روزنامه جوان
1401/10/08
حادثه شاهچراغ و شهادت صدیقه طاهره (س) الهامبخش «محافظ» شد
باشگاه فیلم سوره پیش از این نیز درباره حوادثی مثل شهدای منا یا شهدای غواص اثر تولید کرده بود، اما برای حادثه تروریستی حرم حضرت شاهچراغ خیلی زود این اتفاق رخ داد. این سرعت عمل از کجا نشئت گرفته است؟ هنرمند نسبت به اتفاقات اطرافش بیتفاوت نیست. ما در باشگاه فیلم سوره در خصوص اتفاقات کشور واکنش داشتهایم، مانند فیلم «دایو» که برای شهدای غواص تولید کردیم و دو سال پس از آمدن پیکر شهدای غواص به نمایش درآمد. ما بین خودمان اصطلاحی داریم که باید یک ایده خوب خیس بخورد و خوب دم بکشد تا تبدیل به یک کار هنری تأثیرگذار شود. این اتفاق در موضوع حادثه حرم حضرت شاهچراغ خیلی زود اتفاق افتاد. شاید برای ایدههای دیگر طولانیتر شود. برای تولید فیلم درباره حادثه حرم شاهچراغ فکر میکردید تولید کار چقدر طول بکشد؟ افقی که برای این کار در نظر گرفته بودیم یک بازه سه ماهه بود. از نظر ما کاری باید ساخته میشد که مختص این اتفاق نباشد و به جمیع اتفاقات ماههای اخیر اشاره داشته باشد، برای همین در جلساتی که با هنرمندان در باشگاه داشتیم به این موضوع پرداختیم. این جلسات با چه محوری برگزار میشود؟ تقریباً درباره هر اتفاقی که در کشور رخ میدهد، در باشگاه فیلم سوره جلسه میگذاریم و آن را از منظر خودمان بررسی میکنیم، حتی درباره جام جهانی فوتبال هم این کار را انجام دادیم. برای حادثه تروریستی حرم شاهچراغ هم از سه، چهار روز پس از حادثه جلسه داشیم. در آن جلسات نزدیک به ۱۰ تا ۱۵ ایده مطرح شد. از بین آنها ایدهای که کمیل ارجمندی از بچههای باشگاه مطرح کرد، مورد قبول واقع شد و طرح اولیه فیلمنامه «محافظ» بر اساس این ایده شکل گرفت. فیلم کوتاه محافظ در ایام فاطمیه و سالگرد شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) منتشر شد، انتخاب این کار با توجه به مضمون فیلم انجام شد؟ بله، ایده اولیه کار یک نگاه مادرانه و ارتباط بین مادر و فرزند داشت که از نظر ما میتوانست نخ ارتباطی بین حادثه شاهچراغ و شهادت حضرت فاطمه (س) باشد. برای همین تلاش کردیم پیشتولید را خیلی سریع انجام دهیم تا کار برای پخش در ایام شهادت حضرت زهرا (س) آماده شود. در کار هم اشارههایی به ماجرای شهادت حضرت داشتیم، مثل حضور حضرت زهرا با امامحسن (ع) یا قضیه چادر و پهلوی شکسته. در خلاصه داستان «محافظ» اشاره شده به اینکه این فیلم درباره ساعات پایانی زندگی یک مادر است، آیا این فیلم از روی زندگی یک شهید واقعی تولید شده است؟ در روزهایی که برای کار ایدهپردازی میکردیم، هنوز فریمهای زیادی از واقعه حمله تروریستی به حرم بیرون نیامده بود. چند تکفریم بود که اتفاقاً یکی از آنها را هم فکر کنم حسن روحالامین کار کرد که مادری تیر خورده و شهید روی دست فرزندش افتاده است. اینکه واقعاً مادری در کنار فرزندش شهید شده، مردم در کنار ضریح حرم پناه گرفتهاند و زیر چادر پنهان شدهاند، همگی جزو اتفاقات واقعی آن روز بوده، اما ممکن است برای افراد مختلفی این اتفاقها رخ داده باشد، ما برداشت خودمان را برای یک نفر انجام دادیم. در این ساعت که با هم صحبت میکنیم، چقدر از انتشار فیلم محافظ گذشته است؟ حدود یک روز و نیم و هنوز به دو روز نرسیده است. در این مدت چقدر بازدید داشتهاید؟ کار در شبکههای اجتماعی منتشر شده، ولی عملاً به دلیل شرایط موجود اینستاگرام را نداریم و بیشتر در یوتیوب، تلویزیون، تلوبیون، تلگرام، روبیکا و دیگر شبکههای اجتماعی داخلی منتشر شده است. آخرین آماری که گرفتم، بیش از ۵/۳ میلیون بازدید بود. نظرات مردم درباره کار چطور بود؟ ما تیمی در روابطعمومی سوره فیلم داریم که وظیفهاش دریافت میزان بازدیدها، بازخوردها و نمرات کاربران است. این کار معمولاً چهار یا پنج روز پس از انتشار انجام میشود، باید منتظر باشیم تا آنها آمار بازدید و نظرات را منتشر کنند، اما خودم از کامنتهایی که دیدیم، استقبال مردم را مشاهده کردم. مخاطبان با این کار حس گرفتهاند و مظلومیت خانوادهها را در این واقعه حس کردهاند. بعضی وقتها کارهایی تولید میشود که حجم استقبال از آنها بیش از تصور است، گویا عنایت و توجهی از جای دیگری به آن شده، این را در کار «محافظ» حس کردهاید؟ واقعیت این است که بعضی از کارها اگر مورد عنایت قرار نگیرند اصلاً ساخته نمیشوند، چه برسد به اینکه مورد توجه مردم هم قرار بگیرند. این اتفاق در سالهای اخیر بارها رخ داده است. ما در همین باشگاه سوره، نماآهنگی را تولید کردیم که از نظر پروداکشن و کارگردانی خیلی کار معمولی بود، اما در نمایش در حد انفجار مورد توجه مردم قرار گرفت. کار گروه سرود ارغوان که مورد عنایت و تفقد مقام معظم رهبری هم واقع شد. این کار شاید از نظر هنری یک اثر عادی و ساده بود، اما نیت پاکی که پشت آن قرار داشت، باعث شد دیده شود. در این زمینه شاید مهمترین مثال همان سرود «سلام فرمانده» باشد که در عین سادگی جهانی شده است. البته این را هم بگویم که باشگاه سوره یکی از مراکزی است که به صورت حرفهای و تخصصی در زمینه تولید فیلم کوتاه فعال است و «محافظ» صد و هفتادمین تولید ما بود. پیشتر هم کارهای پربینندهای مانند «علمک» را تولید کردهایم یا کار «سرباز» با نمایی از دست حاج قاسم که بازتاب زیادی داشت. در جشنواره فیلم کوتاه تهران هم فیلم «نوشابه مشکی» را داشتیم که در این رویداد درخشید. چرا در کار «محافظ» از بازیگر چهره استفاده نکردید؟ تلاش کردیم که بازیگر چهره بیاوریم، از طرفی هم به دلیل اینکه لوکیشن فیلم محدود بود و بخشی از کار در زیر یک چادر بود، حضور چهره به کار کمک میکرد، اما الان که نتیجه کار را میبینیم، خیلی خوشحالم که این کار را نکردیم. اشاره کردید که میخواستید بازیگر چهره بیاورید، چرا این اتفاق نیفتاد؟ به دلایل متفاوتی این اتفاق رخ نداد، خیلی از هنرمندانی که با آنها صحبت کردیم، دوست نداشتند در این شرایط کار کنند، در حالی که وظیفه هنرمند این است در شرایطی که شاید حال جامعه خوب نیست، تلاش کند حس خوبی ایجاد کند. بعضی از بازیگران هم بودند که با موضوع کار کنار نمیآمدند. بعضی دیگر بودند که با موضوع مشکلی نداشتند، اما میترسیدند که در فضای مجازی تحت فشار و ناسزاگویی ترولها قرار بگیرند. حتی بازیگری هم بود که جزو چهرههای خیلی مشهور سینماست که گفت اگر فیلم هفت ماه دیگر منتشر شود حاضرم در آن بازی کنم. برای فائق آمدن بر این مشکل چه کردید؟ ما سراغ بازیگران خوب تئاتری رفتیم. نزدیک به ۶۰ یا ۷۰ بازیگر خانم تئاتر را دیدیم تا بالاخره از بین آنها بازیگر را انتخاب کردیم. بازیگر خردسال هم حضور تأثیرگذاری دارد، این بازیگر را چطور انتخاب کردید؟ معمولاً مراکزی هستند که به کودکان بازیگری یاد میدهند و کسانی که به دنبال بازیگر خردسال میگردند از این مراکز استفاده میکنند. ما نزدیک به ۱۴۰ بازیگر کودک را دیدیم و از بین آنها ۱۵ نفر را انتخاب کردیم و تست گرفتیم. از یکسو بازه سنی پنج تا شش سال برایمان مهم بود، حتی بازیگران خیلی خوبی پیدا شدند، اما به دلیل سن مجبور شدیم ردشان کنیم تا اینکه به این بازیگر خردسال رسیدیم. کل کار در حرم حضرت شاهچراغ ضبط شده است، برای ضبط فیلم مشکلی پیش نیامد؟ ما پیشتولید سختی داشتیم، چون کل کار در حرم بود و به دلیل مسائل امنیتی دشواریهای خاصی داشتیم. شلوغی حرم هم مزید بر علت بود. کارگردان فیلم کیست؟ حسین دارابی، فیلم را کارگردانی کرده است. چرا کار را بدون تیتراژ منتشر کردید؟ باکس تیتراژ دو دقیقه و نیم بود و این برای یک کار ۱۰ دقیقهای خیلی بلند بود. ما از نظر پروداکشن به اندازه یک فیلم سینمایی عوامل داشتیم و اگر میخواستیم تیتراژ کامل برویم زمان زیادی میگرفت که پخش در فضای مجازی و تلویزیون را تحت تأثیر قرار میداد. از سوی دیگر ملاحظاتی هم بود. بالاخره به دلیل شرایط فعلی رباتها و آلبانینشینها فضای مسمومی را ایجاد کردهاند و فحاشی میکنند. برای جلوگیری از اتفاقات اینچنینی صرفاً به لوگوی باشگاه فیلم سوره کفایت کردیم. کار زبان بینالمللی دارد، یعنی بعد انسانی آن میتواند با همه مردم در جهان ارتباط برقرار کند، آیا برای پخش آن در پلتفرمهای خارجی به صورت دوبله یا زیرنویس فکری کردهاید؟ در سازمان سینمایی سوره ما واحد بینالمللی داریم که مسئولیت پخش و بازاریابی محصولات را برعهده دارد. ما قطعاً به پخش بینالمللی کار فکر میکنیم و برای آن برنامه داریم. محافظ به یکی از اتفاقات ماههای اخیر اشاره دارد، آیا برای دیگر اتفاقات این ماهها هم تولیداتی دارید یا طرحی برای تولید در دست دارید؟ چندی پیش تیزر فرهنگی درباره رفتار سلبریتیها در فضای مجازی و کنشگری غلط آنها در حوادث اخیر تولید کردیم که بعضیهایشان میگفتند غم عالم در دلشان نشسته و بعد به مراسم عروسی و پارتی شبانه میرفتند. این کار به نام «خودت باش» تولید و منتشر شد که خوب هم بازدید گرفت. امیدواریم بتوانیم برای سیستان و بلوچستان عزیز که امسال اتفاقات دردناکی در آن رخ داده است، یک کار در شأن و خوب انجام دهیم. البته طرح آن آماده شده و باید ببینیم شرایطش فراهم میشود یا نه.
سایر اخبار این روزنامه
معدل ۵ /۱۱ نتیجه بیمهری به مدارس دولتی است
حادثه شاهچراغ و شهادت صدیقه طاهره (س) الهامبخش «محافظ» شد
انتخاب سرمربی، شاید وقتی دیگر!
رانندگی امن در بارندگی
پیام برجامی امیر عبداللهیان به «همسایه خیرخواه»
روز سوگند «کابینه بحران» در تلآویو
نمایش استقامت با بزرگداشت حماسه ۹ دی
شاخص کل بورس کانال ۱/۶ میلیونی را بازپس گرفت
اتهام بیاساس گمشدن قسط اول بلوک ۱۲ درصدی پتروشیمی خلیجفارس
گلایه مراجع از اوضاع اقتصادی کشور
این قاب ماندگارانقلاب ما