گشایش سومین نمایشگاه بین المللی ایران ژئو


سومین نمایشگاه بزرگ و بین المللی "ایران ژئو" که نخستین نمایشگاه حوزه اطلاعات مکانی منطقه خاورمیانه محسوب می شود امروز با حضور مقامات وزارت دفاع و پشتیانی نیروهای مسلح،وزارت صمت، وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز بکار کرد.
به گزارش روابط عمومی نمایشگاه بین المللی تهران: مراسم گشایش این نمایشگاه امروز برگزار شد. نمایشگاهی که در آن برای نخستین بار چندین دستاورد نوین دانش‌بنیان از جمله تجهیزات هیدروگرافی بستر دریا، سنجنده پارامترهای فیزیکی آب و جریانات دریایی، سنجنده‌های گوناگون اندازه‌گیری، فناوری‌های امور فضایی و سنجش از دور، تصاویر ماهواره‌ای، تجهیزات مرتبط با حوزه ژئودزی و ژئوفیزیک ارائه و معرفی شده است.
در این نمایشگاه که با شعار "اطلاعات جغرافیایی،زیربنای توسعه پایدار" برپا شده؛ تجهیزات و خدمات فنی‌مهندسی گوناگونی مانند انواع سنجنده‌ها و دوربین‌های نقشه‌برداری، لیزرها، هواپیماها و پهپادهای فتوگرامتری، انواع سامانه‌های ردیاب، نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای حوزه داده‌برداری و تعیین موقعیت مکانی و سرویس‌های اطلاعات مکانی و صنایع و تجهیزات مرتبط ارائه و در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است.
قرار است در این رویداد مهم که در آن سازمان ها و نهادهای مختلف از جمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارتخانه های جهاد کشاورزی، کشور، نیرو، صمت، علوم، پدافند غیرعامل، سازمان نقشه برداری کشور، سازمان هواشناسی و اتحادیه انجمن های علوم جغرافیایی ایران حضور و مشارکت دارند، چند همایش و نشست تخصصی نیز برگزار شود.



معاون وزیر دفاع و رییس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح گفت: این نمایشگاه با هدف ارتقای سطح فناوری و توسعه کسب و کارهای حوزه ژئوماتیک و همچنین ژئوانفورماتیک، فناوری مربوط به ساختار داده‌های مکانی، روش‌های بدست آوری، سازماندهی، طبقه‌بندی، بررسی کیفیت، تحلیل، مدیریت، نمایش و همچنین نیاز ساختاری برای استفاده از این اطلاعات جمهوری اسلامی ایران هم در داخل و هم در گسترش صادرات خدمات فنی و مهندسی با استفاده از هم افزایی و به کارگیری حداکثر ظرفیت قابل دسترسی بین بخشی، برپا شده است.
مجید فخری افزود: یکی دیگر از اهداف این نمایشگاه این است که تمامی دستگاه ها و مجموعه ها کرد هم آمده و یک گفتمانی را برای حل مسائل مختلف کشور با یکدیگر داشته باشند. بسیاری از شما با اخبار مرتبط با سیل و زلزله و برخی از حوادث طبیعی دیگر آشنایی دارید، لذا شرکت ها و دانشگاه ها باید برای حل مشکلات کشور دست به دست یکدیگر بدهند. امیر فخری خاطرنشان کرد کرد: برخی از سازمان ها با مسائلی از جمله بحث های زمین خواری ساخت و سازهای غیر مجاز مواجه اند لذا این راه حل های هوشمندانه می‌تواند در رفع این مشکلات نقش بسزایی داشته باشد.
وی اضافه کرد: در این نمایشگاه شرکت های دانش بنیان در حوزه های مختلف امور فضایی، سنجش از دور، ژئوزی، نقشه برداری زمینی تعیین موقعیت ناوبری هواشناسی و اقیلیم شناسی سامانه های جی پی اس و هواپیما و پهباد حضور دارند
طبق برآوردی که سال ۲۰۱۸ صورت گرفت، بازار صنعت ژئوماتیک در دنیا حدود ۴۴۰ میلیارد دلار تخمین زده شده است. باید به این نکته اشاره کرد که ۸۰ درصد اطلاعاتی که در دنیا به صورت عادی تبادل می‌شود ماهیت مکانی دارد. بنابراین هیچ وزارتخانه یا نهادی در کشور وجود ندارد که با موضوعات اطلاعات مکانی سر و کار نداشته باشد.
اطلاعات مکانی زیرساختی برای تسهیل بسیاری از امور کشور است. در حوزه کاداستر نیز به طور مطلق با اطلاعات مکانی سر و کار داریم. ما برای صدور اسناد مالکیت یا مدیریت حوزه‌های مختلف نیاز به داده‌های مکانی داریم. بنابراین هر پیشرفتی در این عرصه نیازمند یک بستر قوی از حوزه‌های مختلف ژئوماتیک و بستر فناوری اطلاعات است تا مردم بدون حضور در دستگاه‌های دولتی موفق شوند اطلاعات مورد نیاز خود را بارگذاری و خدمات مورد نظر را دریافت کنند. بستر اطلاعات مکانی یکی از مهم‌ترین زیرساختهای دولت الکترونیک است. اگر این بستر به درستی فراهم نباشد حتماً بسیاری از خدمات به صورت صحیح قابل عرضه نیست. سومین نمایشگاه بزرگ و بین المللی"ایران ژئو" از امروز تا پنجم دی ماه هر روز از ساعت 8 تا 15 در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران آماده بازدید علاقمندان است.