فاجعه خونین در حمص


گروه سیاسی: جشن فارغ التحصیلی دانشجویان دانشکده نظامی حمص در مرکز سوریه که در روز پنج‌شنبه (13 مهر) برگزار شد، با حمله پهپادی به خاک و خون کشیده شد. بنا بر اعلام منابع خبری دست کم 112 نفر در این حمله تروریستی جان باخته‌اند. قبل‌تر نیز حسن الغباش ‌وزیر بهداشت سوریه در ارتباط میزان خسارات این حمله تروریستی اعلام کرد: «شمار شهدای حمله تروریستی به دانشکده نظامی حمص به ۸۰ تن و زخمی ها به ۲۴۰ تن رسیده است.»
به گزارش «تجارت»، از همان ساعات اولیه این رخداد تروریستی، حزب ترکستانی به عنوان تنها گروه دارای توانایی‌های پهپادی به عنوان عامل این رخداد معرفی شد. در نتیجه امر نیز ارتش سوریه مقر حزب ترکستانی و گردان مهاجرین در مناطق اریحا، جسر الشغور، ادلب، بنش و سرمین را هدف قرار داده است. در واقع، رسانه‌های سوری مدعی شدند که لوازم یدکی پهپادهای پیشرفته سه ماه پیش به این دو گروه مخالف دولت مرکزی دمشق منتقل شده و فرانسه کشوری است که این گروه‌ها را به این لوازم یدکی مجهز کرده است.

اعلام سه روز عزای عمومی در سوریه
دولت سوریه در بیانیه ای به منظور بزرگداشت قربانیان حمله تروریستی به دانشکده جنگ، سه روز عزای عمومی اعلام کرد. براساس این بیانیه، پرچم ها در این مدت، در سراسر سوریه و همه سفارت ها و نمایندگی های دیپلماتیک این کشور در خارج به حالت نیمه افراشته در می آید. همچنین، وزارت خارجه سوریه در بیانیه‌ای این جنایت گروه‌های تروریستی در حمص را بشدت محکوم کرده و ضمن توصیف این اقدام تروریست‌ها به اقدامی بزدلانه، خواستار مؤاخذه کشورهای حامی تروریسم شد. سوریه همچنین در بیانیه‌ای از سازمان ملل و شورای امنیت خواست تا حمله گروه‌های تروریستی به دانشکده نظامی این کشور در حمص را محکوم کنند.

حمایت تهران از ملت و دولت سوریه
در مقام نزدیک‌ترین متحد ملت و دولت سوریه، مقام‌های سیاسی کشورمان به شدت حمله تروریستی حمص را محکوم کردند. سید ابراهیم رئیسی در پیامی با تسلیت وقوع حادثه تروریستی به رئیس جمهور، دولت، ارتش و ملت کشور دوست و برادر جمهوری عربی سوریه تصریح کرد: این اقدام مجرمانه نشان داد که مخالفان امنیت، ثبات و توسعه در منطقه، همچنان به رویکرد تروریستی و وحشیانه خود ادامه می‌دهند که ملت مظلوم سوریه در طول سالیان گذشته از آن رنج برده است. محمد با قر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پیامی به همتای سوری خود شهادت ده‌ها نفر از افراد نظامی و غیرنظامی این کشور در حمله تروریستی به مراسم فارغ التحصیلی افسران ارتش سوریه در استان حمص را تسلیت گفت.



در سطحی دیگر، حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی با فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه، ضمن محکومیت قوی حادثه تروریستی امروز در سوریه که به شهادت و مجروح شدن دهها تن از افراد نظامی و غیر نظامی سوری انجامید، این حادثه را به رییس جمهور ، دولت، ارتش و ملت سوریه تسلیت گفت و با بازماندگان ابراز همدردی کرد. در سطحی دیگر، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، حمله تروریستی امروز به مراسم فارغ التحصیلی افسران ارتش سوریه در استان حمص این کشور را که به شهادت ده‌ها تن از افراد نظامی و غیرنظامی انجامید، به شدت محکوم کرد. ناصر کنعانی به دولت، ارتش و ملت کشور دوست و برادر جمهوری عربی سوریه و کلیه خانواده‌ها و بازماندگان شهدا تسلیت گفت و برای مجروحان شفای عاجل مسالت کرد. کنعانی مسئولیت این رخداد غم‌انگیز را متوجه حامیان خارجی گروه‌های تروریستی دانست و از نهادهای مسئول بین‌المللی بویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست به مسؤلیت خود در این زمینه عمل کنند . سرلشکر باقری نیز در پیامی بر آمادگی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران برای تداوم و تعمیق همکاری‌ها در مبارزه جدی‌تر با تروریسم و ریشه ها و عوامل آن تاکید کرد.

محکومیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی رخداد تروریستی سوریه
علاوه بر ایران در سطح منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نیز رخداد تروریستی حمص با محکومیت جدی همراه شد. در مهم‌ترین سطح، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه با ارسال پیامی به «بشار اسد» همتای سوری خود، حمله تروریستی در دانشگاه نظامی حمص را محکوم و بر تداوم مبارزه با همه اشکال و مظاهر تروریسم تاکید کرد. رهبر روسیه همچنین با خانواده‌های قربانیان این حادثه ابراز همدردی کرد. پوتین گفت: ما قاطعانه این جنایت ظالمانه را که منجر به کشته شدن عده زیادی از زنان و کودکان شد، محکوم می‌کنیم. امیدواریم افرادی که در این مساله دست داشته‌اند، مجازات شوند. رییس جمهوری روسیه ادامه داد: ما قصد داریم به تعامل نزدیک با شرکای سوری خود در مبارزه با همه اشکال و مظاهر تروریسم ادامه دهیم. «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهوری بلاروس نیز دیروز جمعه در پیام تسلیتی به «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه گفت: هیچ کدام از انواع و اشکال دهشت افکنی، قابل توجیه و دفاع نیست. وی افزود: شایسته نیست که جامعه جهانی، تروریسم را نادیده بگیرد، تروریسم، جان جوانانی را گرفت که هدفشان دفاع از منافع کشورشان و بازگرداندن زندگی مسالمت آمیز به آن بود. لوکاشنکو تصریح کرد: این جنایت را محکوم می کنیم، در این لحظه دشوار در کنار ملت سوریه خواهیم بود و همدردی و حمایت خود را از خانواده های قربانیان اعلام و برای مجروحان آرزوی شفا می کنیم. حزب الله لبنان هم با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن حمله تروریستی در دانشکده افسری حمص سوریه تاکید کرد که گروه های تروریستی بار دیگر با حمایت های خارجی برای نقش آفرینی جنایتکارانه خود به صحنه بازگشته‌اند.
جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز با صدور بیانیه ای به مناسبت این حادثه تروریستی، اطمینان کامل خود را نسبت به توانایی مستمر سوریه جهت خنثی کردن تمام توطئه هایی ابراز کرد که وحدت و ایستادگی این کشور را به خاطر مواضعش در حمایت از مقاومت هدف قرار می دهد. در این بیانیه آمده است: سوریه تسلیم فشارها نمی‌شود و سدی غیرقابل نفوذ در برابر همه توطئه‌هایی باقی خواهد ماند که وحدت مردم و زمین را هدف قرار می‌دهد. دفتر جنبش انصارالله نیز پنجشنبه شب در بیانیه‌ای حمله پهپادی تروریستی به جشن فارغ التحصیلی دانشکده افسری حمص را به شدت محکوم کرد. در بیانیه این جنبش آماده است که تأکید ما این است که گروهی که بیشترین نفع را از این اقدام مجرمانه امروز در سوریه برده، آمریکا و اسرائیل هستند که جنگی ظالمانه را علیه سوریه به راه انداختند.