کاهش انتظارات تورمی در بازار خودرو


گروه صنعت و تجارت: بررسی قیمت برخی خودروهای داخلی در بازار نشان می دهد، طی یک ماه گذشته قیمت برخی خودروها بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان افت داشته به طوری که قیمت بازار برخی خودروها اکنون به قیمت کارخانه نزدیک شده است.
به گزارش «تجارت»، چالش قیمت خودرو طی یک سال اخیر یکی از مسائل التهاب‌آفرین در اقتصاد کشور به طوری که بحران‌های این صنعت و تورم حاصل از بازار خودرو در نهایت منجر به کنار گذاشته شدن وزیر قبلی صمت شد. دولت و مجلس تاکنون لوایح مختلفی را برای ساماندهی بازار خودرو تدوین کرده و هیچکدام از آنها آن طور که باید و شاید نتوانست به آشفته بازار خودرو سامان بدهد و در نهایت ارکان حاکمیت یعنی دولت و مجلس البته با چالش بسیار زیاد تصمیم گرفتند که واردات خودروهای نو و کارکرده را البته با محدودیت از سر بگیرند تا بتوانند دست کم بخشی از تقاضای بازار را مدیریت کنند.
سال گذشته نیز طرح عرضه خودرو در بورس برای کنترل افزایش قیمت اجرایی شد اما با مصوبه شورای رقابت این روند متوقف شد و در نهایت خود شورای رقابت در جلسات بسیاری قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی را تعیین کرد. از اسفند سال گذشته نیز طرح سامانه یکپارچه فروش خودرو توسط وزارت صمت رونمایی شد که هدف آن در واقع ساماندهی بازار خودرو و جلوگیری از توزیع رانت ناشی از اختلاف بین قیمت کارخانه و آزاد بود.

ادامه روند افزایش قیمت خودرو در سال جدید
تدابیر اتخاذ شده توسط دولت و مجلس برای مدیریت بازار خودرو در ابتدای سال جدید نیز جواب نداد و خودرو همچنان روند افزایش قیمت خود را ادامه‌ داد. بر همین اساس طی فروردین ماه «دناپلاس» در بازار 795 میلیون تومان قیمت گذاری شد و رشدی 10 میلیونی را تجربه کرد و «دنا پلاس توربو اتومات» هم با رشد 63 میلیونی در بازار یک میلیارد و 20 میلیون تومان قیمت خورد و در بازار وارد باشگاه یک میلیاردی‌ها شد. علاوه بر این «207 پانوراما اتومات» هم در بازار یک میلیارد و 165 میلیون تومان قیمت گذاری شد.



البته تا اواسط اردیبهشت ماه روند صعودی قیمت خودرو ادامه داشت و همین مساله سیاست گذار خودرویی را به فکر انداخت تا با اجرای مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه و جلوگیری از درج قیمت در پلتفرم های انتشار دهنده آگهی به نوعی مانع افزایش قیمت بازار خودرو شود.

آغاز روند کاهش قیمت خودرو
روند کاهش قیمت خودرو از اواسط اردیبهشت ماه آغاز شد. با مقایسه قیمت برخی خودروها می‌توان این روند کاهش قیمت را به وضوح مشاهده کرد. به عنوان مثال قیمت خودروی «شاهین» از 730 میلیون تومان در فروردین ماه 1402 اکنون به 600 میلیون تومان رسیده است و خودروی «کوئیک آر» نیز از 420 میلیون تومان اکنون در سطح 353 میلیون تومامن قرار دارد. خودروی «کوئیک معمولی» که در فروردین ماه 415 میلیون تومان قیمت خورده بود اکنون 349 میلیون تومان است و «سمند سورن معمولی» از 732 میلیون تومان به 610 میلیون تومان رسیده است.
اما روند کاهش قیمت خودرو فقط شامل این خودروها نمی‌شود. «رانا پلاس» که در ماه فروردین 620 میلیون تومان بود اکنون 500 میلیون تومان است و «دنا پلاس» نیز از 805 میلیون تومان به 680 میلیون تومان رسیده است. «دنا پلاس توربو اتوماتیک» که در ماه ابتدایی سال به جمع میلیاردی‌ها پیوسته بود و یک میلیارد و 30 میلیون تومان قیمت خورده بود اکنون به زیر یک میلیارد رسیده و 900 میلیون تومان معامله می‌شود. «پژو 207 پانا» از یک میلیارد و 165 میلیون تومان به 975 میلیون تومان رسیده و «تیبا صندوق‌دار» از 405 میلیون تومان به 357 میلیون تومان کاهش یافته است. «ساینا» با کاهش 80 میلیون تومانی از 420 میلیون تومان به 340 میلیون تومان و «تیبا 2» نیز از 406 میلیون تومان به 355 میلیون تومان کاهش قیمت داشته‌اند. «خودروی پژو 207 دنده‌ای» بیش از 100 میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرده و از 800 میلیون تومان به 685 میلیون تومان رسیده و در نهایت اینکه «هایما S5 پلاس» از یک میلیارد و 640 میلیون تومان به یک میلیارد و 320 میلیون تومان کاهش قیمت داشته است.

دلایل کاهش قیمت خودرو در یک ماه اخیر
بسیاری از کارشناسان دلایلی را برای کاهش قیمت خودرو طی یک ماه اخیر مطرح کرده‌اند. به عنوان مثال برخی طرح سامانه یکپارچه فروش خودرو را به عنوان دلیل کاهش قیمت معرفی کرده‌اند که توانسته بخشی از تقاضای بازار را پاسخ دهد و اختلاف شدید بین قیمت بازار و کارخانه باعث شده تا مصرف‌کنندگان ولو به قیمت انتظار تحویل به سمت این سامانه بروند.
یکی دیگر از دلایل کاهش قیمت از جانب کارشناسان ورود شورای رقابت و قیمت‌گذاری محصولات توسط این نهاد فرادستی بود. در واقع این کارشناسان قیمت‌گذاری شورای رقابت را به نوعی موفق ارزیابی می‌کنند که باعث کاهش قیمت خودرو در بازار شده است هر چند که هنوز تکلیف نهایی قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی مشخص نشده و خودروسازان قیمت‌های اعلامی شورای رقابت را نپذیرفته‌ و در برابر آن مقاومت می‌کنند.
از طرف دیگر رکود بازار خودرو به دلیل قیمت‌های بالا و همچنین تلاش دولت برای افزایش واردات خودروهای نو و کارکرده از دیگر دلایلی است که کارشناسان به عنوان فاکتور کاهش قیمت خودرو عنوان می‌کنند. لایحه واردات خودرو که در نهایت با جرح و تعدیل‌ها توسط مجلس به تصویب رسید دست دولت را برای واردات خودرو باز گذاشت تا از این طریق بتواند با بودجه دو میلیارد دلاری بازار را مدیریت کند. همچنین کاهش دستوری نرخ سود بازرگانی و نیز کاهش تعرفه گمرکی از جمله ابتکاراتی بود که برای جلوگیری از افزایش قیمت خودروهای وارداتی در بازار به کار گرفته شد.