آثار مثبت ثبت جهانی شهرهای صنایع دستی ایران
گروه فرهنگی: ایران دارای ۴۷ شهر و ۲۶ روستای ملی صنایع دستی و نیز ۱۱ شهر و سه روستای جهانی صنایع دستی است اما چرا این شهرها در فهرست ملی یا جهانی ثبت می شوند و فایده آن چیست؟ به گزارش تجارت از مهر، صنایع دستی ایران مجموعهای از صنایع هنری و سنتی است که ضمن رعایت ضوابط شرعی و قانونی با محوریت خلاقیت، ذوق و زیبایی شناسی با بهره گیری از مواد اولیه قابل دسترس تولید میشود و فرایند ساخت و تولید محصول به صورت فردی یا گروهی عمدتاً با دست و با کمک ابزار مورد نیاز انجام میگیرد. اگرچه احصای تمامی گروهها و رشتههای موجود کاری دشوار است و احتمال تداخل رشتهها و بروز خطای احتمالی وجود دارد اما به طور کلی تا کنون ۱۸ گروه بزرگ و حدود ۲۹۹ رشته صنایع دستی شناسایی شده و در معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی به تصویب رسیده است. این ۱۸ رشته به این شرح است: صنایع دستی فلزی، میناکاری، کاشی سنتی سفال سرامیک، صنایع دستی چوبی و حصیری، نساجی سنتی، بافتههای داری و غیر داری، رودوزیهای سنتی، پوشاک سنتی، آبگینه، چاپهای سنتی، صنایع دستی چرمی، صنایع دستی سنگی، هنرهای سنتی وابسته به معماری، صنایع دستی استخوان، صنایع دستی دریایی، صنایع دستی کاغذی، طراحی و نقاشی سنتی، ساخت سازهای سنتی. در ایران شهرها و روستاهایی هستند که به دلیل دارا بودن شاخصههایی از جمله روش خاص تولید صنایع دستی، تعداد کارگاههای فعال، فروش خوب، مدیریت شهری و روستایی، وجود تشکلهای غیر دولتی، جاذبههای فرهنگی و تاریخی و غیره پس از تأیید در شورای راهبردی شهرها و روستاهای ملی به ثبت ملی میرسند.
سپس طی مراحل ارسال پرونده مدارک و درخواست برای شورای جهانی صنایع دستی و متعاقب آن بازدید، ارزیابی و تأیید نهایی از سوی ارزیابان بین المللی و شورای جهانی صنایع دستی، ثبت جهانی میشوند. شاخصهای فوق بر ارزیابی هر دو سطوح ملی و جهانی مترتب است به این صورت که احراز شرایط و ثبت به عنوان شهر یا روستای ملی صنایع دستی پیش نیاز کاندیدا شدن برای احراز عنوان شهر یا روستای جهانی صنایع دستی است. بر این اساس ایران دارای ۴۷ شهر و ۲۶ روستای ملی صنایع دستی و نیز ۱۱ شهر و سه روستای جهانی صنایع دستی است. مریم جلالی معاون صنایعدستی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی گفته است که ۵۰ شهر و روستای ملی صنایعدستی دیگر نیز به این تعداد اضافه خواهد شد. در واقع هدف از ثبت ملی شهرهای حائز شرایط در حوزه صنایعدستی پاسخ به مطالبه عمومی و مردمی و همچنین دیدهشدن هنر دست هنرمندان در سطح ملی و بینالمللی است و ساماندهی تولید و ارتقای کسب و کارها، ایجاد زیرساختها و بازارهای جدید از اهداف بسیار مهم حوزه معاونت صنایعدستی کشور به حساب میآید. اما چرا باید شهرها یا روستاها عنوان جهانی بگیرند و این عنوان از کجا نشأت گرفته است. در واقع ایران برای بازاریابی کالاهای صنایع دستی خود میبایست بتواند مانور تبلیغاتی دهد شاید از این جهت است که متولیان دولتی نیز درصدد هستند تا تعداد این شهرها و روستاها افزایش یابد. به نوعی ثبت ملی یا جهانی یک شهر یا روستا یک ترفند تبلیغاتی محسوب میشود تا هنرمندان و صادرکنندگان بتوانند با آن عنوان، موفق تر عمل کنند. درحالی که شاید در عمل واقعاً چنین اتفاقی نیز نیفتد. به هر حال چند نمونه موفق در ثبت ملی یا جهانی همین شهر و روستاها موجب شده تا بازاریابان برای آن کالای تولیدی بازار خوبی پیدا کنند یا بعضاً آن شهر یا روستا از قبل بازاری داشته و حالا عنوان ملی یا جهانی گرفته و به راه خود ادامه میدهد. مانند ملایر که همیشه بازار مبلمان منبت آنها زبانزد بوده و اکنون با ثبت جهانی آن، متولیان دولتی اعلام میکنند که ثبت این شهر موجب رونق بازارشان شده است. از طرفی آنقدر روند بررسی پروندههای شهرها و روستاها در سطح شورای جهانی صنایع دستی رشد داشته که ارزیابان این شورا را نیز به این فکر واداشته چطور ایران با وجود تحریمها و مشکلات اقتصادی میتواند این تعداد شهر و روستای جهانی داشته باشد. بنابراین به نظر میرسد آنها نیز به فکر سختگیریهای بیشتری برای تعلق این عناوین به روستاهای ایران هستند.
شورای جهانی زیر نظر یونسکو؟
ویدا توحدی مدیرکل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایعدستی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در گفتوگو با خبرنگار مهر بیان کرد: شورای جهانی صنایع دستی از سال ۱۹۶۴ بنا به جلسهای که در نیویورک برگزار شد به عنوان بخش غیر دولتی و فعال و متولی صنایع دستی در دنیا به ثبت رسید. این شورا ۶ منطقه جغرافیایی دارد که متولی حفظ معیشت، امنیت و پروژههای مرتبط با صنایع دستی هستند که در واقع یک این سازمان غیر دولتی زیر مجموعه یونسکوست. وی گفت: از سال ۲۰۱۲ خیلی از فعالیتهایی که به صورت مستقیم با یونسکو انجام میدادیم به این شورای متولی منتقل شد تا فعالیتهای مرتبط تخصصی صنایع دستی را پیگیری کند. تا آن زمان فعالیتهای مرتبط با مهر اصالت هم مستقیماً از طریق یونسکو انجام میشد و داوران را هم خودشان میفرستادند. گواهینامههایی که آنها میدادند نیز فقط لوگوی یونسکو را داشت اما از آن سال که خیلی از فعالیتهای تخصصی به شورای جهانی واگذار شد. مهر اصالت بین المللی هم از طریق این شورا و با نظارت یونسکو داده میشد. توحدی گفت: در حال حاضر هم بررسی آخرین گواهینامههایی که در سال ۱۴۰۱ از بخارا رسیده؛ لوگوی یونسکو، شورای جهانی صنایع دستی و لوگوی منطقه آسیا و اقیانوسیه را دارد و از نظر اعتبار، مانند خیلی از شوراهای غیر دولتی و تخصصی دارای اعتبار جهانی است.
وی درباره اینکه چرا شهرهای دیگر از این قابلیت برخوردار نبودند که بعد از جهانی شدن بتوانند فروش بهتری داشته باشند گفت: هر منطقه یک قابلیت دارد شهر ملایر شهر مبلمان منبت است و از نظر اشتغال و گردش مالی کم نظیر است. صنایع دستی آباده کیفیت دارد کلپورگان به خاطر سادگی اش ثبت شد. ما ثبت نکردیم ارزیابان براساس شاخصهای بین المللی آن را ثبت کردند.