زده‌اند.»