فرار مالکان خانه‌های لوکس از تور مالیاتی


گروه راه و مسکن: در حالی که در کشور بیش از۱۴۰ هزار خانه لوکس وجود دارد، اما طبق آمارهای منتشر شده از سازمان مالیاتی سهم این املاک گران قیمت در پرداخت مالیات تقریبا هیچ برآورد شده و رقم وصولی آن در سه ماهه ابتدایی سال تنها 5 میلیارد و 890 میلیون تومان بوده است.
به گزارش «تجارت» دولت سیزدهم از ابتدای
روی کار آمدن با تاکید بر مالیات ستانی عادلانه و هوشمندسازی نظام مالیاتی درصدد بود تا با شناسایی فرارهای مالیاتی و با کسب اطلاعات از نهادهای مختلف روند دریافت مالیات از سه گروه از مالکان خانه‌های خالی، خانه‌ و خودروهای گران‌قیمت و لوکس را به صورت جدی پیگیری کند و این امر در روزهای پایانی سال گذشته در لایحه بودجه ۱۴۰۲ نیز مورد تاکید قرار گرفت.
طبق بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، در ردیف‌های هزینه‌ای بند (ذ) ماده ۳ آمده است:



وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و شهرداری‌ها موظف‌اند امکان دسترسی برخط (آنلاین) به اطلاعات مالکیت املاک مورد نیاز سازمان امور مالیاتی کشور در حوزه اماکن را در اختیار این سازمان قرار دهند. سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است نسبت به تعیین دارایی‌های مشمول بر اساس ارزش به قیمت روز آنها حداکثر تا پایان خردادماه هر سال بوده و مراتب را به نحو مقتضی به اطلاع اشخاص مشمول برساند. کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مکلف‌اند با رعایت قوانین مالیاتی مالیات سالانه مربوط به هر یک از واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای تحت تملک خود و افراد تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن ماه هر سال
پرداخت کنند. ثبت نقل و انتقال املاکی که به موجب این بند برای آنها مالیات وضع گردیده است، قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال شامل مالیات بر دارایی، نقل و انتقال قطعی و اجاره ممنوع است. متخلف از حکم این جزء در پرداخت مالیات متعلقه مسؤولیت تضامنی دارد.
مالیات ستانی از خانه‌های لوکس با ارزش بالای ۲۰ میلیارد تومان
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، با اخذ مالیات از خانه‌های لوکس بالای ۲۰ میلیارد موافقت کردند.
بر اساس این مصوبه، زمین‌های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ‌ویلاهای مجاز (با احتساب عرصه و اعیان) و خانه های لوکس که ارزش آنها بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال باشد مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در هزار می‌شوند. این مالیات برعهده شخصی است که در ابتدای هر سال مالک املاک فوق بوده و افرادی که فقط مالک یک باب منزل مسکونی هستند و در ده سال اخیر تغییر مالکیت نداده اند از شمول این حکم مستثنی می باشند.
خانه های لوکس و باغ ویلاهای درحال ساخت، مشمول این مالیات نمی‌باشند.
برنامه‌ریزی دولت برای دریافت مالیات از ۱۴۰هزار خانه لوکس
همچنین در خلال این امر، در اسفندماه سال گذشته بود که رییس سازمان امور مالیاتی کشور از شناسایی ۱۴۰ هزار خانه لوکس مشمول مالیات در کشور خبر داده بود. طبق گزارش ایرنا، بر اساس اعلام داوود منظور، رقم مالیاتی یک‌دهم تعداد واقعی خانه‌های لوکس است که انتظار می‌رود با همکاری شهرداری‌ها و به‌ویژه شهرداری تهران، سال جدید این رقم به شناسایی یک میلیون خانه لوکس افزایش پیدا کند. وی هشدار داده بود: چنانچه مالکان خانه‌های لوکس پس از اخطار اول و دوم مالیات ابلاغ شده را پرداخت نکنند، اقدام اجرایی و برداشت از حساب آن‌ها انجام خواهد شد. طبق گفته منظور، رقم مالیات در خانه‌های لوکس در مقایسه با مجموع مالیات کشور چندان زیاد نیست، ولی از نظر حیثیتی مهم بوده که ادارات کل امور مالیاتی باید با جدیت آن‌ها را پیگیری کنند.
وصول تنها 5 میلیارد تومان مالیات از خانه‌های لوکس!
این در حالی است که براساس داده‌های سازمان امور مالیاتی طی سه ماهه ابتدایی سال جاری در مجموع 137 هزار و 188 میلیون تومان مالیات وصول شده و مالیات از خانه‌های گران قیمت تنها 5 میلیارد و 890 میلیون تومان را شامل شده است. آنطور که تسنیم گزارش داده است؛ براساس داده‌های سازمان امور مالیاتی طی سه ماهه ابتدایی سال جاری در مجموع 137 هزار و 188 میلیون تومان مالیات وصول شده است. با توجه به آمارهای موجود مجموع مالیات‌های مستقیم وصولی در فصل بهار به 80 هزار و 626 میلیارد تومان رسیده است. مالیات‌های مستقیم به سه دسته مالیات اشخاص حقیقی، مالیات بر درآمدها و مالیات بر ثروت تقسیم می‌شود.

وصول تنها 1.5 میلیارد تومان از خانه‌های خالی!
براین اساس در بخش مالیات اشخاص حقوقی 45 هزار و 642 میلیارد تومان، مالیات بر درآمد 27 هزار و 193 میلیارد تومان و در بخش مالیات بر ثروت 7 هزار و 790 میلیارد تومان مالیات وصول شده است. در این میان همچنان مالیات خانه‌های گران قیمت و خانه‌های خالی ارقام وصولی بسیار پایینی دارد. بر این اساس از خانه‌های خالی تنها یک میلیارد و 489 میلیون تومان و مالیات از خانه‌های
گران قیمت تنها 5 میلیارد و 890 میلیون تومان را شامل می‌شود. بر اساس این گزارش در حالی که تاکید دولت و مجلس بر مالیات ستانی از خانه های خالی و لوکس نشینان در راستای برقراری عدالت اجتماعی، نظم بخشی به اقتصاد و غلبه بر سوداگری در بازار مسکن بوده است اما رقم وصولی محدود از این املاک در سه ماهه ابتدایی
سال، خبر از فرار مالیاتی مالکان و غیر بازدارنده بودن این مالیات می‌دهد.

سایر اخبار این روزنامه
اخبار کوتاه اخبار کوتاه گام مثبت تهران و باکو برای تنش‌زدایی گام مثبت تهران و باکو برای تنش‌زدایی ریشه های تورم در اقتصاد ایران ریشه های تورم در اقتصاد ایران تحول در تجارت ایران و عراق تحول در تجارت ایران و عراق بیم و امیدهای مولدسازی در بورس بیم و امیدهای مولدسازی در بورس ناکامی اوپک پلاس در جلوگیری از ریزش قیمت نفت ناکامی اوپک پلاس در جلوگیری از ریزش قیمت نفت ورود ۷۰ فروند هواپیما به ناوگان هوایی تا پایان سال ورود ۷۰ فروند هواپیما به ناوگان هوایی تا پایان سال فرار مالکان خانه‌های لوکس از تور مالیاتی فرار مالکان خانه‌های لوکس از تور مالیاتی بازار شانگهای در تیررس ایران بازار شانگهای در تیررس ایران بازار شانگهای در تیررس ایران بازار شانگهای در تیررس ایران افزایش میانگین «سن» ازدواج و طلاق در کشور افزایش میانگین «سن» ازدواج و طلاق در کشور سند ۱۰ ساله امنیت غذایی ایران تصویب شد سند ۱۰ ساله امنیت غذایی ایران تصویب شد دورخیز ۸ روستای ایران برای رقابت جهانی دورخیز ۸ روستای ایران برای رقابت جهانی جزئیات برپایی «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» جزئیات برپایی «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر»