اذعان کواکبیان به تأثیر عملکرد روحانی در کاهش مشارکت

جوان آنلاین: مصطفی کواکبیان، دبیر کل حزب مردم‌سالاری- از احزاب اصلاح‌طلب- با وجود انتقادات به رد صلاحیت کاندیدا‌های انتخابات مجلس دوازدهم، معتقد است که تأیید صلاحیت همه افراد، ۳۰ درصد در میزان مشارکت مردم در انتخابات تأثیر دارد.
کواکبیان در گفت‌وگویی پیرامون انتخابات در پاسخ به این سؤال که «فرض مثال شورای نگهبان تمام این افراد را تأیید صلاحیت کند به نظر شما مشارکت چقدر می‌شود»، می‌گوید: «من معتقدم حداقل ۳۰ درصد تأثیر می‌گذارد.» و بعد ادامه می‌دهد: «فرض بفرمایید مثلاً آقای پزشکیان، ایشان خودشان یک سبد رأی در تبریز دارند. خیلی هم مهم نیست که احزاب چه می‌گویند. وقتی نباشد قطعاً طرفدار‌های خاص ایشان دیگر انگیزه‌ای ندارند که در انتخابات شرکت کنند. نمی‌دانم شاید ایشان برگردند. علت اینکه می‌گوییم ۳۰ درصد چراکه بقیه مباحث به کلان سیستم برمی‌گردد. یعنی اعتماد عمومی به هر دلیل کاهش پیدا کرده است. تنگنا‌های معیشتی مردم و وضعیت اقتصادی که دارند این‌ها همه تاثیر دارد. نمی‌خواهم بگویم که همه افراد را هم به فرض اگر تأیید کنند باز مشارکت به ۸۰ درصد می‌رسد نه عوامل دیگری هم وجود دارد». جالب آنکه او در پاسخ به این سؤال خبرنگار که «اگر از فرمایش شما وام بگیرم در انتخابات مجلس گذشته چهره‌های شاخصی مثل جنابعالی، آقای پزشکیان و مجید انصاری که سرلیست تهران هم بودند در انتخابات حضور داشتند، اما مشارکت نهایتاً ۴۰ درصد شد.» می‌گوید: «اینکه شما می‌فرمایید عوامل دیگری هم نقش داشتند». یعنی گرچه اصلاح‌طلبان تلاش دارند همه مشکل مشارکت را در رد و تأیید صلاحیت‌ها خلاصه کنند، اما در نهایت مجبورند اذعان کنند که عوامل دیگری هم نقش داشتند.
کواکبیان در نهایت در پاسخ به این سؤال که «برای کاهش مشارکت در انتخابات سهمی هم برای دولت آقای روحانی و مجلس دهم قائل هستید، این‌ها باعث ضربه به اعتماد مردم نشد»، مجبور می‌شود اذعان کند که «بله. من تعصبی ندارم بالاخره یک بخشی از کاهش میزان مشارکت به این دلیل بود که خیلی وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم مطلوب نبود».
نگاهی گذرا به وضعیت سیاسی و اجتماعی هم نشان می‌دهد که ناکارآمدی دولت روحانی و سیاسی کاری مجلس دهم که با اکثریت اصلاح‌طلب بود و ناکارآمدی شورای شهر و شهرداری اصلاح‌طلبان همگی در ناامیدی مردم از صندوق رأی و انتخابات نقش داشت. اما اصلاح‌طلبان با فرافکنی و فرار از مسئولیت، می‌خواهند فقط دیگران را مسئول معرفی و خود را تبرئه کنند.
سایر اخبار این روزنامه
امنیت تنگه هرمز را کشور‌های منطقه تأمین می‌کنند امریکازدایی در امتداد انتقام سخت دولت چگونه از واردات ۲/۶ میلیارد دلاری بنزین  در بودجه ۱۴۰۳ خلاص شود صهیونیست‌ها دیگر رنگ آرامش نخواهند دید هرچه غیر از آهنگران انتخاب کردم غلط اندر غلط بود مصی را فقط پشت در‌های بسته می‌پذیرند اذعان کواکبیان به تأثیر عملکرد روحانی در کاهش مشارکت کیسینجر نزاع امریکا با ایران را  رقابتی بر سر ماهیت نظم جهانی می‌دانست سوء‌استفاده‌های انسان‌دوستانه و قانونی از تغییر سن! رئیسی با قطار پیشرفت  به پرند رفت حجاب زنان در بستر تاریخ  مرگ غم انگیز نوزاد را رقم زد شروع دوباره جنگ با چراغ سبز امریکا گروسی: بعد از ۷ اکتبر برجام بی‌فایده شده است جشن خودکفایی تولید کاغذ کتاب‌های درسی پایه‌گذار جنگ غزه مرد فرهنگ بسیجی، باید‌ها و نباید‌ها فرهنگ مقاومت جغرافیای جهان اسلام را متحول کرد روایت کاریکاتوری وقایع واپسین برگ از دفتر حیات «مقام امنیتی»