زیان‌دهی صنعت بیمه در بخش درمان


گروه صنعت و تجارت: در حالی که سهم صنعت بیمه در تولید ناخالص داخلی کشور بسیار ناچیز است و رئیس کل بیمه مرکزی از افزایش 62 درصدی فروش بیمه در چهار ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته خبر داد اما شرکت‌های بیمه‌ای در بخش درمان متحمل زیان هستند.
به گزارش «تجارت»، در تاریخ 21 دی 1401، دولت سیزدهم لایحه بودجه سال 1402 را با تاخیر تقدیم مجلس کرد. لایحه پیشنهادی دولت از همان ابتدا با انتقادات بسیاری مواجه شد. در این بین بخش امور رفاه اجتماعی و صنعت بیمه نیز مورد انتقاد کارشناسان این صنعت قرار گرفت و آنها عقیده داشتند با بودجه مشخص‌شده برای صنعت بیمه نمی‌توان آینده درخشانی را برای این صنعت در سال 1402 متصور بود. بودجه تعیین شده برای شرکت‌های بزرگ بیمه نیز خود گویای این شرایط است. به عنوان مثال درآمد بیمه مرکزی ایران در سال 1402 حدود 31 هزار و 716 میلیارد تومان تعیین شده در حالی که میزان هزینه‌های این شرکت 31 هزار و 546 میلیارد تومان است. همچنین میزان درآمدها و هزینه‌های سه شرکت «سهامی بیمه ایران»، «سازمان بیمه سلامت ایران» و «سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح» دارای درآمد و هزینه برابر و به مبلغ به ترتیب 55 هزار و 61 میلیارد تومان، 77 هزار میلیارد تومان و 16 هزار میلیارد تومان تعیین شده است. ضریب نفوذ بیمه در ایران اکنون حدود 2.5 درصد است که به نظر می‌رسد رقم ناچیزی به شمار می‌رود. ضریب نفوذ بیمه شاخصی است جایگاه صنعت بیمه یک کشور را در مقایسه با کل اقتصاد آن کشور مشخص می‌کند و حاصل تقسیم کردن حق بیمه تولیدی به تولید ناخالص داخلی کشور است. بیمه به عنوان یک مولفه اقتصادی، نقش مهمی در اقتصاد کشورها داشته و هرچه سهم صنعت بیمه در تولید ناخالص داخلی و ضریب نفوذ آن بیشتر باشد، اقتصاد آن کشور پیشرفته‌‌‌تر خواهد بود. به تعبیری دیگر هر چه ضریب نفوذ بیمه بیشتر باشد نشان‌دهنده رفاه بیشتر مردم است. زیرا هرقدر درآمد سرانه خانوار یک کشور بالاتر باشد، آنها درصد بیشتری از درآمد خود را به بیمه اختصاص می‌دهند و ضریب نفوذ بیمه افزایش می‌یابد. این در حالیست که ایران نسبت به میانگین جهانی و بیشتر کشورها، ضریب نفوذ بیمه پایین‌تری دارد که نشان‌دهنده شرایط کلی حاکم بر اقتصاد ایران است؛ چرا که میزان درآمدهای مردم به حدی است که نمی‌توانند بخش بزرگتری از درآمدهای خود را به بیمه اختصاص دهند.

زیان صنعت بیمه در بخش درمان با وجود رشد 62 درصدی فروش
جزئیات صنعت بیمه نشان می‌دهد که شرکت‌های بیمه‌ای توانسته‌اند در چهارماهه ابتدای سال میزان فروش خود را افزایش دهند داده‌ای که توسط رئیس کل بیمه مرکزی نیز تایید شده است. مجید بهزادپور» رئیس کل بیمه مرکزی ضمن ارائه گزارشی از عملکرد صنعت بیمه طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور صنعت بیمه در سال گذشته ۱۷۵ هزار میلیارد تومان فروش داشت که در مقایسه با سال قبل از آن ۵۰ درصد رشد داشت و فروش صنعت بیمه در چهارماهه نخست امسال برابر ۸۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود. وی افزود: سال گذشته ۷۴ میلیون و ۱۰۰ هزار بیمه نامه صادر شد که در مقایسه با سال قبل از آن ۳۱ درصد رشد داشت همچنین در چهار ماهه ابتدای امسال ۲۲ میلیون و ۱۰۰ هزار فقره بیمه نامه صادر شد که رشد ۵.۷ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل داشت. رییس کل بیمه مرکزی اضافه کرد: سال ۱۴۰۱ در مجموع ۶۹ میلیون فقره خسارت پرداخت شد که نسبت به سال قبل از آن ۲۶ درصد رشد داشت و چهار ماه ابتدای امسال پرداخت خسارت ۸.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت داشت و می‌توان گفت در این مدت ۲۲ میلیون و ۳۰۰ هزار فقره خسارت پرداخت شد البته باید توجه داشت خسارت‌های پرداختی در پایان سال بیشتر است. بهزادپور درباره حق بیمه و پرداخت خسارت در بخش غیردولتی گفت: سال گذشته حق بیمه و سهم پرداخت خسارت در بخش غیردولتی به ترتیب ۷۲.۹ درصد و ۷۰.۶ درصد رشد داشت و این شاخص‌ها در چهار ماهه امسال ۷۹.۱ درصد و ۷۶ درصد افزایش یافت. وی بیان کرد: سرانه حق بیمه در سال ۱۴۰۰ برابر یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و در سال ۱۴۰۱ معادل ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود و در گزارشات بین المللی سرانه حق بیمه ۷۰ دلار است. رییس کل بیمه مرکزی با اشاره به این که سرمایه‌گذاری در صنعت بیمه افزایشی بود، گفت: در سال ۱۴۰۰ سرمایه‌گذاری در صنعت بیمه ۸۹ همت و در سال بعد از آن به ۱۲۲ همت رسید و ۳۵ درصد رشد داشت. به گفته وی در دهه ۹۰ تنها چهار شرکت تاسیس شد و در سال ۱۴۰۱ در مجموع ۶ شرکت تاسیس شد و تعداد نمایندگان از ۹۴ هزار به ۱۰۰ هزار نفر و تعداد ارزیابان به ۲ هزار و ۵۵۷ نفر رسید. اما نکته دیگری که در صحبت‌های رئیس کل بیمه مرکزی بود وضعیت صنعت بیمه در بخش درمان است که مهمترین سهم بیمه‌ای را در هزینه‌های خانوار دارد. وی گفت: «امسال پرداخت دیه ۵۰ درصد رشد داشت و این افزایش باعث افزایش حق بیمه و بیمه شخص ثالث شد البته باید بگویم که در بحث درمان شرکت‌های بیمه زیان ده هستند اما چون مورد توجه مردم است خدمات رسانی انجام می‌شود و سودآوری شرکت‌ها باید در رشته های دیگر باشد». در واقع بیمه درمان بعد از شخص ثالث مهمترین پرداختی بیمه را تشکیل می‌دهد و شرکت‌های یمه می‌بایست برای پوشش زیان بخش درمان باید میزان سودآوری خود را در سایر رشته‌های بیمه‌ای افزایش دهند. این در حالیست که طبق برخی گزارش‌ها برخی از پرداختی‌های بیمکه درمان توسط شرکت‌ها جعلی است و اتفاقا سهم مهمی از پرداختی‌ها را به خود اختصاص داده است. آمار جدیدی از نسبت پرداخت‌های جعلی درمان منتشر نشده اما آمار سال 1396 نشان می‌دهد که این سهم حدود 20 درصد از کل بیمه پرداختی برای درمان بوده است. رئیس کل بیمه مرکزی همچنین درباره بدهکاران صنعت بیمه گفت: بدهی به این صنعت به دو بخش بدهی جاری و تعهدات سال گذشته مربوط می‌شود و در واقعی نیمی از بدهی‌ها، بدهی جاری است. وی افزود: براین اساس ذخیره‌گیری را برای تمام شرکت‌ها تکلیف کردیم و باید تاکید کنم که این بدهی مشکل خاصی برای بیمه‌گذاران ایجاد نمی‌کند.