سریال لوپتو را هم می‌سازیم

          به عنوان یک انیماتور، چه زمانی احساس کردید که باید یک فیلم سینمایی انیمیشن بسازید و توانایی آن را پیدا کردید؟ از سال ۸۴ که به‌طور جدی وارد کار تولید انیمیشن شدم، هدف خودم را ساخت آثار سینمایی سه‌بعدی قرار دادم. همه بچه‌هایی که با هم این کار را شروع کردیم نیز چنین هدفی را دنبال کردند. سال ۹۷ بود که پس از تولید چند سریال و کار کوتاه به این نتیجه رسیدیم که اکنون وقت ساخت فیلم سینمایی بلند است. تابستان ۹۵ کار تولید «لوپتو» را آغاز کردیم و اواخر ۹۷ کار به اتمام رسید. در همان سال می‌توانستیم برای اکران نوروز ۹۸ حضور داشته باشیم که این اتفاق نیفتاد.   بین زمان ساخت تا اکران «لوپتو» زمان زیادی طول کشید، چرا زودتر فیلم را وارد چرخه اکران نکردید؟ سال ۹۸ قرار این بود برای پس از محرم و صفر که فصل پاییز بود کار را اکران کنیم که به شلوغی‌های آن سال برخورد کردیم و متعاقب آن شهادت حاج قاسم پیش آمد و کرونا هم شروع شد. برای همین تا امسال فرصت اکران پیش نیامد.    به شهادت حاج قاسم اشاره کردید، به عنوان یک هنرمند کرمانی، ارتباطی با شهید سلیمانی داشتید؟ سال ۹۲-۹۱ بود که سریالی را تولید می‌کردیم به نام «سربازان بین‌المللی» که یک کمدی سیاسی درباره امریکا و ناتو بود. این کار از شبکه نهال پخش می‌شد. دو قسمت از سربازان بین‌المللی به موضوع جنگ سوریه می‌پرداخت. در آن سال هنوز در سوریه جنگ بود. آقای صادقی، تهیه‌کننده کار این دو قسمت را روی دی‌وی‌دی ضبط کردند و خدمت حاج قاسم بردند و از ایشان خواستند که این کار را تقدیم بچه‌های مدافع حرم در سوریه کنند. متأسفانه بیشتر از این نشد که با حاج قاسم در ارتباط باشیم.    لوپتو را در کرمان ساخته‌اید، به نظرم این باور که همه تولیدات خوب در تهران ساخته می‌شود، زیر سؤال رفت. پتانسیل تولید انیمیشن در شهرستان‌ها را چطور ارزیابی می‌کنید؟ کار سینمایی «بنیامین» هم در کاشان ساخته شده است. اکثر بچه‌هایی هم که در پایتخت کار می‌کنند همان انیماتور‌های شهرستانی هستند که به تهران مهاجرت کرده‌اند. بالاخره تهران پتانسیل بیشتر و تمرکز امکانات دارد برای همین بچه‌ها را به سمت خود جذب می‌کند، اما می‌توان با سرمایه‌گذاری برای ایجاد استودیو‌های تولید انیمیشن در مراکز استان‌ها که جمعیت بیشتری نسبت به شهر‌های دیگر استان دارند از مهاجرت بچه‌های نخبه انیماتور جلوگیری کرد. خود من از سال ۸۰ که دبیرستانی بودم کار آموزش انیمیشن را در کرمان آغاز کردم. اگر در همان سال‌ها در دیگر شهرستان‌ها هم سرمایه‌گذاری می‌شد الان تولید انیمیشن در استان‌ها بسیار بالاتر بود.    این سرمایه‌گذاری به معنای ایجاد استودیو‌های تولید انیمیشن است؟ تعداد استودیو تولید در ایران کم است، وگرنه کار ساخت لوپتو حدود دو سال و نیم طول کشید که مشابه زمانی است که در هالیوود شرکت‌هایی مانند پیکسار برای ساخت یک فیلم سینمایی انیمیشنی وقت می‌گذارند. فقط تفاوت ما این است که در آنجا حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ انیماتور برای هر فیلم سینمایی کار و زمان بیشتری برای پیش تولید صرف می‌کنند. ما نیاز داریم تعداد استودیو‌ها را بیشتر کنیم. در ایران فکر کنم حدود ۱۰ فیلم سینمایی انیمیشن ساخته شده که بعضی از استودیو‌ها بیش از یک فیلم ساخته‌اند. اگر تعداد استودیو‌ها بیشتر شود، میزان ساخت آثار سینمایی هم افزایش پیدا می‌کند.    یعنی ما الان فقط از نظر تعداد پایین استودیو مشکل داریم و استودیو‌های غیرفعال نداریم؟ الان اغلب استودیو‌های موجود فعال هستند و کار جدید تولید می‌کنند. استودیوی خود ما هم در حال کار روی چند سیناپس و فیلمنامه است. به نظرم هر استودیو باید بین دو یا سه سال یک کار سینمایی تولید کند.    لوپتو در جشنواره‌ای در هند جایزه گرفت که اتفاق نادری در ایران است. کیفیت لوپتو در مقایسه با دیگر آثار این جشنواره چطور بود؟ احمدآباد هندوستان یکی از مراکز اصلی تولید انیمیشن در آن کشور است، اما من هنوز آثار حاضر در جشنواره را ندیده‌ام.    فیلم سینمایی «لوپتو» فروش خوبی داشته است، برنامه‌ای برای حفظ این موفقیت دارید؟ هم‌اکنون در حال تولید یک سریال برای شبکه نهال هستیم. معمولاً کار‌های موفق سینمایی در قالب تولید انیمیشن ادامه می‌کنند، ما هم احتمال سریال لوپتو را خواهیم ساخت. همچنین پیشنهاد‌هایی برای ساخت «لوپتو ۲» داریم.    آیا قرار است «لوپتو» هم مانند «پسردلفینی» اکران بین‌المللی داشته باشد؟ من بیشتر درگیر کار تولید هستم، ولی می‌دانم که مذاکراتی برای پخش «لوپتو» در روسیه و ترکیه انجام شده است.