روزنامه جوان
1402/05/04
سرزمین حسین (ع)
اوج این جدایی در شب عاشورا و هنگامی بود که امام چراغها را خاموش کردند و بیعت خود را از یارانشان برداشتند تا فقط آنهایی بمانند که مشتاق اوج عشقبازی با معشوق و در خون خویش غلتیدن بودند.اینگونه بود که از همان سنگ بنای نخست قیام امامحسین (ع) و بنیانگذاری نهضت عاشورا، حسین (ع) و راهش، معیار و مقیاس برای تشخیص حق و باطل شد و همین مسئله هم راز پویایی این قیام و اثرگذاری خون امامحسین تا همیشه تاریخ است.
بعد از واقعه عاشورا هم در ادوار گوناگون و در دوران حکومتهای مختلف مکتب انسانساز حسینی و تربیت انسانهای آزاده و آزاداندیش در این مکتب، حاکمیتها و اشخاص مختلف را به جنگیدن و مبارزه با این مکتب و طرز تفکر وا داشت، چراکه تربیتیافتگان مکتب حسین زیر بار ظلم و جور نمیروند و آزاده و آزاد اندیشند. بر همین اساس در ادوار گوناگون تاریخی، بارها بارگاه ملکوتی امامحسین (ع) تخریب و به آب بسته شد و حتی با زیر کشتبردن این مکان و راهانداختن کشاورزی در محل حرم تلاش کردند قیام عاشورا و نهضت حسینی را مدفون کنند، اما این نقشهها همیشه ناکام ماند و بارگاه و صحن و سرای حسینی هر بار باشکوهتر از قبل بنا شده و این حرم قبلهگاه عاشقان و آزادگان عالم ماند و تا به امروز باشکوهتر از همیشه پابرجا بوده و مأمن و ملجأ همه انسانهای آزاده و آزاداندیش دنیا از هر دین، نژاد و قومیتی است. همچنانکه بارها حضور اقلیتهای دینی و افراد مختلف از نقاط مختلف دنیا را در کربلا و مراسمهایی همچون راهپیمایی دههها میلیونی اربعین شاهد بودهایم.
به روایت تاریخ حتی در دورانهایی، حاکمان جور شرط زیارت کربلا را قطع دست و انگشت زائران قرار داده بودند و با وجود چنین شرطی باز هم بودند عاشقانی که برای رسیدن به معشوق از دست و انگشتان خود میگذشتند که عاشقان حسین و شیفتگان مکتب حریت حسین دست و انگشت هیچ، جان در طبق اخلاص میگذارند و تقدیم میکنند.
این قصه، اما تا به امروز هم ادامه دارد. بعد از سپری شدن ۱۳۸۴ سال از واقعه عاشورا، همچنان امامحسین (ع) معیاری برای تشخیص صفوف حق و باطل و آشکار ساختن ماهیت حقیقی جریانهای فریبکار و خدعهساز است. همچنانکه امسال نیز جریانهایی که بارها و بارها دشمنی آنها با مردم ایران اثباتشده و هر بار به گونهای به دنبال تخریب اعتماد و آزادی مردم هستند، اینبار نه فقط در مقابل باورهای چند صد ساله مردم ایران، بلکه در برابر مکتبی به بلندای تاریخ ۱۴۰۰ ساله اسلام و شیعه و مکتبی به وسعت تمامی آزادگان جهان فارغ از دین، ملیت و رنگ و نژاد صفآرایی کردند. این جریانهای شناختهشده این بار تلاش کردند با ایجاد جریانهای رسانهای و موجسازی در شبکههای اجتماعی و فضای مجازی و با هشتکزنی و راهانداختن کمپینهای «تحریم محرم»، «سیاه نپوشید»، «نذری ندهید»، «نذری نخورید»، «به حسینیه نروید»، «در هیئتها دیده نشوید» و کمپینهای مشابه دیگر به جنگ با باورهای هزار ساله مردم مسلمان ایران بروند. غافل از اینکه مکتب حسین (ع) و نهضت قیام عاشورا با گوشت و خون و استخوان مردم کشورمان عجینشده و کشتی هدایت امام خوبیها برای همه آدمها جا دارد؛ چه آن دختر جوان کمحجابی که در تندباد هجمههای رسانههای غربی و کمکاریهای داخلی آسیبدیده و یکی از نمودهای این آسیبدیدگی در همین کمحجابی یا بیحجابی تجلی پیدا میکند و چه پسر جوانی که برخی غفلتها موجبشده تا از قافله درک قیام و نهضت عاشورا جا بماند.
مکتب حسینی انسانساز است و میتواند از حر سپاه یزید، آزاد مردی بسازد که در طول تاریخ آزادگیاش زبانزد خاص و عام میشود و این انسانسازی تا قیام قیامت ادامه خواهد یافت.
خلاصه اینکه امسال با تمام تلاشهای صورت گرفته برای کمفروغ کردن بزرگداشت قیام عاشورا و اقامه عزای حسینی، با قدم گذاشتن در هر کوی و برزنی میتوان پرچم عزای امامحسین را مشاهده کرد. انگار تمام کوچهها و خیابانها و آدمها همرنگ و همنوا شدهاند؛ همه سیاهپوش عزای حسیناند و هم با هم همنوا فریاد میکنند «لبیک یا حسین»تا یکبار دیگر اثبات کنند «این چراغی است که خاموش نگردد هرگز.»
سایر اخبار این روزنامه
زمزمه کودتا در میانه بحران بی سابقه رژیم صهیونیستی
«مومیکا» رسماً جاسوس صهیونیستها بود
موشک کروز ابومهدی تحویل نیروی دریایی ارتش و سپاه شد
سرزمین حسین (ع)
عاشورا و دعوای ما با جهان
خودنمایی ضعف آموزش با نتایج امتحان نهایی!
بدرقه عاشورایی شهدای امنیت
تعزیه ابداً نیاز به نوآوری ندارد
چقدر از امام حسین (ع) میدانیم؟