‌‌ ۱۱ ماه در زندان بی‌پنجره آفتاب ندیدم

دو شهروند ایرانی که در جریان تبادل زندانیان ایران و امریکا آزاد شدند، وارد تهران شدند. «رضا سرهنگ‌پور» و «مهرداد معین انصاری» دو نفر از پنج شهروند ایرانی هستند که در جریان مبادله زندانیان ایرانی و امریکایی آزاد شدند. این دو که قصد بازگشت به کشور را داشتند، بر اساس برنامه از پیش تعیین شده، ظهر دوشنبه وارد دوحه پایتخت قطر شدند و شامگاه نیز هواپیمای حامل آن‌ها در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد تهران بر زمین نشست. همچنین سه زندانی ایرانی دیگر نیز که ساکن امریکا بودند، به‌طور همزمان آزاد شده‌اند.
دکتر سرهنگ پور در گفت‌وگوی کوتاهی با رسانه ملی ضمن ابراز خوشحالی از حضور دوباره در وطن، علت بازداشت ۸۰۰ روزه خود را به طنز تشبیه کرد و گفت: «دولت امریکا اتهامی را علیه من مطرح کرده که اراده کرده بودم با نادیده گرفتن تحریم‌ها منافع امریکا را به خطر بیندازم! من نمی‌دانم دولت امریکا چگونه با ذهن‌خوانی می‌تواند برای کسی دادخواست تنظیم کند. چیزی که در طول ۸۰۰ روز نتوانستند مدرکی در اثبات آن ارائه کنند.»
سرهنگ پور سپس به مقاومت و رد پیشنهاد‌های دولت امریکا برای تبرئه خود، اشاره کرد و گفت: «سیاست کلی امریکا در پرونده‌های قضایی به این صورت است که با اطاله دادرسی سعی در خسته کردن متهم و مجبور کردن او به پذیرش یکسری اتهامات واهی انتسابی را دارند و به خود من از یک سال و نیم پیش پیشنهادات متفاوتی دادند که اگر پذیرفته بودم، چه بسا یک سال پیش آزاد شده بودم.»
«مهرداد معین انصاری» دیگر هموطن ازاد شده در روایت بازداشت پنج ساله خود در زندان‌های امریکا می‌گوید: «یکی از سخت‌ترین دورانی که داشتم، دوران کرونا بود. جایی که نگهداری می‌شدیم اصلاً پنجره نداشت و آسمان را برای ده تا یازده ماه ندیدم؛ و کشوری که این همه ادعای حقوق بشری می‌کند، با واقعیت کاملاً متفاوت است.»