روزنامه جوان
1402/08/29
طوفانالاقصی را باید «تمرین آزادسازی فلسطین» دانست
جوان آنلاین: دههها قبل و در دورانی که به خیال دولتهای مستکبر حامی رژیمصهیونیستی، مسئله فلسطین تمامشده به حساب میآمد و دیگر جایی در افکار عمومی ملتها نداشت، امام خمینی (ره) با ایجاد تحولی عظیم، حرکت بیداری را در امت اسلامی به وجود آوردند و دفاع از مسئله فلسطین و مبارزه با رژیم غاصب صهیونیستی را به مسئله اول جهان اسلام تبدیل کردند. حضرت آیتالله خامنهای ۱۴ خردادماه امسال در حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) این تحول بزرگ را اینگونه توصیف کردند: «اما آنچه در سطح امت اسلامی روی داد- تحول در سطح امت- [این بود که]امام جریان بیداری اسلامی را به راه انداخت. دوره انفعال و بیتحرکی در دنیای اسلام، با حرکت امام، به سمت ضعف و نابودی حرکت کرد. امروز امت اسلامی نسبت به دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و دوران قبل از امام، پرتحرکتر، فعالتر، آمادهتر، سرزندهتر است، اگرچه همچنان نیاز به بیشتر کار کردن در این زمینه محسوس است. مسئله فلسطین پس از آنکه به خیال صهیونیستها و پشتیبانانشان یک مسئله تمامشده به حساب میآمد و دیگر بنا نبود فلسطینی مطرح بشود، با حرکت امام و تحول امام در سطح امت اسلامی، به مسئله اول جهان اسلام تبدیل شد. امروز مسئله فلسطین، مسئله اول جهان اسلام محسوب میشود. امروز فلسطین در کانون توجه ملتهای مسلمان است. طنین صدای رهبران فلسطینی از فراز سفارت رژیمصهیونیستی در تهران در اول انقلاب، دنیا را تکان داد و به لرزه درآورد، همه فهمیدند که دوران جدیدی در زمینه فلسطین آغاز شده است، در کالبد افسرده ملت فلسطین جانی دمید و امروز شما میبینید که ملت فلسطین حضور خودش را با قوت و قدرت اثبات میکند و سخن خودش را به دنیا میرساند. در روز قدس نه فقط در ایران یا در تهران، حتی در پایتختهای جهان غیرمسلمان، مردم از فلسطینیها حمایت میکنند و دفاع میکنند، این هم تحول در سطح امت.» ۱۴/۰۳/۱۴۰۲پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله خامنهای به مناسبت عملیات افتخارآمیز طوفانالاقصی در گفتگو با سرکار خانم زهرا مصطفوی، دختر محترم حضرت امام خمینی (ره)، رئیس هیئت امنای جمعیت دفاع از ملت فلسطین و دبیرکل اتحادیه بینالمللی سازمانهای غیردولتی حامی فلسطین، ضمن بررسی جایگاه آرمان فلسطین در تفکر حضرت امام خمینی (ره)، نگاهی به تحولات اخیر فلسطین و وضعیت جریان مقاومت داشته است. در ابتدای بحث به عنوان فرزند بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (ره) و به عنوان کسی که سالها در حوزه حمایت از فلسطین فعالیت کردهاید، از جایگاه آرمان فلسطین در تفکر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی برایمان بگویید.
فلسطین در منظومه فکری امام خمینی (ره) از جایگاه رفیعی برخوردار بود. در واقع امام نفس مسیحایی بود که در کالبد امت اسلامی و فلسطینیان مأیوسشده از رهایی دمیده شد، بنابراین ایشان موضوع مبارزه با رژیمصهیونیستی را در کنار مبارزه با امریکا و رژیم پهلوی در دستور کار نهضت اسلامی خویش قرار داد، چراکه آموزههای اسلامی تأکید دارد که باید در کنار مظلوم بود و علیه ظالم اقدام کرد، «کونا للظالم خصماً و للمظلوم عوناً.» در واقع ذات حقجوی تفکر اسلامی اجازه نداده است انسان مؤمن نسبت به ظلم و ظالم و نسبت به عدالت ربودهشده از مظلوم، ساکت باشد. بر این اساس مبارزه با رژیم غاصب اسرائیل که مصداقی از یک ظالم است، نمیتواند در منظومه فکری امام خمینی (ره) جایی نداشته باشد. در واقع اندیشه امام، فراتر از چارچوب ملی سیر میکند و از همان شروع نهضت، انقلاب اسلامی را آغازی برای شکل دادن به یک نهضت فراگیر جهانی برای دفع ظلم و استقرار عدالت در نظر گرفتند، بنابراین تلاش برای بسیج تودههای مردم در جهان برای توجه به قضیه فلسطین و حمایت از ملت مظلوم آن به عنوان یک اولویت در منظومه فکری ایشان مطرح بود. حضرت امام (ره) چگونه آرمان فلسطین را به مسئله اول دنیای اسلام تبدیل کردند؟
در اسلام بر همه آحاد جامعه جهاد یک تکلیف است و وکالتدادنی نیست. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، جامعه فلسطین ۳۰سال تکلیف مبارزه و آزادسازی وطن را به گروههای فلسطینی و دولتهای عربی، وکالت داده بودند و خود منتظر بودند دیگران تکلیف آنان را انجام دهند، اما جوامع اسلامی عموماً و جوامع عربی به طور خاص مقهور رشد مادی و توانمندیهای نظامی، اقتصادی و سیاسی غرب شده بودند و با توجه به حمایتهایی که رژیم غاصب صهیونیستی از غرب دریافت میکرد، هیچ بارقهای از امید به امکان توفیق و پیروزی بر این رژیم اشغالگر را حتی تصور نمیکردند. گروههای فلسطینی نیز که امپریالیسم غربی را پشتیبان صهیونیستها میدیدند، به اردوگاه مقابل یعنی جریان چپ ایدئولوژیکی یا همان مارکسیسم و کمونیست گرایش یافتند- زیرا بر این تصور بودند این دو اردوگاه رقیب یکدیگرند، بنابراین با گرایش به تفکرات چپ مبارزات خود را برنامهریزی کرده بودند-، اما آنها هم امیدی به پیروزی نداشتند و مبارزات خود را که از آن با عنوان انقلاب ملت فلسطین یاد میکردند، صرفاً با هدف ضربهزدن به دشمن و ابراز اینکه آنها هم به عنوان یک بازیگر در این معادله حضور دارند، دنبال میکردند، اما ناکامی کشورهای عربی و گرایش بیشتر آنها به غرب این گروهها را هم مأیوس کرده بود و تقریباً همه تسلیم شده بودند. در چنین شرایطی بود که انقلاب اسلامی پیروز شد و فوراً برخی اقدامات، چون تعطیلی سفارت رژیم غاصب اسرائیل در تهران و تبدیل آن به نخستین سفارت فلسطین در جهان و نیز طرح شعار راهبردی «امروز ایران، فردا فلسطین» جوامع منطقه و جامعه فلسطین را تحریک و این امید را ایجاد کرد که باید مؤلفه دیگری را وارد این معادله کرد و آن «مردم و تکلیف دینی» بود، یعنی مردم فلسطین فهمیدند سه دهه به اشتباه تکلیفی را که بر عهده آنان بوده به دیگران وکالت داده و به این ترتیب آزادسازی وطن را به تأخیر انداختهاند. امام خمینی (ره) پس از تشکیل نظام اسلامی در گام اول با اعلام آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان «روز جهانی قدس» عملاً قضیه اشغال فلسطین و قدس شریف را از حاشیه به متن زندگی دینی مسلمانان آورد؛ اقدامی که اجازه نداد جوامع اسلامی فلسطین را فراموش کنند. اقدام دیگر امام، فرمان تشکیل سپاه نهضتها بود که بعدها به عنوان «نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» با مأموریت مشخص تلاش برای «آزادی فلسطین» و «حذف رژیم غاصب اسرائیل از صفحه روزگار» به نیروهای نظامی ایران اضافه شد. این دو اقدام مهم در کنار اقدامات دیگر سیاسی و فرهنگی عملاً فلسطین را در صدر اولویتهای جهان اسلام قرار داد. امتداد این تفکر ناب امام (ره) تا امروز در جمهوری اسلامی ایران چگونه بوده است؟
همانگونه که پیشتر گفته شد، فلسطین در منظومه فکری امام یک اهمیت تکلیفی دارد و انقلاب اسلامی و نظام اسلامی برآمده از این تفکر این اولویت را مورد اهتمام خود قرار داده است و امام با اقداماتی، چون روز جهانی قدس و تشکیل نیروی قدس پیگیری این اولویت را در جامعه اسلامی ساختارمند کرده است. بحمدالله، حضرت آیتالله خامنهای (حفظهالله) به عنوان جانشین شایسته حضرت امام، آرمان فلسطین را مطابق خط و نگاه امام تا تحقق آن با جدیت و قویاً دنبال کردهاند و دولتهای جمهوری اسلامی ایران به ویژه دولت کنونی نیز تحت هدایت ایشان در همه این سالها این تفکر ناب را پیگیری کردهاند و حاصل آن را هم میتوان در شکلگیری مقاومت اسلامی فلسطین و محور مقاومت در سطح منطقه و دستاوردهای آنها در رویارویی با غده سرطانی اسرائیل مشاهده کرد. عملیات پیروزمندانه اخیر مقاومت فلسطین تحت عنوان طوفانالاقصی چه نقشی در نزدیک شدن به آرمانهای آزادی قدس و تحقق نابودی رژیمصهیونیستی دارد؟
عملیات طوفانالاقصی که از ۱۵مهر امسال از غزه مقاوم آغاز شد، در واقع مرحله بسیار مهم و تحولی بسیار جدی در سیر مبارزات ملت فلسطین محسوب میشود. در تمام جنگهای گذشته ملت فلسطین صرفاً در مقام دفاع در برابر تجاوزات رژیمصهیونیستی وارد درگیری شده بود، حتی عملیات سیفالقدس که حدود سه سال پیش صورت گرفت، یک جنگ دفاعی در برابر تجاوزات رژیمصهیونیستی در منطقه شیخ جراح بود؛ عملیاتی که فاقد برنامهریزی قبلی و یک طرح عملیاتی قبلی بود، اما نوع طوفانالاقصی نشان از یک برنامهریزی قبلی همهجانبه و طرحهای عملیاتی تعریفشده برای مراحل مختلف جنگ دارد، بنابراین این عملیات که با رعایت همه اصول جنگ یعنی اصل غافلگیری و تعریف اهداف انجام شد، یک نقطه عطف در معادلات جنگی میان فلسطین و رژیم غاصب اسرائیل به شمار میرود. در واقع طوفانالاقصی را باید «تمرین آزادسازی فلسطین» دانست. تعداد هزارو ۵۰۰ رزمنده آموزشدیده مقاومت فلسطین در یک عملیات غافلگیرانه که البته ابعاد آن را باید کارشناسان نظامی باز کنند، در کمتر از شش ساعت یک لشکر حرفهای، یعنی لشکر غزه ارتش رژیمصهیونیستی را نابود کرده و ۲۲شهر و شهرک تا عمق ۳۵کیلومتری اطراف غزه را از نظر امنیتی ساقط میکنند، این در حالی است که بیش از هزار نظامی دشمن را هلاک میکنند و بیش از ۲۰۰نفر دیگر را به اسارت میگیرند، بنابراین دشمن صهیونیستی و حامیان آن به شدت نگران شدهاند و سفرهای متعدد رهبران غربی به اراضی اشغالی فلسطین و ارسال حجم عظیمی از تسلیحات و تجهیزات نظامی و ارائه مشوقهای مالی سنگین از سوی دولتهای غربی و حملات وحشیانه به مردم غیرنظامی و قتلعام گسترده زنان و کودکان حکایت از عمق ضربهای است که طوفانالاقصی وارد کرده است. اکنون این سؤال در مراکز نظامی و امنیتی اسرائیل و غرب مطرح است که اگر مقاومت با این تعداد اندک رزمنده توانسته چنین شکست سهمگینی را به اسرائیل وارد کند، پس همانطور که مقاومت اعلام کرده است با تعداد مثلاً ۴۰هزار نفر و اتصال به کرانه باختری آیا رژیم غاصب اسرائیل نابود نمیشود؟ تردیدی نیست که پس از این جنگ شرایط در اراضی اشغالی، منطقه و جهان برخلاف انتظارات و تمایلات جریان صهیونیسم و غرب مستکبر تغییر خواهد کرد و این یعنی پیروزی نهایی بر رژیمصهیونیستی اسرائیل و غرب، بسیار- تأکید میکنم- بسیار نزدیک است. دنیای اسلام برای توقف جنایات رژیمصهیونیستی در غزه، افزایش فشار بر رژیم اشغالگر و حامیان غربی آن چه وظایفی بر عهده دارد؟
جهان اسلام همانگونه که قبلاً گفتم به نوعی مقهور رشد مادی غرب بوده است، اما انقلاب اسلامی ایران و ثبات ملت رشید و مؤمن ایران بر آرمانهای انقلابی خود از جمله آرمان آزادی فلسطین و محو رژیمصهیونیستی، راه خارجشدن از بنبست را به جهان اسلام نشان داده است. محور مقاومت نشان داد عمل به تکلیف و نهراسیدن از انبوهساز و برگ دشمن، با پیروزی همراه است، بنابراین از سال۱۹۸۲ که جوانان لبنان، حزبالله و بعد جوانان فلسطینی جهاد اسلامی و حماس را تشکیل دادند، مقاومت در حال پیشروی بوده و این دشمن است که گامبهگام شکست خورده است و هیچ پیروزیای در کارنامهاش دیده نمیشود، حال آنکه مقاومت در حال اوج گرفتن است و تاریخی پر از موفقیت در کارنامهاش ثبت شده است. عملیات طوفانالاقصی هم نشان داد نه همه محور مقاومت بلکه تنها یک گروه کوچک و در محاصره ۱۷ساله، میتواند بزرگترین شکست حیات پر از ظلم رژیمصهیونیستی را بر آن وارد کند، بنابراین جهان اسلام باید خود را از زندان ترس از صهیونیسم و غرب رها کند و حمایتهای عملی از مقاومین فلسطین را در دستور کار خود قرار دهد. تحریم صادرات نفت و گاز به غرب و رژیم غاصب اسرائیل، اقدام به لغو عضویت ۵۷کشور اسلامی در سازمان ملل متحد و از مشروعیت خارجکردن این سازمان منفعل و حامی نسلکشی فلسطینیان، همچنین اقدام مشابه درباره دادگاه بینالمللی کیفری، باز کردن مرزها و آزاد گذاشتن مردم مسلمان برای کمک عملی به برادران مسلمان ما در فلسطین از جمله اقدامات حداقلی است که از جهان اسلام و دولتهای اسلامی انتظار میرود. در پایان باید تأکید کنم که گویی خدای متعال رژیم غاصب اسرائیل را به عنوان معیاری برای تمییز صف مؤمنین و پاکان از غیرمؤمنین و ناپاکان در آستانه یک اتفاق جهانی که تاریخ بشر چشم به راه آن است، قرار داده است. حجم اعتراضات در جوامع غیرمسلمان علیه جنایات صهیونیستها و حمایتهای دولتهای غربی از این رژیم سفاک و نیز انفعال و بعضاً همکاری برخی دولتهای اسلامی با رژیم غاصب اسرائیل و غرب در این جنایات، در واقع غربالی برای تمییز صف پاکان از ناپاکان است تا با آمدن دولت یار، انتخابها روشن باشد. به عنوان آخرین سؤال بفرمایید شما چگونه به مسئله فلسطین وارد شدید، آیا توصیه حضرت امام (ره) به شما بود؟ و اینکه یکی دو مجموعه مردمی با موضوع حمایت از فلسطین را مدیریت میکنید، کمی در این خصوص برایمان توضیح دهید.
توجه من به قضیه فلسطین مسئلهای بود که در خودم وجود داشت، به این معنی که ابتدا آنچه در شخصیت فردی خودم وجود داشت، مربوط به ظلمستیزی بود. من نسبت به ظلم کسی در حق کسی دیگر بسیار حساس و عصبانی میشدم و از ظلم و ظالم تنفر شدید داشتم و هنوز هم دارم و البته شاید توجه و دغدغه همیشگی امام نسبت به قضیه فلسطین نیز در داشتن این روحیه حمایتی از فلسطین بیتأثیر نبوده باشد، اما با وجود این من این حس را بیشتر در درون خود داشتم و در فعالیتهای اجتماعی از دیدن صحنهای که کسی مظلوم واقع شود، شدیداً عصبانی میشدم و نسبت به آن واکنش نشان میدادم. خاطرم هست یک نمونهاش اتفاقی بود که برای دفاع از یک مظلوم در سفر زیارتی کربلا رخ داد و نهایتاً از ناحیه انگشتان دست آسیب دیدم و یادم است ماجرا را برای امام تعریف کردم و ایشان فرمودند گناه نکردید، اما نباید به خودتان آسیب برسانید. به هر روی از این منظر من به قضیه فلسطین که داستان مظلومیت یک ملت و روایت ظلم یک رژیم اشغالگر بود حساسیت خاصی داشتم. اصلاً من علاقهمند بودم که از ظلمی که به فلسطینیها شده بود، دفاع کنم. بعد از ارتحال امام به طور جدی وارد این موضوع شدم و با تعدادی از برادران و به توصیه مقام معظم رهبری و با هدف حمایت مردمی از قضیه فلسطین اقدام به ایجاد تشکل مردمی به نام جمعیت دفاع از ملت فلسطین کردیم. فعالیت این جمعیت در محدوده داخل کشور بود و تلاش آن نشر معارف فلسطین در داخل بود. در همان آغازین روزهای تأسیس جمعیت دفاع از ملت فلسطین به محضر مقام معظم رهبری رسیدیم، ایشان ضمن تقدیر از حرکت صورتگرفته نکتهای در خصوص ضرورت کار برای فلسطین در خارج از مرزهای ایران فرمودند. بلافاصله با برخی از عزیزان در داخل و خارج که در حوزه حمایت از فلسطین فعال بودند، اتحادیه بینالمللی سازمانهای غیردولتی حامی فلسطین را ایجاد و تلاش کردیم در این حوزه از ظرفیت سازمانهای خارجی حامی فلسطین نیز برای کمک به فلسطینیها بهره بگیریم. در واقع اتحادیه را برای پیگیری حقوق ملت مظلوم فلسطین در خارج و جمعیت را برای نشر معارف فلسطین در داخل ایجاد کردیم و الحمدلله هر دو مجموعه همچنان در حال فعالیت هستند و امیدواریم این تلاشهای فرهنگی به روشنگری در خصوص ظلم آشکار سلطهگران به ملت فلسطین بینجامد و روزی شاهد رهایی ملت فلسطین و قبله اول مسلمانان از چنگال رژیم اشغالگر صهیونیستی باشیم که در تبانی آشکار با دولتهای پیروز در جنگ جهانی دوم در سرزمین اسلامی فلسطین جعل شده است.
سایر اخبار این روزنامه
امریکا هم حریف حماس نمیشود
افتتاح بیمارستان شهریار پس از ۳۴ سال انتظار
حذف عجولانه اسناد عادی، باندهای جعل سند را رویکار میآورد
«بنزین برای همه» طرحی برای عادلانهکردن یارانههای انرژی است
شکست مشترک شیاطین
«تغییر بازی» غافلگیرانه انصارالله
هفته بسیج فرصتی برای تبیین جلوههای مقاومت مردم غزه
جشنواره عمار سینمای بدون سانسور است
پهلوانی را فدا نکنیم
حفظ سرمایه انسانی برای ارتقای امنیت اجتماعی
سرقت هیجانی قهرمان کشتی و بلاگر سارقان
طوفانالاقصی را باید «تمرین آزادسازی فلسطین» دانست