روزنامه جوان
1402/03/24
کتاب مصور «فادیا» برخلاف نمونه خارجی الگوی حقیقی دارد
کتاب مصور یا همان کمیکاستریپ از دیرباز جذابیتهای زیادی بین قشر کودک و نوجوان داشته است، اما در ایران قابلیتهای آن هنوز در بین ناشران دستکم گرفته میشود. چطور شد که شما وارد این رشته هنری شدید؟
با توجه به گستردگی فضای رسانهای و تهاجم فرهنگی غرب احساس کردم چیزی برای مقابله کم نداریم و با کمک داشتههای بسیار خوب و غنی فرهنگی در کشورمان میتوانیم کاراکترهایی بسازیم که ضمن جذابیت، تأثیرگذاری هم داشته باشند و به نوعی با غرب مقابله کنیم، کاری که تاکنون کمتر بدان پرداختهایم یا حتی شخصیتهای مطرح دینی را معرفی نکردهایم تا موجسازی داشته باشد، به همین دلیل تصمیم گرفتم با محتواسازی و الگوسازی وارد عمل شویم، چون معتقدیم باید عملاً کاری کرد تا جریانسازی فرهنگی رخ دهد. در این زمینه انیمیشن و کمیکاستریپ فراگیری بهتری دارد، برای همین وارد این عرصه شدیم، کنار آن هم محصولاتی را میسازیم که علاوه بر وجهه فرهنگی بتوانیم از نظر اقتصادی نیز تأثیرگذار باشیم. کمیکاستریپی که تهیه کردید، چه موضوعی دارد؟
پس از مطالعه و تحقیق درباره شخصیتهای تأثیرگذار اسلامی، اولین محصولی که در این زمینه ساختیم، یک کمیک استریپ درباره داستان زندگی حضرت موسی با عنوان «فادیا» است که به همراه آن یک انیمیشن هم ارائه میشود تا جذابیت و قابلیت بهتری برای مخاطب داشته باشد. به عنوان یک طلبه ورود به این عرصه با مانع همراه نبود؟
من پنج سال است که درس حوزوی میخوانم و طلبه هستم. باید بگویم ورود به این کار از همان ابتدا خیلی سخت بود و موانعی هم داشت، چون برخی ورود یک طلبه به کار هنری را قبول ندارند و یکسری مخالفتهایی هم وجود داشت، اما در مقابل برخی جاها حمایتهای خوبی از طلاب میشود و خداراشکر موافق هستند تا طلاب وارد این عرصه مهم و اثرگذار فرهنگی شوند و همین بستر مناسبی برای کار من شد. چرا برای شما کار هنری اهمیت دارد؟
از بچگی طراحی را دوست داشتم و خودم با تمرین و کار زیاد طراحی را یاد گرفتم و سعی کردم به صورت حرفهای کار را دنبال کنم. کمکم دیدم چه بهتر من که دغدغه دینی و علاقه هنری دارم، خودم بتوانم سوژههایی را طراحی کنم و قالبی برای ارائه کار داشته باشم تا آنچه در ذهن دارم پیادهسازی و اجرا کنم، به همین خاطر تصمیم گرفتم در کنار فعالیت دینی و حوزوی وارد این زمینه هنری شوم تا آموختههای خود را در شکلی ساده، روان و جذاب به مخاطب انتقال بدهم. چطور آموزش دیدید؟
خودآموز هستم، به این صورت که از طریق شبکههای اجتماعی آموزش دیدم و ظرف یکی، دو سال توانستم پیشرفت کنم و بالا بیایم. به نظرم هر چیزی که یک تصویرساز علاقهمند به کار نیاز دارد در اینترنت و یوتیوب موجود است. یک نوع استفاده درست از فضای مجازی که میتواند راهگشا هم باشد. افراد حرفهای زیادی هستند که کلاسهای آموزشی خوبی را در فضای یوتیوب دارند و من از روی علاقه آنها را دنبال کردم. البته در ایران هنوز این بستر جا نیفتاده تا از فضای مجازی آموزش ببینند، مثلاً تصویرساز شاخص ایرانی که من میشناسم میکاییل براتی است، ولی در یوتیوب بیشتر از هفت، هشت ویدئو ندارد. تعداد خیلی کمی فارسیزبان هستند که این آموزشها را به صورت رایگان در آپارات میگذارند که اگر گستردگی بیشتری داشته باشد، قطعاً تأثیرگذاری خوبی هم خواهد داشت. شما زبان میدانید؟
تقریباً زبان انگلیسی را خوب میدانم، چون در کل ارتباط با افراد خارجی را دوست دارم و طلبه هم هستم. این اشتیاق دانستن را برای من بیشتر میکند و همین مسئله کمک کرد در یوتیوب آموزش ببینم، وقتی که اینستاگرام فیلتر نبود با افراد مختلف تعامل و گفتگو داشتم که در بهبود زبان به من کمک کرد. برنامه شما برای آینده چیست؟
هدف اصلی جریانسازی فرهنگی است که نه فقط با یکی، دو کاراکتر، بلکه با هزاران کاراکتر فعالیتهای فرهنگی مفیدی میتوان داشت که غرب طی این سالها از بین برده است و ما میتوانیم با کارهای فرهنگی تأثیرگذار آنها را بازسازی و ارائه کنیم. کمیک استریپی که ساختید چه امتیازی نسبت به سایر تولیدات در این زمینه دارد؟
کمیکی که ساختم به نام «فادیا» در سه جلد درباره زندگی حضرت موسی است. منتهی، چون امروز غربیها علیه مذهب به شدت کار میکنند و جریانسازی دارند، نمیخواستم مستقیم و علنی اسم دینی بیاورم، چراکه رویه موجود باعث شده قشر خاکستری سراغ کتابهای مذهبی نروند و جبههگیری کنند، آنهم از سوی یک طلبه حوزوی که قطعاً موضع میگیرند، برای همین هم یک داستان قرآنی را انتخاب و سعی کردم کاری با ظاهری متفاوت از طراحیهای دیگر تولید کنم. همچنین باعث کنجکاوی شود که همه آن را دنبال کنند، بخوانند و متوجه شوند که کمیکاستریپ یک شخصیت اسلامی را توضیح میدهد. به نظرم وجهه مفید اسم کار این است که وقتی فردی آن را مطالعه کرد، مصداق واقعی آن را در غرب پیدا نمیکند، چون در فرهنگ غرب تخیل و وهم را یکی کردهاند، اما در کارهای ما یک مصداق واقعی و الگوی حقیقی وجود دارد. فردی که کتاب را میخواند بلافاصله میتواند الگوی واقعی آن را پیدا کند و به نتیجه خیلی خوب برسد. تفاوت ما با مصادیق خارجی همین است. بازخوردها چگونه بوده است؟
تا الان خیلی خوب بود. سبکی که انتخاب کردیم رنگ و لعاب خوبی دارد و برای این نسل که ذائقه آن خیلی حساس و سختگیر است، جذابیت دارد و متناسب است، چون اصولاً کمیکهایی که اکثراً کار شده فضای خاکستری و تیره دارند و گرافیک خاصی برایشان طراحی نشده است، بهویژه اینکه داستانهای جالبی هم ندارند. احساس میکنم معایب ما در مقایسه با سایر رقبا کمتر است.
سایر اخبار این روزنامه
لذت بازیهای رایانهای اعتیاد شدید میآورد
امضای قراردادهای لاتین با نام حاجقاسم
وداع باشکوه باغملک و ایذه با سرباز ایران
آموزش و پرورش انگیزهکش
کتاب مصور «فادیا» برخلاف نمونه خارجی الگوی حقیقی دارد
چشم بسته ناظران و یکهتازی مدیران!
انتظارات جامعه اقتصادی از وزیر جدید صمت
ضد حمله انتحاری اوکراین