مقاومت «جنین» متولد کرد

درگیری مسلحانه بی‌سابقه و سنگین بین مقاومت فلسطینی و نظامیان رژیم صهیونیستی در جنین در شمال کرانه باختری، منجر به زخمی شدن دست‌کم هفت سرباز اسرائیلی شد که اوضاع آن‌ها «خطرناک» اعلام شده است. در این درگیری چند ساعته که دیروز اتفاق افتاد، پنج فلسطینی شهید و چندین نفر دیگر هم زخمی شدند. رویارویی مسلحانه در جنین از سال ۲۰۰۲ بی‌سابقه است و از آن بی‌سابقه‌تر، حجم آتش پیش‌بینی نشده‌ای است که سربازان اسرائیلی با آن روبه‌رو شدند. فلسطینیان تنها در یک مورد، یک بمب ۴۰ کیلویی مقابل خودرو‌های نظامی اسرائیل منفجر کردند. به گزارش «جوان»، عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و قلب آن جنین، با مقاومت بی‌سابقه فلسطینیان روبه‌رو شد. شهری که در کرانه باختری به «شهر شهدا» معروف است. اسرائیلی‌ها برای دستگیری دو عضو مقاومت فلسطینی در جنین، صبح دیروز به این منطقه تحت اشغال حمله کردند که با مقاومت پیش‌بینی نشده فلسطینیان روبه‌رو شدند. اسرائیلی‌ها حجم آتش درگیری با فلسطینیان را «سنگین» گزارش کرده‌اند تا جایی که انفجار یک بمب ۴۰ کیلویی در مسیر یک خودروی ارتش رژیم صهیونیستی آن را از کار انداخت. فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، لحظه انفجار خودرو اسرائیلی را در جنین به تصویر کشیده‌اند. ارتش رژیم صهیونیستی تأیید کرده که پنج خودرو نظامی‌اش در جنین خسارت دیده و متوقف شده است. یک منبع آگاه امنیتی رژیم صهیونیستی گفته که ارتش در حال بررسی این بمب است تا دریابد که آیا بومی و تولید داخل کرانه باختری است یا از خارج قاچاق شده است؛ رویدای که نشان می‌دهد حجم آتشی که اسرائیلی‌ها با آن روبه‌رو شده‌اند، برای‌شان قابل پیش‌بینی نبوده است. سخنگوی ارتش اسرائیل، از تعبیر «تبادل آتش سنگین» بین نظامیان اسرائیلی و فلسطینیان صحبت کرده و گفته است: «هنگام خروج نیرو‌های امنیتی از شهر، یک خودرو نظامی مورد اصابت بمب انفجاری قرار گرفت و به خودرو آسیب رسید.» در ساعاتی از درگیری، شدت درگیری بین فلسطینیان به حدی رسید که اسرائیل مجبور شد پشتیبانی و تجهیزات بیشتری به محل درگیری اعزام کند. بالگرد‌های آپاچی اسرائیلی هم از آسمان به کمک نظامیان اسرائیلی آمدند. کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش کرد: «حمله هوایی به جنین به درخواست نیرو‌های حاضر در میدان و تشدید تیراندازی به سوی آن‌ها صورت گرفته است و منطقه‌ای که در آن تیراندازی شدیدی در جریان بود، هدف قرار گرفت.»
رویارویی با حزب‌الله!
از چند هفته قبل که عملیات‌های پراکنده فلسطینیان علیه اهداف اسرائیلی از داخل کرانه باختری شدت گرفته، حمله به کرانه باختری در محافل اسرائیلی مطرح است. مرکز داده‌های فلسطینی معطی شنبه این هفته گزارش کرد که طی یک هفته ۱۵۹ عملیات مختلف مقاومتی در کرانه باختری و قدس اشغالی به وقوع پیوسته و وب‌سایت صهیونیستی «اسرائیل ۲۴» هم نوشت که از ابتدای سال میلادی جاری (۲۰۲۳)، هفت نظامی اسرائیلی در عملیات تیراندازی در کرانه باختری و غور اردن (دره اردن) و در چهار عملیات دیگر مانند تیراندازی به خودرو‌های ارتش و شهرک‌نشینان صهیونیست کشته شده‌اند. رونین بار، رئیس شاباک پیش از این گفته بود که در کرانه باختری هم مانند غزه، سازمان‌های فلسطینی در تلاش هستند موشک و پرتابه‌هایی شبیه به موشک را تولید کنند، اما ارتش اسرائیل می‌خواهد این پدیده را از همان ابتدا مهار کند. حالا اسرائیلی‌ها در حالی با حمله به جنین دنبال ایجاد بازدارندگی هستند که رویداد‌های دیروز وضعیت سختی را روبه‌روی اسرائیلی‌ها قرار داده است. در درگیری‌های دیروز جنین هرچند پنج فلسطینی شهید و بیش از ۷۰ فلسطینی زخمی شدند، ولی دست‌کم هفت صهیونیست هم زخمی شدند؛ رویدادی که نشان‌دهنده شدت فزاینده رویارویی در جنین است. «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی در پی زخمی شدن هفت نظامی صهیونیست خواستار نشست اضطراری کابینه رژیم صهیونیستی و بررسی گزینه عملیات نظامی گسترده در شمال کرانه باختری شد. «دانی دنون» عضو کمیته امور دفاعی و خارجی کنست (پارلمان) هشدار داده که کرانه باختری، از نظر تعداد و شدت حملات علیه نظامیان اسرائیل، شبیه جنوب لبنان شده و از کنست رژیم صهیونیستی خواست به ارتش برای تشدید حملات علیه مبارزان فلسطینی در این منطقه، چراغ سبز نشان دهد. روزنامه صهیونیستی «معاریو» روز دو شنبه درباره پیشرفت بمب‌های مبارزان فلسطینی ابراز نگرانی کرد و گفت که بمب‌های به‌کار رفته در اردوگاه جنین در کرانه باختری رود اردن آن‌ها را به یاد بمب‌های حزب‌الله در جنوب لبنان می‌اندازد که علیه نظامیان و خودرو‌های ارتش اسرائیل (رژیم صهیونیستی) به‌کار گرفته شد. تال لف رام، تحلیلگر نظامی معاریو نوشت: «به نظر می‌رسد منطقه «جنین» در کرانه باختری بیش از مناطق دیگر درخصوص به‌کارگیری بمب‌های انفجاری مرحله جدیدی را تجربه می‌کند.»‌وبگاه صهیونیستی «واللا» با انتشار گزارشی از وضعیت نظامیانی که در عملیات حمله امروز به جنین شرکت داشتند، تأیید کرد که نیرو‌های صهیونیست با این تله و کمین نیرو‌های مقاومت که مملو از مواد منفجره بود، غافلگیر شدند و احساس کردند که با حزب‌الله لبنان روبه‌رو شده‌اند. واللا نوشته که ارتش اسرائیل، با کمینی غافلگیر شد که بسیار شبیه کمین‌های حزب‌الله و حماس بود. انفجار نخستی که در مسیر حرکت خودرو‌های نظامی اسرائیل صورت گرفت، با بمبی به وزن ۴۰ کیلوگرم بود که خسارات زیادی به خودرو‌ها و نظامیان وارد آورد. اور هیلر، خبرنگار نظامی کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی این رخداد را «بی‌سابقه، دردناک و بسیار پیچیده» توصیف کرد و گفت: به نظر می‌رسد که بمب استفاده شده توانسته از بدنه مستحکم خودرو زرهی ارتش اسرائیل عبور کرده و به نظامیان درون آن آسیب بزند.
وعده حماس و جهاد


اسرائیلی‌ها از سال ۱۹۷۶ کرانه باختری را اشغال کرده‌اند، ولی این حد از نگرانی از پاگرفتن مقاومت در این منطقه بی‌سابقه است. خودرو‌های نظامی اسرائیل در نبرد دیروز جنین مورد اصابت بمب کنار جاده‌ای و تیراندازی مستقیم قرار گرفتند. یک مقام اطلاعاتی فلسطینی که نام او فاش نشده به گاردین گفته که این اولین بار از سال ۲۰۰۲ - در جریان انتفاضه یا قیام دوم فلسطین - است که ارتش اسرائیل از یک بالگرد در جریان حمله به جنین موشک شلیک کرده است. قاهره در بیانیه‌ای حمله رژیم صهیونیستی به غیرنظامیان فلسطینی را محکوم کرد و درباره تداوم تنش علیه فلسطینیان هشدار داد.
جنبش حماس اعلام کردکه شجاعت مقاومت در جنین و حملات منحصر به فرد آن به ارتش رژیم صهیونیستی حماسه پایدار و دائمی است که اهداف اشغالگران را ناکام گذاشته و باعث می‌شود رژیم اشغالگر از محقق کردن هدف خود برای متوقف کردن مقاومت و رویارویی با آن ناتوان بماند. اعضای گردان‌های شهید عزالدین‌القسام (شاخه نظامی جنبش حماس) و سرایا القدس (شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین) در اردوگاه جنین در کرانه باختری با صدور بیانیه جداگانه تأکید کردند که نبرد مبارزان فلسطینی با نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی در این اردوگاه تنها بخش کوچکی از توانمندی‌های این مبارزان است.