اشاره رهبری به کدام سند کارتر بود‌

روز گذشته و در جریان دیدار مردم قم با رهبر انقلاب که طبق روال هر سال به مناسبت سالروز قیام ۱۹ دی مردم قم در سال ۵۶ برگزار شد، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تلاش مستمر امریکایی‌ها برای ضربه به نظام اسلامی در طول ۴۳ سال گذشته به وسیله مجموعه‌ای از اقدامات، «تبلیغات» را در رأس همه این کار‌ها برشمردند و با اشاره به انتشار سندی طبقه‌بندی شده از یک مرکز معتبر امریکایی مبنی بر دستور کارتر رئیس‌جمهور وقت برای سرنگونی جمهوری اسلامی، آن هم فقط ۱۰ ماه پس از پیروزی انقلاب، گفتند: «بر اساس این سند، کارتر به سازمان سیا دستور می‌دهد که جمهوری اسلامی را سرنگون کند و اولین راهبردی که برای سرنگونی ذکر کرده، استفاده از ابزار تبلیغات است.».
اما ماجرای سند مورد اشاره رهبری و تأکید جیمی کارتر، رئیس‌جمهور وقت امریکا بر سرنگونی جمهوری اسلامی از طریق راهبرد «تبلیغات» چیست؟
پاییز سال ۹۹ بود که سندی محرمانه در امریکا منتشر شد که نشان می‌داد در آذر سال ۵۸، یعنی کمی پس از ماجرای تسخیر سفارت امریکا در تهران، جیمی کارتر به سازمان «سیا» دستور داده که با انجام عملیات تبلیغاتی، سیاسی و اقتصادی به منظور استقرار یک رژیم دموکراتیک و پاسخگو [به امریکا]در ایران، اقدام کند و از تماس با رهبران اپوزیسیون ایرانی و حکومت‌های هم نظر با امریکا، با هدف سازماندهی یک جبهه طرفدار غرب که قادر به جایگزینی حکومت باشد، استفاده کند.
فؤاد ایزدی، از کارشناسان ارشد امور امریکا در مقاله‌ای که سال گذشته در فصلنامه علمی مطالعات دفاع مقدس منتشر کرده، جزئیاتی را درباره این سند منتشر کرده است.


در بخشی از این مقاله آمده است: «به عنوان نمونه در گزارش جلسه کمیته هماهنگی ویژه اطلاعات (Special Coordination Committee) که در ۲۷ دسامبر ۱۹۷۹ (۶ دی ۱۳۵۸) برگزار شده بود کارتر اعلام می‌کند که انجام عملیات پنهان توسط سازمان سیا در ایران ضروری است.»
در این گزارش، عملیات مربوطه به شرح زیر است: «انجام عملیات تبلیغاتی، سیاسی و اقتصادی (Propoganda and political and economic operations) برای کمک کردن به استقرار یک رژیم مسئول دموکراتیک در ایران. برقراری تماس با رهبران اپوزیسیون ایرانی و دولت‌های علاقه‌مند با هدف ترغیب عملیاتی که بتواند به ایجاد جبهه گسترده غرب‌گرا و قادر به تشکیل یک دولت جایگزین منجر شود».
کارتر در دوران ریاست جمهوری‌اش نام نهاد ناظر بر عملیات مخفی سازمان سیا را به کمیته هماهنگی ویژه اطلاعات تغییر داد. این کمیته متشکل از مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور، وزرای امور خارجه و دفاع، رئیس ستاد مشترک نیرو‌های مسلح امریکا و رئیس آژانس اطلاعات مرکزی به عبارتی زبیگنیو برژینسکی، سایروس ونس، هرولد براون، دیوید سی جونز و استنسفیلد تورنر بود. در گزارش مربوط به این موضوع آمده است که «در پیش‌نویس اصلی این یافته آمده است: انجام عملیات تبلیغاتی (پروپاگاندا) و اقدامات سیاسی و اقتصادی برای حمایت از مخالفت با رژیم رادیکال [امام]خمینی.» کارتر متن را خط زده و در بالای آن نوشته است: «انجام عملیات تبلیغاتی، سیاسی و اقتصادی برای کمک کردن به استقرار یک رژیم مسئول و دموکراتیک در ایران.» علاوه بر این، در این گزارش آمده است: «همه توافق کردند که این یافته حاکی از آن نیست که ما انتظار داشته باشیم رژیم [امام]خمینی بتواند به یک رژیم مسئول و دموکراتیک تبدیل شود.» ایزدی در ادامه توضیحات می‌افزاید که «کاملاً واضح است که کارتر در حال ساماندهی حرکت‌های براندازانه علیه جمهوری اسلامی بود، اعم از حرکت‌هایی که می‌بایست توسط اپوزیسیون ایرانی اجرا شود و حرکت‌هایی که باید توسط دولت‌های علاقه‌مند پیاده گردد.».
اما آنچه مدنظر رهبری از طرح این موضوع بود، اهمیت موضوع تبلیغات و رسانه و مدیریت افکار عمومی بود. هم از این رو، رهبری برای چندمین بار، در این دیدار هم بر جهاد تبیین تأکید کردند. طبعاً راه مقابله با پروپاگاندای دشمن، کار تبلیغی و رسانه‌ای حرفه‌ای و مؤثر است.