پیام مثبت طالبان برای حل تنش‌های آبی


گروه سیاسی: نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امورافغانستان گفت: حقابه هیرمند در چارچوب معاهده ایران و افغانستان باید تامین شود. حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان با حضور در برنامه تلویزیونی صف اول به پرسش‌ها درباره مناسبات ایران و افغانستان؛ از آب سیستان تا ساماندهی اتباع خارجی پاسخ داد.
کاظمی قمی در این برنامه گفت: « در موضوع حقابه هیرمند به نظرم باید از چند منظر به آن نگاه کرد، اولین منظر اینکه آیا حکمرانان امروز در افغانستان خودشان را پایبند به این معاهده می‌دانند یا خیر، از نگاه حکمرانان امروز در افغانستان می‌گویند این یک معاهده بین‌المللی و معاهده‌ای است که برای ما الزام آور است و تغییر نظام‌ها موجب از بین رفتن معاهدات نخواهد شد، چه به صورت کتبی در یادداشت‌های رسمی و چه به صورت گفت‌گو و مذاکرات، همه مسئولان امروز در کابل صحه می‌گذارند بر خود معاهده و الزام و پایبندی به اجرای این معاهده، پس از نظر حقوقی مشکلی وجود ندارد و آن‌ها پایبندی خودشان را اعلام کردند حتی در کنفرانس‌های مطبوعاتی و مصاحبه‌هایی که داشتند غیر از آن یادداشت‌های رسمی که به ما دادند و اعلام کردند در افکار عمومی هم این مسئله مطرح شده است.
کاظمی قمی افزود: موافقت‌هایی که الان صورت گرفته ما بتوانیم و متخصصان ما بروند منطقه را ببینند و زمینه ساز شود برای اینکه ان شاءالله این آب رها شود، خواهشم این است که امروز سیستان دچار مشکل است، بنده چند شب قبل با معتمدان زابل، نمایندگان مجلس شورای اسلامی که نماینده آن منطقه هستند دیدار مفصلی داشتیم، بنده و وزیر امور خارجه بود که ما دغدغه‌ها را شنیدیم و هم توضیحاتی که ما دادیم، راهکارهایی که می‌تواند مقوم دیپلماسی باشد، جلسه خیلی خوبی هم بود یعنی به هر حال این نیست که امروز خدای ناکرده دولت جمهوری اسلامی ایران نسبت به این مسئله غافل باشد، ما باید تلاشمان را مضاعف هستیم و علاوه بر اینکه وظیفه دارم در افغانستان دنبال این باشم که حقابه در چارچوب معاهده تامین شود، نسبت به آب پایدار در منطقه باید تلاش‌های دیگری هم صورت گیرد که آن بر عهده دستگاه‌های دیگر است که باید کار مکملی انجام شود که نگرانی‌ها برطرف شود، منطقه‌ای که بسیار حاصلخیز است و امروز تبدیل شده به یک تلی از خاک و تغییر اکوسیستم و فاجعه زیست محیطی ایجاد شده که بتواند ان شاءالله تبدیل به یک فضای خرم شود.
همزمان با اظهارات کاظمی قمی، احمد وحیدی در خصوص آخرین وضعیت مرزهای کشور به ویژه مرزهای سیستان و بلوچستان با افغانستان گفت: مرزبانان جمهوری اسلامی خیلی قدرتمند در انجام وظیفه خود مصمم و قاطع هستند اما وقتی مرزها به خصوص در شرایطی که طرف مقابل یک سیستم امنیتی قوی ندارد، دچار مشکلاتی می‌شود که از قبل هم وجود داشته است.



وزیر کشور افزود: در روزهای گذشته با موارد مختلف پیش آمده با قدرت برخورد شده و امنیت در مرزها برقرار است و مشکلی در مرزهای این بخش از کشور وجود ندارند. البته تروریست‌ها برای سوء استفاده از این مرزها تلاش می‌کنند اما باید بدانند که آنها رها نخواهند شد و به سزای عمل خود خواهند رسید.
وی که با خبرگزاری خانه ملت گفت و گو کرده بود، در مورد مرزهای مشترک ایران و افغانستان، یادآور شد: ما به حاکمان افغانستان تذکر دادیم که بیشتر باید افراد خود را توجیه و مراقبت کنند البته یگان‌های مرزی ایران هم با قدرت از منافع ملی دفاع می‌کنند و اجازه تخطی در مرزها را به کسی نمی‌دهند اما آنها باید رعایت کنند. وحیدی درباره آخرین نتایج مذاکرات با هیات حاکمه سرپرستی افغانستان بعد از درگیری اخیر در مرز، خاطرنشان کرد: طالبان توجیه شده و مرزهای ما آرام و رفت و آمدها برقرار است.
در درگیری اوایل خردادماه امسال میان مرزبانان طالبان با مرزبانان ایرانی در ولسوالی کنگ ولایت نیمروز، یک نیروی طالبان و یک مرزبان ایرانی کشته شدند و دو شهروند دیگر ایران نیز زخم برداشته‌اند. پیش از این نیز نیروهای طالبان و مرزبانان ایرانی چهار بار در مرز اسلام‌قلعه‌ هرات و ولایت نیمروز با هم درگیر شده بودند.