روزنامه خراسان
1402/02/11
ضرب الاجل به پوتین، پدیده موسیقی قوالی و ستاره۱۵ ساله بارسلونا
ضرب الاجل فرمانده واگنر به پوتین!
فرمانده گروه واگنر با انتقاد از سران نظامی روسیه و با لحنی تهدید آمیز گفت: از مسکو تدارکات نرسد عقب نشینی می کنیم
حدود 10 ماه از تلاش نظامیان روس برای تصرف بقیه شهر کوچک و ویران اما راهبردی «باخموت» در شرق اوکراین میگذرد. کییف میگوید با چنگ و دندان از این شهر که روسیه آن را پلهای برای حمله به شهرهای دیگر میداند، در برابر گروه واگنر و نیز ارتش روسیه دفاع خواهد کرد.با سپری شدن ماهها از زمان آغاز درگیری در این شهر راهبردی و بروز نشانههایی از وجود اختلاف بین نیروهای ارتش روسیه و نیروهای گروه واگنر، فرمانده این گروه تهدید کرده است که اگر مسکو به موقع و فوری مهمات لازم را برای آنها ارسال نکند اوضاع به همین شکل پیش نخواهد رفت.این در حالی است که در آن سوی میدان نبرد، سخنگوی ارتش اوکراین اعلام کرده ارتش این کشور توانسته است همچنان کنترل یکی از مسیرهای اصلی تدارکاتی به شهر باخموت را حفظ کند.درمقابل،یوگنی پریگوژین که به عنوان فرمانده گروه واگنر روسیه بارها ادعاهای تأیید نشدهای را از پیشروی نیروهای تحت امرش مطرح کرده است، در یک بیانیه صوتی گفت که نیروهایش توانستهاند حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر دیگر نیز در باخموت پیشروی کنند و تنها ۳ کیلومتر مربع از شهر در دست اوکراین قرار دارد. پریگوژین افزود که برای تصرف این چند ده متر ۹۴ سرباز خود را از دست داده است. وی خاطرنشان کرد:«اگر مهمات بیشتری داشتیم، میزان تلفات پنج برابر کمتر می شد.»پریگوژین در باره ادعاهای مکرر کرملین مبنی بر پیشبرد امور در اوکراین مطابق با برنامهریزیهای از پیش انجام شده گفت: «روسیه در آستانه یک فاجعه قرار دارد.»وی با متهم کردن فرماندهان ارشد نظامی روسیه به فریب کاری در باره جنگ گفت: «باید از فریب دادن مردم و گفتن این که همه چیز خوب است دست برداریم.»وی در مصاحبه ویدئویی تقریبا یک ساعت و نیمه خود، نامهای را خواند که روز جمعه برای شویگو وزیر دفاع روسیه فرستاده بود و در آن ضرب الاجل داد که اگر وزارت دفاع روسیه فوری مهمات مورد نیاز را تامین نکند، نیروهای خود را از باخموت بیرون خواهد کشید.این در حالی است که آماده سازی اوکراین برای حمله متقابل علیه نیروهای روسیه تقریبا کامل شده و این حملات هر لحظه و از هم اکنون میتواند آغاز شود. با این حال، با توجه به بررسیهای انجام شده از تصاویر هوایی، به نظر نمیرسد بتوان انتظار یک نتیجه مطلوب را برای اوکراین متصور شد؛ علت آن هم مشخص است چرا که اوکراین قابلیت عنصر غافلگیری خود را از دست داده است.درست قبل از زمستان سال گذشته بود که اوکراین در یک حمله متقابل غافلگیرانه، موفق شد بخشهای زیادی از سرزمینهای اشغال شده را پس بگیرد اما این بار روسیه ماهها فرصت داشته تا خود را برای چنین حملهای آماده کند.گزارشها حاکی از آن است که ارتش روسیه بر شمار سربازان و تجهیزات خود در منطقه افزوده است. بر این اساس، روسیه برای جلوگیری از تهاجم نیروهای اوکراینی، در امتداد خطوط مقدم، سنگرهای طولانی همراه با مهمات ایجاد کرده است. گفت و گوی اختصاصی خراسان با «معظم علی میرزا» پدیده نوظهور قوالی در پاکستان قوالی؛ موسیقی عرفانی با مخاطبان جهانی محمد بهبودی نیا calture@khorasannews.com «علی مولا علی مولا علی دم دم» و «مست قلندر، مست قلندر علی علی» دو قوالی شناختهشده میان مردم کشور ماست که با طنین قدرتمند و تأثیرگذار نصرت فاتح علیخان یا همان نصرت فتحعلیخان از قوالان مشهور پاکستان اجراشده است. تعداد زیادی از ما هنوز از پس گذشت سالها نوای استوار و باصلابت این خواننده پاکستانی را در ذهنمان حفظ کردهایم. خوانندهای که به همراه گروهش با خواندن این موسیقی و حرکات خاص دست و صورت چنان شور و حالی را به ذهن و جان مخاطب میاندازد که فراموش کردن این موسیقی را ناممکن میکند. اجراهای نصرت فاتح علیخان در شاخه هنر «قوالی» به شمار میآید. قوالی مترادف خنیاگری است و یکی از شاخههای موسیقی عرفانی محسوب میشود که امروز بیشتر در کشور پاکستان و هند رواج دارد. این موسیقی آمیخته با عبادت است و ریشه آن به سده هفتم بازمیگردد. بسیاری از کارشناسان موسیقی، خاستگاه اولیه آن را هندوستان میدانند و معتقدند در ادامه در پاکستان و دیگر بخشهای خراسان بزرگ رواج پیدا کرد. اگرچه ماهیت قوالی در طول زمان تا حدودی حفظ شده اما چندان هم خالی از تغییر نبوده است. به عقیده بزرگان قوالی، این موسیقی سرشار از ذکر خداوند و عبادت است و شعر در آن اهمیت بسیاری دارد. اجراها در قوالی همواره بهصورت گروهی و زمان اجرای آن معمولاً بین 15 تا 30 دقیقه است. «عزیز میان» که از قوالان سرشناس پاکستان است، یکی از طولانیترین قوالیها را به مدت دو ساعت اجرا کرده است. بداههپردازی در اجراهای قوالی بسیار اتفاق میافتد و همین بداههپردازیها باعث میشود این آثار همیشه نو و تازه به نظر برسند.ریتمها و فضای معنوی با ترکیب مفاهیم مذهبی باعث برقراری ارتباط لذتبخش خواننده و مخاطب می شود و شنوندگان اثر مانند خواننده از خود بیخود می شوند و گذر زمان را حس نمیکنند. سازهایی ازجمله قرهنی، هارمونیه، سارنگ و طبله بیشتر در قوالی استفاده می شود، اما در 10 سال گذشته رفتهرفته پای سازهای جدید که در موسیقی دیگر کشورهای جهان مرسوم است نیز به قوالی بازشده است. تعداد زیادی از قوالان تا امروز شعرهای مولانا، حافظ و خیام را در قالب قوالی اجرا کردهاند. نصرت فاتح علیخان اهل پنجاب پاکستان از موفقترین خوانندگان این عرصه بود، همچنین عزیز میان خواننده و موسیقیدان اهل پاکستان باقدرت خوانندگی بالا، راحت فتحعلیخان (برادرزاده نصرت فتحعلیخان) و امجد فرید صبری اهل پاکستان ازجمله بزرگترین قوالان به شمار میآیند. علاوه بر این نام ها نسل جدید پاکستان هم حرفهای زیادی برای گفتن در هنر قوالی دارد. «معظم علی میرزا» ازجمله نوجوانان پاکستانی است که در سالهای گذشته به یکی از چهرههای سرشناس این هنر تبدیل شد. او باوجود سن کم خود توانسته در کنار بزرگان قوالی توجه بسیاری از کشورهای جهان را دوباره به قوالی پاکستان در قالبی متفاوت جلب کند. برای بررسی وضعیت قوالی امروز پاکستان و آشنایی بیشتر با این هنرمند نوجوان پاکستانی با او گفتوگو کردهایم. لطفاً درباره قوالی پاکستان توضیح دهید. قوالی از گذشتههای دور در پاکستان رواج دارد، البته بهتازگی قوالی به مفهوم گذشته کمتر شده و قوالی امروز با گذشته تفاوتهایی دارد، اما هنوز در زیارتگاهها و محلهای خاصی بهصورت شبانهروزی و بیوقفه قوالی اجرا میشود. در قوالی، خوانندگان، بیشتر به بیان فضایل حضرت محمد(ص)، امام علی(ع) و پناه آوردن به خداوند متعال میپردازند. تا امروز قوالهای مشهوری در پاکستان فعالیت داشتهاند که استادان «نصرت فاتح علیخان» و «عزیز میان» از آن جمله هستند. نصرت فاتح علیخان برای اجرای قوالی به کشورهای زیادی سفرکرده است. شور، شوق و حرارت خوانندگی این استاد بزرگ، نوجوانان زیادی مانند من را برای ورود به این عرصه تشویق کرده است. درباره آثاری که خودتان خواندهاید توضیح دهید. یکی از آثاری که بنده آن را در بیان فضایل پیامبر(ص) و امام علی(ع) و التجا به درگاه خداوند خواندهام قطعه «تو کریمی» است که از میان دیگر آثارم بیشتر شنیدهشده است. در قوالی التجا به درگاه خداوند به این دلیل انجام میشود که پروردگار متعال، حاجت ما را روا کند. چه سازهایی در قوالی به کار میرود؟ قوالی بیشتر بهصورت هارمونی اجرا میشود و تعداد سازها در این نوع از موسیقی بسیار گسترده است. مهم ترین سازها در قوالی قرهنی، هارمونیه و طبله است. تا امروز در چه کشورهایی اجرا داشتهاید؟ تا امروز برای اجرا به دبی، عراق، سوریه، پاکستان، آفریقا، تانزانیا و ایران سفر کردهام. تا زمانی که به ایران نیامده بودم فکر میکردم قوالی در ایران شناختهشده نیست، اما پس از دو بار سفر به ایران متوجه شدم که بسیاری از ایرانیها نهتنها با قوالی آشنایی خوبی دارند بلکه بزرگان قوالی مثل نصرت فاتح علیخان و قوالیهای مشهور او را میشناسند و تعدادی از آثار این قوال بزرگ را شنیدهاند. و سخن پایانی بعد از هر بار سفرو اجرا در ایران با شور و اشتیاق بیشتری از سوی مردم برای شنیدن قوالی مواجه میشوم و این شور و اشتیاق برای من خوشحالکننده است. علاقه مردم ایران به قوالی همیشه برای من حس و حال خوبی را به همراه دارد. تمجید اینستاگرامی آنسو فاتی از لامین یامال: تبریک داداش کوچولو! 15 سالهای که نوکمپ را به هم ریخت سارا اصلانی/ 29 آوریل 2023 تاریخی است که در ذهن نوکمپ جاویدان خواهد شد؛ تاریخی با ثبت یک رکورد. رکوردی که به نام یک نوجوان 15 ساله ثبت شد تا نام لامین یامال، بازیکن اهل اسپلوگوئس بهعنوان جوانترین فوتبالیست سطح اول فوتبال اسپانیا با پیراهن بارسلونا ثبت شود. این بازیکن تیم جوانان که ژاوی را مجذوب خود کرده اولین بازیاش در سطح حرفهای را درحالی با 15 سال و 9 ماه و 16 روز سن انجام داد که حالا یک مثالی قاطع است از اینکه درخشش زودهنگام با استعداد یا کیفیت، ناسازگار نیست. یامال برای دومین بار روی نیمکت بارسلونا در مسابقات لالیگا حضور داشت. با تصمیم سرمربی او در مسابقه هفته پیش مقابل اتلتیکومادرید در فهرست حضور داشت اما فرصت بازی به دست نیاورد. ژاوی سرمربی جسور بارسا درحالی از یامال در ترکیب تیمش در دقیقه 83 بازی مقابل رئال بتیس استفاده کرد که اطمینان داشت بهرغم اینکه یامال متعلق به تیم جوانان است، آمادگی لازم را دارد تا دقایقی در تیم اصلی حضور داشته باشد. جسارت ژاوی درنهایت لامین را به جوانترین بازیکنی تبدیل کرد که برای اولین بار در لالیگا با پیراهن بارسلونا به میدان رفته است. پیش از این، این افتخار بزرگ در اختیار ویسنک مارتینز بود که در 19 اکتبر 1941، مقابل رئال مادرید، اولین بازی خود را با پیراهن بارسلونا با 16 سال و 9 ماه و 5 روز انجام داد. پیش از این دیگر بازیکنان بارسلونا موفق شده بودند با سن کمتر هم در مسابقات دیگر به میدان بروند، اما این رکورد اکنون در اختیار یامال است. به طور مثال مارتینز ساگی که با 14 سال و 6 ماه و 15 روز در مسابقات قهرمانی کاتالونیا بازی کرد. در لالیگا، پس از یامال و ویسنک مارتینز، آنسو فاتی سومین بازیکن جوان بارسلوناست که با 16 سال و 9 ماه و 25 روز اولین بازی را با پیراهن این تیم انجام داده بود. ظهور این ستاره جسور در آسمان لالیگا واکنش آنسو فاتی را به همراه داشت. او که خودش روزگاری جوانترین بازیکن تاریخ بارسلونا بود حالا نهتنها از شکستن رکوردش توسط لامین ناراحت نشده بلکه شماره 10 بارسا رفتاری پدرگونه با یامال داشت. او درست یک روز بعد از بازی تاریخی عکسی در اینستاگرام به اشتراک گذاشت که درحال دست دادن با لامین بود. آنسو در کپشن این عکس چنین نوشت: «تبریک میگویم داداش کوچولو، به تلاش سختت ادامه بده.» یامال که در تیم زیر ۱۹ سال بارسلونا عضویت دارد، وینگر راستی است که تا کنون طی ۱۶ بازی ملی برای اسپانیا در ردههای سنی مختلف ۸ گل به ثمر رسانده و حالا رکورد انفرادی جالبی دارد. او اکنون مشغول مذاکره با بارسا برای امضای قرارداد جدید است. البته فقط جوانیاش عامل حضورش در ترکیب تیم ژاوی نشده بلکه سرمربی بارسلونا به دلیل ویژگیهای فوتبالیاش از یک طرف و نیز به دلیل شخصیتش، شگفتزده شده و درباره لامین میگوید: «او علاوه بر گلزنی، دریبل زدن، پاس دادن، مهارت در موقعیت تک به تک و چابکی و سرعت در دویدن، از نظر بدنی قوی است و مهارتهای رهبری و اعتماد به نفس بالا را نشان میدهد. او میتواند دوران مهمی را در باشگاه رقم بزند. او نمیترسد. سپاس گزار و خوشحال است. بازیکنان نسلهای جدید نمیترسند، اعتماد به نفس دارند. او تمرین های فوق العادهای انجام داده است.»
سایر اخبار این روزنامه
بختک قطع برق تابستانی بر سر صنایع!
خوشریتم و پرقصه، اما تلخ و پراکنده
شناسایی 18 هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل
واقعیت ماجرای شاسی بلندها به روایت«فارس»
باند مافیایی گوشی قاپی زیر ضرب پلیس!
پرورش؛ غایب بزرگ نظام آموزش
درد «افزوده» مطبوعات
خودرو، پاشنه آشیل فاطمی امین شد
ضرب الاجل به پوتین، پدیده موسیقی قوالی و ستاره۱۵ ساله بارسلونا
ترور امنیت در سراوان
مالیات خانههای خالی در مسیر احیا
خشم صهیونیست ها از سفر رئیسی به شام
خانه سعدی از افسانه تا واقعیت