صدای بهنود باشید!

بی‌بی‌سی فارسی حتی صدای کارمندان خود نیست! انتظار بود این شبکه لندنی مانند همه فایل‌های صوتی لورفته، صدای مسعود بهنود هم باشد، اما چنین نکرد. ازطرفی کارمندان ایرانی بی‌بی‌سی و روشنفکران داخلی هم گویا از اینکه با تقسیم‌بندی بهنود همگی «یک مجموعه خر» لقب گرفتند، چندان ناراضی هم نیستند! و دیده نشد که اعتراضی کنند. بهنود گفته بود «مجموعه یک ملت چقدر باید خر باشد که دنبال رضا پهلوی که اندازه یک گاو مهربون هم نمی‌فهمه، بیفته».
این یک پرسش جدی از همه کسانی است که در یک سال گذشته در ایران، به گزارش‌های دروغ بی‌بی‌سی استناد می‌کردند. روشنفکری که در ایران حتی یک جمله درباره فایل صوتی بهنود نگوید، به درد لای جرز هم نمی‌خورد. به‌ویژه آن دسته که قبلاً بسیار به او و نوشته‌ها و گفته‌هایش ارجاع می‌دادند. این دسته در تاریک‌ترین و اسفناک‌ترین بخش وجودی خویش هستند. مگر می‌شود که یک تحلیلگر بی‌بی‌سی به‌عنوان مرجع رسانه‌ای سال‌های گذشته یک عده روشنفکر دانشگاهی، بگوید در عجبم از مجموعه یک ملت خر... وحالا این روشنفکران اصلاً بهشان برنخورد؟! مگر می‌شود گروه کثیری از نخبگان و روشنفکران و مدعیان و کارمندان خود این شبکه غیرت آدم‌بودن و خرنبودن و دنباله‌رو یک گاو مهربون‌نبودن نداشته باشند؟! سکوت این عده واقعاً آزاردهنده است.
بهنود عمیقاً به آنچه گفت باور داشت: «یک عده خر که افتاده‌اند دنبال یک گاو». کارمندان بی‌بی‌سی که در یک‌سال گذشته صد‌ها گزارش لحظه‌به‌لحظه از حضور رضا پهلوی در شورای ائتلاف اپوزیسیون و فراخوان‌های او روی آنتن بردند، الان یک راه بیشتر ندارند، یا اعتراف کنند ما همان خر‌هایی هستیم که بهنود می‌گوید به دنبال یک گاو افتاده‌ایم یا آنکه اعتراض خود را نشان دهند. این بی‌غیرتی از بی‌فکری بدتر است. شبکه لندنی بدون واکنش به این فایل صوتی لجنزاری بدتر از گذشته خواهد شد؛ و جماعت روشنفکر داخلی نیز که با همین بی‌بی‌سی یا همکاری می‌کردند یا مرجع رسانه‌ای آن‌ها بوده، اگر واکنشی نشان ندهند از همان لجنزار ارتزاق می‌کنند. این بحث ندارد؛ و حصر عقلی دارد. یا با بهنود و بی‌بی‌سی همراه و هم عقیده‌اید، پس گاوان و خران قابل ترحم هستید یا با این دو نیستید، پس اعتراض کنید، هیچ راه سومی نیست، مگر از عقل محروم و از حصر عقل خارج باشید.