انتظار مردم بعد از ۹ ماه، اين است كه اتفاقي بيفتد

ابراهيم رييسي، رييس‌جمهور با اشاره به پرونده فساد در واردات چاي گفت: قضيه اخير را دولت ۹ ماه قبل كشف و گزارش كرد. ۴ ميزگرد در رسانه ملي براي تشريح ابعاد اين قضيه برگزار شد. خبرش هم اعلام شد. انتظار مردم اين است كه بعد از ۹ ماه اتفاقي بيفتد نسبت به اين موارد اميدبخشي كه به آنها گفته شده است. انتظار مردم در بازخواني اين خبر و دومرتبه اعلام شدن آن، اين است كه اتفاقي رخ داده باشد.
سيد ابراهيم رييسي صبح ديروز دوشنبه در مراسم افتتاح همايش اقتصاد ايران با بيان اينكه «هرجا دولت خودش وارد شود و مردم را به حساب نياورد، مشكل ايجاد مي‌شود»، افزود: مردم پايه بودن اقتصاد موضوع مهمي است. از بخش خصوصي و مردم در بخش اقتصاد بايد حمايت شود. در همه برنامه‌هاي توسعه آمده كه دولت متصدي نباشد؛ بلكه ناظر باشد. دولت بايد سه نقش هدايتگري، حمايتگري و نظارت فعال داشته باشد و اگر كار به بخش خصوصي واگذار شد، دولت از نقش تصدي‌گري به نظارتي و توانمندسازي بخش خصوصي تبديل مي‌شود. كار رها نمي‌شود؛ بلكه بايد از بخش خصوصي حمايت كرد، سياست اصل ۴۴ همچنان پابرجاست و بايد اجرا شود. اگر اين سياست در برخي موارد درست اجرا نشده، به دليل اشتباه بودن اين سياست نيست.
رييس‌جمهور تصريح كرد: ما با مشكلات اقتصادي مواجه هستيم؛ بايد مشكل اقتصادي و راه‌حل آن را شناخت و با تصميم راه‌حل‌ها را اجرايي كرد. راه‌حل دولت اين است كه براي مشكلات چاره كرد نه اينكه بگوييم دولت و مجلس بعدي چاره‌جويي كند. دانشگاه‌هاي ما و اساتيد بايد مشكلات را بشناسند. نظام مسائل را بايد شناخت و دنبال حل مسائل بود. دولت مصمم به حل اين مسائل است و نگاه ما در پروژه‌هاي نيمه تمام هم اين است كه بايد كار تمام شود، به نام هر كسي مي‌خواهد تمام شود. بگذاريد كار تمام شود و مسائل حاشيه‌اي نبايد ما را از انجام كارها باز دارد.
انتظار مردم اين است كه بعد از ۹ ماه اتفاقي بيفتد


وي با بيان اينكه «دولت در زمينه اقتصادي كارنامه و براي آينده برنامه دارد و كمك فعالان اقتصادي و اساتيد و صاحب‌نظران به تسهيل امور كمك مي‌كند» ادامه داد: اين نشست علمي و اساتيد و فعالان اقتصادي در جهت رشد اقتصادي بسيار موثر است. برنامه دولت ادامه هوشمندسازي و از بين بردن زمينه‌هاي فساد است. رهبري زماني فرمودند دزد دزد گفتن مشكل فساد را حل نمي‌كند، بلكه وقتي مشكل حل مي‌شود كه دزد به محكمه سپرده شده و كيفر شود. وقتي مشكل حل مي‌شود كه ساختار فسادزا اصلاح شود. 
قضيه اخير را دولت ۹ ماه قبل كشف و گزارش كرد. 
۴ ميزگرد در رسانه ملي براي تشريح ابعاد اين قضيه برگزار شد. خبرش هم اعلام شد. انتظار مردم اين است كه بعد از ۹ ماه اتفاقي بيفتد نسبت به اين موارد اميدبخشي كه به آنها گفته شده است. 
انتظار مردم در بازخواني اين خبر و دو مرتبه اعلام شدن آن، اين است كه اتفاقي رخ داده باشد. در سال اول دولت اين موضوع كشف و اعلام شد و بايد اقدامش گزارش شود و انتظار مردم همين است كه اقدامات انجام شده براي مقابله با فساد مثل شفاف‌سازي، اصلاح ساختارها، اعلام ابربدهكاران بانكي و اصلا ح ترازنامه شركت‌ها به مردم گفته شود.
رييسي با اشاره به اينكه «در سال اول دولت تلاش كرديم ۴۸۰ هزار ميليارد كسري بودجه را با ايجاد درآمد حل كنيم»، گفت: در سال ۱۴۰۱ تلاش شد تغييري آنچنان ميان مصارف و منابع نباشد و اين كار شد. در سال ۱۴۰۲ تلاش ما اين است كه كار را بدون كسري بودجه پيش ببريم چون يكي از دلايل اصلي تورم، كسري بودجه است. به مجلس هم تاكيد كرديم كه در تصويب قوانين به گونه‌اي عمل شود كه كسري بودجه ايجاد نشود.
رييسي در ادامه با اشاره به اينكه «۱۴ راهكار براي حل مشكل ناترازي‌هاي صندوق بازنشستگي بررسي شد» ادامه داد: در قانون برنامه هفتم هم اين موضوع ديده شد و بايد تصويب و ابلاغ شود تا بتوانيم اين مشكل را حل كنيم كه اگر حل نشود، مشكلات زيادي بعد از اين ايجاد مي‌كند.