بایدن تا کی می‌خواهد سربازان آمریکایی را سِپر کند؟

  [راضیه زرگری] اهداف زیاده‌خواهانه ایالات‌متحده با مداخله نابخردانه و جنگ بی‌پایان تامین نمی‌شود. نشنال اینترست دوم ژانویه 2024 در مقاله‌ای انتقادی درباره حضور نیروهای نظامی آمریکا در منطقه نوشته آمریکا به جای مداخله در درگیری‌های منطقه خاورمیانه که اهمیت چندانی برایش ندارد، می‌تواند به بهترین نحو از نیروی انسانی و تجهیزات نظامی خود استفاده کند. مقاله این پایگاه تحلیلی آمریکایی را در ادامه می‌خوانید: «در روزهای گذشته ارتش آمریکا یکی از نیروهای نظامی‌اش را از پایگاه هوایی اربیل در عراق برای مداوا به آلمان منتقل کرد. در وضعیت بحرانی اما باثبات، یک آمریکایی دیگر توسط حملات عراقی به پایگاه‌های آمریکا به‌شدت مجروح شد. به ادعای فرماندهی مرکزی ایالات‌متحده، دولت بایدن با حمله به گروه‌های نظامی عراق به این حمله پاسخ داد. با این حال، دولت عراق که در کلام متحد ایالات‌متحده محسوب می‌شود، از این واکنش آمریکا انتقاد کرد و حملات آمریکا را که منجر به شهادت یک نیروی بسیج مردمی عراق شد، محکوم کرد. طبق اعلام مقامات بغداد، 18 نفر از جمله غیرنظامیان در این عملیات آمریکا در عراق زخمی شدند.»

ثبت بیش از 100 حمله به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق و سوریه  از 17 اکتبر 2023
حملات با خمپاره، پهپاد یا موشک به آمریکایی‌ها در پایگاه‌های عراق و سوریه و همچنین سفارت آمریکا در عراق، به امری عادی تبدیل شده، به طوری که بیش از 100 حمله از 17 اکتبر  صورت گرفته که باعث زخمی‌شدن تعداد زیادی از نیروهای آمریکایی شده است. آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی، تاکید می‌کند: «رئیس‌جمهوری اولویتی بالاتر از حفاظت از پرسنل آمریکایی ندارد که در مسیر پرخطر آسیب‌رسان هستند.» افسوس که این ادعا آشکارا بیهوده است، زیرا سربازان آمریکایی همچنان در عراق و سوریه بدون اهداف استراتژیک مشخص، مورد حمله قرار می‌گیرند و زخمی می‌شوند.» او در ادامه تهدید می‌کند: «اگر این حملات ادامه یابد، ایالات‌متحده در زمان و به روشی که ما انتخاب می‌کنیم، عمل خواهد کرد. با این حال، بدیهی است گروه‌های نظامی که با هدف‌های مشخص، پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه را مورد حمله قرار می‌دهند، به برنامه خود ادامه می‌دهند. به بیان دیگر، سیاست‌های فعلی به‌شدت برای نظامیان که به ارتش آمریکا خدمت می‌کنند، ناعادلانه است. همانطور که وال‌استریت ژورنال با تاکید بر اینکه طعمه‌شدن سربازان پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه جزء خطرات شغلی آنها محسوب نمی‌شود، تحلیل کرده: «آمریکایی‌هایی که برای خدمت با لباس متحدالشکل ثبت‌نام می‌کنند، خطرات این شغل را می‌دانند، اما آنها توسط هواپیمای بدون سرنشین، شکار می‌شوند، زیرا واشنگتن از بازدارندگی دشمن خودداری می‌کند.»

رفاه ارتش برای بایدن اهمیت ندارد
متاسفانه، رئیس‌جمهوری به منافع کشور یا رفاه ارتش اهمیت چندانی نمی‌دهد. حدود 900 آمریکایی در سوریه و 2500 آمریکایی در عراق مستقر هستند، بدون اینکه هدف مشخصی جز قدرت‌نمایی برای کشورهای منطقه به‌ویژه ایران و نیروهای نیابتی آن داشته باشند. این در حالی است که دولت بایدن این حملات را اجتناب‌ناپذیر می‌پذیرد، تنها در صورت لزوم هرازگاهی  برای مقاصد ارتباطی دست به اقدام تلافی‌جویانه می‌زند و در خوش‌خیالی  امیدوار است که هیچ چیز از کنترل خارج نشود. اما با سرعتی که این حملات پیش می‌روند، احتمالا به‌زودی یک پهپاد یا موشک به وسیله نقلیه یا ساختمان شلوغ در پایگاه برخورد خواهد کرد و در این صورت ممکن است چندین آمریکایی کشته شوند. در صورتی که این پیش‌بینی‌های محتمل اتفاق بیفتد، ایالات‌متحده می‌تواند خود را در یک جنگ دیگر خاورمیانه بیابد. مردم خواستار توضیح قانع‌کننده و مهم‌تر از آن، پاسخ جدی خواهند بود.  نشنال اینترست با این توضیحات به دولت بایدن توصیه کرده که دست از تلاش برای به اصطلاح بازدارندگی بردارد: «دولت باید مسیر خود را تغییر دهد. طبیعتا طنز ماجرا اینجاست که بزرگ‌ترین تقویت‌کننده برای بی‌نظمی در خاورمیانه، بازگرداندن بازدارندگی آمریکاست، این به معنای هشداردادن به تهران و دیگر مراکز قدرت منطقه است که دارایی‌های نظامی و هسته‌ای آنها در معرض خطر هستند، پس قدرت دفاعی و نظامی‌اش را تقویت می‌کند.»

تهران در موقعیت بسیار قوی‌تری قرار دارد و واشنگتن سرگرم جنگ نیابتی با روسیه
به نظر می‌رسد این احساس مانند خوش‌بینی، توهمی پشت بسیاری از جنگ‌های ایالات‌متحده باشد. پس از اینکه دولت ترامپ نزدیک به چهار سال پیش قاسم سلیمانی، چهره شاخص بین‌المللی سپاه را  ترور کرد و به شهادت رساند، حملات موشکی ایران به تاسیسات ایالات‌متحده باعث صدمات جدی شد و می‌توانست بسیار بدتر از این باشد. تهران همچنان تهدید به انتقام‌گرفتن از شهادت او می‌کند و امروز در موقعیت بسیار قوی‌تری قرار دارد. این در حالی است که واشنگتن که سرگرم جنگ نیابتی علیه روسیه و نگران رویارویی با چین بر سر تایوان است و با حمایت از اسرائیل در جنگ غزه غیرنظامیان  را هدف کشتار قرار می‌دهد، همچنین کشتی‌هایی را به دریای سرخ می‌فرستد تا با حملات یمنی‌ها به کشتی‌های بین‌المللی مقابله کنند،  شهرت بین‌المللی خود را  قربانی می‌کند. آیا دولت می‌خواهد یک جنگ تمام‌عیار را به این فهرست اضافه کند؟ قطعا این گزینه غیرمحبوب و بدون شک پرهزینه و بی‌ثبات‌کننده‌تر خواهد بود.

آمریکا نه توجیه قانونی برای اشغال خاک سوریه دارد، نه توجیه سیاسی



این نشریه تحلیلی در ادامه با مطرح‌کردن این سوال که به هر حال، چرا برای توجیه یک جنگ دیگر اینقدر تلاش می‌کنیم؟ ادامه داده است: «به طور طبیعی، دولت بایدن مدعی است که درگیر «دفاع از خود» است، اما این  ادعا درباره سوریه مزخرف است. ایالات‌متحده نه توجیه قانونی برای اشغال خاک سوریه دارد و نه توجیه سیاسی برای تبدیل جنگ داخلی سوریه به یک تعهد دائمی برای خودش و البته مواجهه با حملات  نیروهای ایرانی، روسیه و سوریه.  سوریه از نظر اقتصادی، سیاسی و نظامی یک خرابه است و هیچ کس را تهدید نمی‌کند. ایالات‌متحده نیز تعهدی برای ماندن، ظاهرا برای همیشه، برای حفاظت از کردهای سوریه ندارد. واشنگتن به اذعان خودش به آنها در مقابله با داعش کمک کرد، نه برعکس. اگرچه رژیم اسد با انتقادهای زیادی در رویکرد مواجه است، اما سه دولت نتوانسته‌اند بشار اسد را از قدرت بردارند و متحدان خاورمیانه‌ای آمریکا مجددا با دمشق درگیر هستند. سیاست واشنگتن که توسط دولت‌ها و کنگره‌های متوالی حمایت می‌شود، در راستای گرسنگی‌دادن به مردم سوریه در تقلایی بیهوده برای مجازات دولت‌شان، هم از نظر اخلاقی نفرت‌انگیز و هم عملا احمقانه است.»

چرا پرسنل نظامی آمریکا در عراق باید به خانه برگردند؟
پرسنل نظامی آمریکایی حاضر در عراق هم باید به خانه برگردند، چراکه در جایی هستند که هیچ هدف روشن یا حیاتی ندارند. مشکلات این کشور بسیار زیاد است، اما دولت عراق به طور قابل توجهی فراتر از موقعیت یک دهه پیش که داعش به واسطه تهاجم و اشغال بی‌پروا و بی‌کفایت دولت جورج دبلیو بوش در این کشور به وجود آمد، به سمت مدیریت و دفاع از خاک خود حرکت کرده است. امروز بغداد می‌تواند با چنین تهدیدهایی به‌ویژه با کمک همسایگان خود مقابله کند. پایگاه ایالات‌متحده یک هدف مهم و قابل توجیه دارد تا نقطه فشار برای ایران باشد که البته همین هدف می‌تواند واشنگتن را به درگیری بزرگ‌تر بکشاند. اگر واکنش نظامی آمریکا در شرایط اضطراری به‌شدت مورد نیاز بود، چه؟ امنیت ایالات‌متحده با مداخله نابخردانه و جنگ بی‌پایان تامین نمی‌شود. در عوض، آمریکا با پرهیز از دخالت در درگیری‌هایی که برای ایالات‌متحده اهمیت چندانی ندارد، به بهترین وجه می‌تواند به اهداف خود برسد.
پرسنل نظامی آمریکا نیز کمتر رنج می‌کشند و بدون دلیل به عنوان سپر دفاعی، مورد هدف هواپیماهای بدون سرنشین قرار می‌گیرند. در نوامبر 2023، آستین رسما اعلام کرد: «می‌دانید؟ حملات علیه مردم ما باید متوقف شود،  وقت آن است که مردم خود را به خانه بیاوریم.»

سایر اخبار این روزنامه
کشف حقایق تاریخی جدید از اعضای منافقین کشف حقایق تاریخی جدید از اعضای منافقین ماجرای نامه‌‌ای که شهید سلیمانی خطاب به سعودی‌ها در دست داشت، چه بود؟ دولت سابق به تذکر بنزینی وزارت اطلاعات توجه نکرد دولت سابق به تذکر بنزینی وزارت اطلاعات توجه نکرد الحاق ناو ابومهدی و 100 شناور موشک‌انداز به نیروی دریایی سپاه‌ پیشرفت کشور با ترور متوقف نمی‌شود راه‌های آموختن نماز را هموار کنید گیسوی لیلی ما بود پریشان شد تجلیل از نقش «هلال» در اربعین مثل موش فرار می‌کنیم! تعداد شهدای انفجار تروریستی کرمان ۹۱ نفر شد چرا قیمت ارز در پایان سال میلادی رشد نکرد؟ بایدن تا کی می‌خواهد سربازان آمریکایی را سِپر کند؟ چگونه 7 میلیون نفر را پای گیشه بکشانیم؟! اذعان آمریکا به سرقت روزانه ۶هزار بشکه نفت ایران کره و ژاپن از ایران هراس دارند! رژیم صهیونیستی تغییر تاکتیک داده است! هم‌افزایی گروه‌های مقاومت بدون دخالت آشکار ایران دسته اسرائیلی علیه شیعیان!