اخبار کوتاه


بازگشایی سفارت ایران
در ریاض
شبکه «فرانس۲۴» به نقل از منبع آگاه سعودی اعلام کرد که سفارت تهران در ریاض امروز با حضور سفیر ایران بازگشایی خواهد شد. این منبع آگاه به شبکه فرانس۲۴ گفت: بازگشایی سفارت ایران فردا سه شنبه ساعت ۱۸ به وقت محلی (۱۵:۰۰ به وقت گرینویچ) با حضور سفیر ایران در عربستان سعودی انجام می‌شود. این خبر در حالی منتشر می‌شود که «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه روز گذشته در تماس تلفنی با سرپرست موقت سفارت ایران در ریاض در جریان آخرین وضعیت و برنامه ریزی انجام شده برای افتتاح سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض و سرکنسولگری در جده قرار گرفته بود.
روز دوشنبه (۲۲می) بود که منابع خبری اعلام کردند «علیرضا عنایتی» به عنوان سفیر ایران در ریاض به عربستان سعودی معرفی شده است. او که دستیار وزیر و مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه بود، سوابقی همچون سفارت ایران در کویت را در کارنامه خود دارد. وی قرار است به عنوان سفیر جدید ایران در عربستان سعودی بعد از قطعی روابط ۲ کشور و با از سرگیری مجدد مناسبات دیپلماتیک ایران و عربستان، عهده‌دار سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض شود. روابط تهران و ریاض، در سال ۲۰۱۶ در پی حمله گروهی به سفارت عربستان در ایران، از سوی حکومت سعودی قطع شد.



در پی توافق ۱۹ اسفند ماه ۱۴۰۱ در پکن بین ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دیپلماتیک ظرف حداکثر دو ماه، مقرر شد وزرای خارجه دو کشور با یکدیگر دیدار و مقدمات بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های دو کشور فراهم‌ شود.

تاکید رئیسی بر ضرورت تبیین
خدمات نظام
رئیس جمهور توجه دادن مردم و افکار عمومی به ویژه نسل جوان به نقطه تحول و کانونی 15 خرداد را یکی از وظایف ستاد کنگره ملی بزرگداشت 15 خرداد عنوان کرد و اظهار داشت: برگزاری کنگره برای این روز تاریخی مهم بوده، اما بخش اصلی آن آگاهی دادن مردم نسبت به اصل واقعه 15 خرداد است.
سید ابراهیم رئیسی در دیدار اعضای کنگره ملی بزرگداشت شصتمین سالروز قیام تاریخی 15 خرداد، یکی از کارکردهای مهم این کنگره را یادآوری ظلم و جنایات رژیم پهلوی و همچنین بیان خدمات و دستاوردهای انقلاب اسلامی برای مردم دانست و بر ضرورت تبیین خدمات و اقدامات صورت گرفته به نام نظام و انقلاب اسلامی، از تریبون‌های مختلف تاکید کرد.
وی انگیزه حضور مردم ورامین در واقعه تاریخی 15 خرداد را امید به تغییر به نفع اسلام و مردم ایران دانست و افزود: آن روزی که مردم ورامین حرکت خود را آغاز کردند، در مقابل خود، رژیم تا بن دندان مسلح پهلوی را می‌دیدند، اما با امید و امیدواری به تغییر حاضر به جانفشانی در این راه شدند.
وی عمق و فحوای پیام امام خمینی(ره) درباره 15 خرداد و فلسفه اعلام عزای عمومی این روز برای همیشه تاریخ را معطوف کردن توجهات به این حرکت تاریخی در نهضت اسلامی عنوان کرد و اظهار داشت: مبنا و اصل پیام امام(ره) نمادسازی از این روز تاریخی و زنده نگهداشتن آن به عنوان نقطه تحول و حرکت به سمت تغییر و وقوع انقلاب اسلامی بوده است که باید هماره مورد توجه باقی بماند. رئیس جمهور توجه دادن مردم و افکار عمومی به ویژه نسل جوان به این نقطه تحول و کانونی را یکی دیگر از وظایف ستاد کنگره ملی بزرگداشت 15 خرداد عنوان کرد و اظهار داشت: برگزاری کنگره برای این روز تاریخی مهم است، اما بخش اصلی آن آگاهی دادن مردم نسبت به اصل واقعه 15 خرداد است که باید با استفاده از ظرفیت دانش‌آموزان، دانشجویان و فرهیختگان ورامین برای ماندگار کردن این روز تاریخی و زنده نگهداشتن راه و یاد شهدای این روز محتواسازی صورت گیرد.

واکنش آمریکا به احتمال شکل‌‎گیری ائتلاف دریایی ایران و کشورهای منطقه
سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در گفت‌وگویی با مطرح کردن ادعاهایی علیه نقش ایران در منطقه، به اظهارات فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران مبنی بر شکل‌گیری ائتلاف دریایی ایران با کشوهای منطقه واکنش نشان داد. خبرگزاری دویچه وله گزارش داد که تیم هاوکینز، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در واکنش به اظهارات فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران مبنی بر شکل‌گیری ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه از جمله عربستان، امارات، قطر، بحرین و عراق در آینده نزدیک، مدعی شد که «این ادعا با اقدامات ایران مطابقت ندارد.» سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، کشوری که با هزاران کیلومتر فاصله از خاورمیانه، فعالیت‌های مداخله‌جویانه نظامی آن در این منطقه از عواملی است که امنیت و ثبات منطقه را تهدید می‌کند، در گفت‌وگویی اختصاصی با بریکینگ دیفنس با مطرح کردن ادعاهایی علیه نقش ایران در منطقه گفت: «کشور شماره یک بی‌ثباتی منطقه مدعی است که می‌خواهد یک ائتلاف امنیتی دریایی برای حفاظت از آب‌هایی که خود آن‌ها را تهدید می‌کند تشکیل دهد.» بنابر گزارش دویچه وله، هاوکینز در این گفت‌وگو که در وبسایت برکینگ دیفنس منتشر شده است، گفت که «این ادعا با عقل جور درنمی‌آید.» این مقام نیروی دریایی آمریکا مدعی شد که ایران تنها در دو سال گذشته به ۱۵ کشتی تجاری با پرچم‌های بین‌المللی یا حمله کرده یا آن‌ها را توقیف کرده است. او گفت: «اقدامات مهم هستند. به همین دلیل است که ما با شرکای خود در حال تقویت دفاع در اطراف تنگه هرمز هستیم.»