نورالدین و رفقا، نامیرایی خالق عاشقانه های آرام و کی روش عامل ناکامی سرخ ها؟


 
 
 


 
  ترکیب برنده نورالدین و رفقا در «نون خ 4»
حمیدرضا آذرنگ و هومن حاجی‌عبداللهی بازیگران شخصیت های محبوب فصول قبل «نون خ»  به فصل چهارم این مجموعه برای نوروز 1402 باز می گردند و بیژن بنفشه‌خواه بازیگر جدید سریال است
مائده کاشیان
 
بعد از سریال پرمخاطب «پایتخت»، دو مجموعه کمدی «نون خ» ساخته سعید آقاخانی و «زیرخاکی» اثر جلیل سامان به برندهای تلویزیون اضافه شدند. فعلا خبری از «زیرخاکی 4» نیست، اما فصل چهارم «نون خ» پاییز امسال جلوی دوربین رفت و تصویربرداری آن به تازگی به پایان رسیده است. سعید آقاخانی به عنوان بازیگر اصلی سریال و جمعی از بازیگران بومی که در هر سه فصل قبل حضور داشتند، در فصل چهارم نیز ایفای نقش می‌کنند، اما اتفاق جدید ترکیب بازیگران «نون خ 4»، بازگشت حمیدرضا آذرنگ و هومن حاجی‌عبداللهی است. بیژن بنفشه‌خواه نیز بازیگر جدید «نون خ» است. با توجه به سابقه این چهره‌ها، ترکیب بازیگران «نون خ 4» امیدوارکننده خواهد بود. حمیدرضا آذرنگ برگ برنده «نون خ 4»؟ حمیدرضا آذرنگ اولین‌بار در فصل اول «نون خ» دیده شد. او نقش «خلیل» پسرعموی منفعت‌طلب و متظاهر «نورالدین» را ایفا می‌کرد. این شخصیت از نظر ویژگی‌های اخلاقی درست نقطه مقابل «نورالدین» بود، بنابراین تقابل این شخصیت با پسر عموی صادق و درستکارش، جذاب بود. آذرنگ لهجه کرمانشاهی «خلیل» را خوب و روان ادا می‌کرد و موفق شد دورویی و موذی‌گری این شخصیت را به نمایش بگذارد. این بازیگر در فصل های اول و دوم حضور داشت و به دلیل ساخت فیلم «روزی روزگاری آبادان» از «نون خ 3» جدا شد. باید دید سعید آقاخانی برای بازگشت این شخصیت به قصه چه سناریویی طراحی کرده است، اما با توجه به سابقه خوب او در دو فصل قبل، تقابل دوباره «خلیل» و «نورالدین» در راه است. بازگشت هومن حاجی‌عبداللهی یکی دیگر از شخصیت‌های محبوب «نون خ» حاج آقا «اَفشه» است که در فصل اول حضور داشت. این روحانی برای وصول طلب «نورالدین» از شخصیتی به نام «میرزایی» و در بخش مربوط به تهران، وارد قصه شد. «افشه» شخصیتی تقریبا جدی بود، اما آشنایی او با «نورالدین» و چالش‌هایش با خانواده این شخصیت، همچنین ملاحظاتی که او به عنوان یک شخصیت روحانی داشت، باعث می‌شد موقعیت‌های کمدی خوبی در سریال شکل بگیرد. هومن حاجی‌عبداللهی بازی خوبی در «نون خ» داشت و قبلا امتحانش را در ژانر کمدی و به ویژه این سریال پس داده است، بنابراین بازگشت او به «نون خ» می‌تواند یکی از برگ‌های برنده فصل چهارم باشد. بیژن بنفشه‌خواه به جای حسن معجونی بعد از اکبر عبدی که قرار بود در فصل سوم «نون خ» ایفای نقش کند، اما حضورش در این مجموعه منتفی شد، حسن معجونی دومین بازیگری است که خبر پیوستن او به «نون خ» منتشر شد، اما به دلیل بیماری از بازی در این سریال انصراف داد. قرار بود «نون خ» پس از تجربه موفق «راز بقا» دومین همکاری معجونی و آقاخانی باشد، اما کناره‌گیری او از این مجموعه و جایگزینی بیژن بنفشه‌خواه شرایط را تغییر داد. بنفشه‌خواه جزو بازیگران محبوب کمدی است و سریال‌های موفقی در کارنامه‌اش دارد، به این ترتیب جایگزین  مناسبی برای حسن معجونی است. او پس از «دزد و پلیس» و «روزهای بد به در»، برای سومین‌بار با آقاخانی همکاری خواهد کرد و شانس موفقیتش در «نون خ» کم نیست.            نامیرایی خالق عاشقانه های آرام   پرونده‌ای درباره آثار و فعالیت‌های نادر ابراهیمی، نویسنده، شاعر و فیلم ساز معاصر  که 14 سال پس از درگذشتش، کتاب «یک عاشقانه آرام» او به چاپ هفتادم رسیده ‌است   الهه آرانیان calture@khorasannews.com    چهارده سال از درگذشت نادر ابراهیمی می‌گذرد؛ مردی که اهالی داستان و شعر و رمان دوستش دارند و کتاب‌هایش هنوز هم در رتبه‌های نخست پرفروش‌ها و محبوب‌هاست. نادر ابراهیمی با نثر شاعرانه و صمیمی خود در دل مخاطبانش همچنان زنده است. تازه‌ترین خبر درباره محبوبیت کتاب‌های ابراهیمی هم این‌که «یک عاشقانه آرام» این نویسنده که برای اولین بار در سال 74 منتشر شد، حالا پس از 27 سال به چاپ هفتادم رسیده‌است. این کتاب داستانی معمولاً در طرح‌های فروش پاییزه و زمستانه کتاب، در ردیف آثار پرفروش و محبوب قرار می‌گیرد. این نشانه موفقیت یک اثر است که چند نسل با آن ارتباط برقرار کنند و همچنان پرطرفدار باشد. به مناسبتِ رسیدن «یک عاشقانه آرام» به چاپ هفتادم، از آثار محبوب نادر ابراهیمی و فعالیت‌های دیگرش مانند ترانه‌سرایی و کارگردانی نوشته‌ایم.  آهنگ سازی کریستف رضاعی برای «یک عاشقانه آرام» «یک عاشقانه آرام» را اولین بار نشر روزبهان در سال 1374 منتشر کرد و در سال 1391، کتاب صوتی این اثر با روایت پیام دهکردی، بازیگر سینما و تلویزیون و آهنگ سازی کریستف رضاعی از سوی نشر نوین کتاب گویا در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت. «یک عاشقانه آرام» روایت مردی گیلانی است که در دوران انقلاب اسلامی ایران، گرفتار عشق دختری از آذربایجان به نام عسل می‌شود. نادر ابراهیمی در این کتاب، داستان پرالتهاب زندگی این دو را در خلال گفت‌وگوهایشان روایت می‌کند. در بخشی از این رمان در صفحه ۱۱۴ می‌خوانیم: «بعضی‌ها را دیده‌ام که از «وقت کم» شکایت می‌کنند. آن‌ها می‌گویند: «حیف که نمی‌رسیم. گرفتاریم. وقت نداریم. عقبیم...». این‌ها واقعاً بیمار خیال بافی‌های کاهلانه خود هستند. وقت، علی‌الاصول، بسیار بیش از نیاز انسان است. ما، وقت بی‌مصرف مانده و بوی ناگرفته بسیاری در کیسه‌هایمان داریم: وقتی که تباه می‌کنیم، می‌سوزانیم، به‌ بطالت می‌گذرانیم. بسیاری از ما می‌توانیم 5 برابر، 10 برابر، یا بیش برابر آن چه کار می‌کنیم، کار کنیم، یاد بگیریم، بیافرینیم، تغییر بدهیم. انسان شهری، عجیب در بیکارگی و بطالت فرو رفته است».   همسر نادر ابراهیمی، بازیگر سریال «آتش بدون دود» یکی از رمان‌های چند جلدی محبوب فارسی، «آتش بدون دود» نادر ابراهیمی است؛ رمانی که اگرچه با بالارفتن قیمت کاغذ، شاید خریدنش برای خیلی‌ها غیرممکن باشد، اما می‌توان دست کم آن را از کتابخانه‌ای به امانت گرفت، نسخه الکترونیکی‌اش را خرید یا به کتاب صوتی‌اش گوش داد. این رمان مهم ادبیات معاصر برای نویسنده‌اش، جایزه «نویسنده برگزیده ادبیات داستانی 20 سال بعد از انقلاب» را به ارمغان آورد و جایزه نخست «تعلیم و تربیت یونسکو » و جایزه کتاب برگزیده سال ایران را هم از آن خود کرد. نادر ابراهیمی پیش از انقلاب، زمانی که هنوز جلدهای چهارم تا هفتم «آتش بدون دود» را ننوشته بود، آن را در قالب سریال تلویزیونی هم ساخت که مخاطبان بسیاری در زمان خودش داشت. این رمان روایت دلدادگی «گالان» و «سولماز» است و نویسنده در قالب آن به بیان مبارزات انقلابی معاصر هم پرداخته ‌است. دو نکته جالب درباره رمان «آتش بدون دود» این‌که احمدرضا احمدی، شاعر و نقاش معاصر، معتقد است رمان ایرانی با «آتش بدون دود» آغاز می‌شود، نه با «شوهر آهو خانم» علی محمد افغانی. دیگر این‌که فرزانه منصوری، همسر نادر ابراهیمی در نسخه تلویزیونی «آتش بدون دود» نقش شخصیت «مارال» را ایفا کرده‌ است.   از ترانه‌سرایی تا همکاری با محمدعلی کشاورز شاید کمتر کسی بداند ترانه مشهور «ما برای آن‌که ایران خانه خوبان شود» را که بیشتر ما با صدای استاد محمد نوری در خاطر داریم، نادر ابراهیمی سروده است ،ترانه‌ای که با شنیدنش احساس شعف و غرور می‌کنیم و دوست داریم بارها و بارها زمزمه‌اش کنیم: «ما برای پرسیدن نام گلی ناشناس/ چه سفرها کرده‌ایم/ ما برای بوسیدن خاک سر قله‌ها/ چه خطرها کرده‌ایم/ ما برای آن‌که ایران گوهری تابان شود/ خون دل‌ها خورده‌ایم». این ترانه را ابتدا علی خدایی خواند و برایش آهنگ ساخت و بعد از آن، زنده‌یاد محمد نوری آن را بازخوانی کرد. نادر ابراهیمی، علاوه بر شاعری و ترانه‌سرایی، فیلم سازی هم می‌کرد؛ نمونه‌اش کارگردانی سریال تلویزیونی «آتش بدون دود» که گفته می‌شود در زمان پخش آن، خیابان‌ها خلوت می‌شده ‌است. در این سریال 32 قسمتی، بازیگرانی مانند محمدعلی کشاورز، اکبر زنجانپور، مهری مهرنیا، جمشید گرگین، مسعود ولدبیگی، منوچهر احمدی و جعفر والی ایفای نقش کردند. نویسندگی و کارگردانی فیلم سینمایی «صدای صحرا»، نویسندگی و کارگردانی فیلم مستند «علم‌کوه و تخت سلیمان»، نویسندگی و کارگردانی فیلم مستند «گل‌های وحشی ایران»، نویسندگی و کارگردانی فیلم داستانی «پدر در کوهستان»، نویسندگی و کارگردانی ۵۰ ساعت از مجموعه‌ تربیتی آموزشی «سفرهای دور و دراز هامی و کامی در وطن»، نویسندگی و مشاوره‌ کارگردانی و تدوین مجموعه‌ ۱۳ قسمتی «جمعه‌ خونین مکه»، نویسندگی و کارگردانی فیلم سینمایی «روزی که هوا ایستاد»، نویسندگی فیلم‌نامه‌ فیلم سینمایی «دست شیطان» و دو فیلم‌نامه‌ چاپ‌شده: «صدای صحرا» و «آخرین عادل غرب» از دیگر فعالیت‌های نادر ابراهیمی در سینماست.  «مردی در تبعید ابدی» منبع سریال «روشن‌تر از خاموشی» کتاب‌خوان‌هایی که علاقه‌مند به خواندن آثار عاشقانه ادبی هستند، کتاب «چهل نامه کوتاه به همسرم» نادر ابراهیمی را حتماً خوانده‌اند. کتابی که وقتی این نویسنده به تمرین خطاطی می‌پرداخته، نوشته شده ‌است. ابراهیمی در مقدمه این کتاب که حالا به چاپ 54 رسیده، آورده‌ است: «آن روزها که تازه تمرین خطاطی را شروع کرده بودم، حدود سال‌های ۶۳-۶۵، به هنگام نوشتن، در تنهایی، در فضایی که بوی تلخ مرکب ایرانی در آن می‌پیچید و صدای سنتی قلم نی، تسکین دهنده‌ خاطرم می‌شد،  غالباً به یاد همسرم می‌افتادم که او نیز همچون من و شاید نه همچون من اما به شکلی، گهگاه و بیش از گهگاه، دل گرفتگی، قلبش را خاکستری رنگ می‌کرد و می‌کوشیدم که به جست‌وجو   به امید رسیدن به ریشه‌های گیاه بالنده و سرسخت اندوه و دانستن این‌که این روینده‌ بی‌پروا از چه چیزها تغذیه می‌کند و شناختن شرایط رشد و دوامش نه آن که آن را  نابود کنم بل زیر سلطه و در اختیار بگیرم. پس، یکی از خوب‌ترین راه‌های رسیدن به این مقصود را در این دیدم که متن تمرین‌های خطاطی‌ام را تا آن جا که مقدور باشد اختصاص دهم به نامه‌ کوتاهی به همسرم». از دیگر کتاب‌های محبوب نادر ابراهیمی، «مردی در تبعید ابدی» است که زندگی ملاصدرا، فیلسوف برجسته ایرانی را در قالب رمان روایت می‌کند. حسن فتحی، کارگردان مجموعه تلویزیونی «روشن‌تر از خاموشی» که با محوریت زندگی ملاصدرا ساخته شده، از این کتاب به عنوان یکی از منابع نگارش متن این مجموعه یاد کرده ‌است: «مطلبی از نویسنده معروف، نادر ابراهیمی خواندم و دیدم او قصه‌ای نوشته است با عنوان «مردی در تبعید ابدی» که رمانی راجع‌به زندگی ملاصدرای شیرازی و بر اساس شخصیت اوست؛ من این کتاب را خریدم و مطالعه کردم».                پرسپولیس در محاصره  مشکلات فنی و حاشیه ای    پای  کی روش  در میان است؟       گروه ورزش/در هفته بیستم لیگ برتر و در حالی که استقلال مقابل پیکان به پیروزی رسید و سپاهان هم در دربی اصفهان با نتیجه 2 بر یک ذوب آهن را شکست داد، پرسپولیس در ورزشگاه آزادی با یک گل به هوادار باخت. این شکست نه تنها سه امتیاز با ارزش را از پرسپولیس گرفت و فاصله سپاهان صدرنشین 42 امتیازی مسابقات، با سرخ پوشان به سه امتیاز رسید، بلکه باعث اعتراض شدید هواداران و انتقاد پیش کسوتان از یحیی گل محمدی سرمربی تیم شد. علاوه بر آن، دو مصدوم هم روی دست پرسپولیس گذاشت و شیخ دیاباته و سعید صادقی در این بازی از ناحیه سر و رباط صلیبی آسیب دیدند. دیاباته مهاجم اهل مالی با درمان های اولیه و سر بانداژ شده تا اواسط نیمه دوم بازی کرد اما پس از آن راهی بیمارستان شد و سرش بخیه خورد. البته او مشکلی برای بازی بعدی سرخ پوشان ندارد اما قصه سعید صادقی فرق می کند. هافبک گران قیمت پرسپولیس که پس از پشت سر گذاشتن مصدومیت ۶ هفته‌ای به ترکیب بازگشته بود، حالا به دلیل آسیب دیدگی رباط داخلی پا مجبور به دوری دو تا سه هفته‌ای از تمرینات گروهی است. بنابراین صادقی نه تنها بازی با سپاهان اصفهان در جام حذفی را از دست داد بلکه به دیدار بعدی پرسپولیس در لیگ برتر مقابل نفت مسجد سلیمان هم نمی‌رسد. همه این اتفاقات درست پس از اظهارات تند و جنجالی یحیی گل محمدی پیش از بازی با هوادار علیه ارکان فدراسیون فوتبال رخ داد و به زعم برخی همین مسئله باعث شد تمرکز بازیکنان پرسپولیس به هم بخورد و آن ها به جای فکر کردن به بازی و مسائل فنی، فکرشان را درگیر مسائل غیرفنی و حاشیه ای کردند و در خلال بازی نشانی از بازیکنان با انگیزه و جنگنده بازی های قبلی پرسپولیس نداشتند. موضوعی که پیش کسوتان پرسپولیس هم در گفت و گو با رسانه های مختلف به آن اذعان کرده اند. حسن خان محمدی پیش کسوت پرسپولیس با اشاره به همین مسئله گفت:« ذهنیت کادر فنی و بازیکنان خراب شده و تمرکزشان را از دست داده‌اند. پرسپولیسی‌ها باید به شرایط عادی برگردند. درست است داور اشتباه می‌کند و فدراسیون ممکن است تصمیماتی بگیرد اما پرسپولیسی‌ها باید با شرایط کنار بیایند و برای قهرمانی بجنگند. صحبت‌های گل‌محمدی در این چند هفته روی خودش و بازیکنان تاثیر منفی گذاشته است.»حمید درخشان سرمربی پیشین پرسپولیس هم با بیان این که تمرکز کادر فنی و بازیکنان این تیم نباید مسائل و حاشیه‌های بیرون زمین باشد، افزود: «پرسپولیس مثل همیشه نبود. این تیم در زدن ضربات نهایی خود ایرادهای زیادی داشت که به طور مشخص ناشی از نبود اعتماد به نفس در مهاجمانش بود.» البته برخی هم بر این باورند که افت شدید میلاد سرلک یکی از دلایل ناکامی پرسپولیس است. سرلک امید زیادی داشت تا راهی جام جهانی قطر  شود اما کی روش در آخرین لحظه او را خط زد تا حسرت بزرگی روی دل ستاره پرسپولیس بماند. او پس از خط خوردن از تیم ملی و نرفتن به جام جهانی به شدت از نظر روحی افت کرد و حتی چند روزی در تمرینات پرسپولیس شرکت نمی کرد تا بتواند خودش را بازیابی کند. با این حال، میلاد اصلا آن بازیکن سابق نشد و افت او در بازی های پرسپولیس مشهود است. در واقع بعد از این که کی روش این بازیکن را خط زد، سرلک دچار افت فاحشی شد و کادرفنی پرسپولیس هم هنوز نتوانسته اند این بازیکن را به شرایط خوبش برگردانند. به هرحال چه مقصر گل محمدی باشد چه کی روش یا هر عامل دیگری، پرسپولیس باید هرچه زودتر مشکل را پیدا و برای رفع آن همت کند چرا که سپاهان و استقلال نشان داده اند منتظر کوچک ترین فرصت هستند و از هر غفلت رقیب نهایت بهره را می برند.