جزاير سه‌گانه و امنيت ملي ايران

با حمايت اخير روسيه از بيانيه كشورهاي عربي درباره جزاير سه‌گانه ايراني، بار ديگر همه ايرانيان نگران شده و احساس خطر جدي كرده‌اند.  در مساله جزاير سه‌گانه ايراني آنچه بسيار مهم است، نقش اساسي اين جزاير در تامين امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران است. امنيت ملي ايران تا حد زيادي وابسته به حفظ ايمن اين جزاير ايراني براي درازمدت و تا ابد هست. در زمان جنگ تحميلي چيزي كه باعث افزايش قدرت ما در خليج فارس بود، بهره‌گيري مناسب از همه جزاير خليج فارس به ويژه اين سه جزيره بود كه باعث شد امريكايي‌ها نتوانند در حمايت از عراق از تمام ناوهاي جنگي كه به منطقه آورده بودند، استفاده قاطع كنند. من اهميت بالاي اين جزاير را از اين منظر بسيار زياد مي‌دانم. مهم اين است كه ايران بايد براي اينكه كسي ادعايي درباره اين جزاير مطرح نكند، برنامه مشخص درازمدت داشته باشد و بر اساس آن اقدام كند.  من چند پيشنهاد براي اين موضوع داشته و دارم كه برخي از آنها به خود ما بستگي دارد و نيازي به همراهي ساير كشورها نيست. مهم‌ترين پيشنهاد من اين است كه ايران نگاه اقتصادي و اجتماعي به اين جزاير داشته باشد و از اين نگاه كه اين جزاير را بايد فقط با رويكرد نظامي از تيررس طمع ديگران دور نگاه داشت، فاصله بگيرد.  ما بايد اين سه جزيزه و ساحل شمالي آنها را به سه قطب مهم گردشگري، ورزشي، تفريحي و زندگي تبديل كنيم تا مردم داخل ايران دائما به اين سه جزيره تردد مرتب داشته باشند و تعداد زيادي ايراني نيز در آنها زندگي بكنند. اين جزاير ظرفيت و قابليت اين را دارند كه ايراني‌ها در آنها سكونت دائمي داشته باشند. بايد در اين جزاير حدود يكصد برج ۵۰ طبقه با منظورهاي تجاري، تفريحي، گردشگري، ورزشي و مسكوني ساخته شود. البته ابتدا بايد يك طرح جامع معماري و شهرسازي براي آنها تهيه شود و سپس بر اساس آن طرح، بندرسازي، پل‌سازي و فرودگاه‌سازي صورت بگيرد. در كشوري مانند چين جزيره‌هاي كوچك را با پل‌هاي متعدد به هم متصل كرده‌اند و حتي در دريا اتوبان‌سازي هم روي اين پل‌ها صورت گرفته است. 
جزاير تنب بزرگ و كوچك در كنار هم و تقريبا چسبيده به يكديگر و نزديك به هم هستند و پل‌سازي ميان آنها كار سختي نيست. حتي اين سه جزيره را مي‌توان با پل‌سازي به نزديك‌ترين ساحل ايران در خليج فارس متصل كرد. تبديل اين جزاير به يك قطب مهم مسكوني، تفريحي و گردشگري، الزاما به بودجه دولتي هم نياز ندارد و با سرمايه‌گذاري خصوصي هم پيش مي‌رود. 
به هر حال مساله مالكيت و حاكميت سه جزيره ايراني براي جمهوري اسلامي ايران بسيار مهم و حياتي است. حتي طرح اين ادعاي امارات و پشتيباني از آن از سوي كشورهايي مانند چين و روسيه بايد ما را آشفته و عصباني كند. دستگاه ديپلماسي ما نبايد از كنار اين مساله به سادگي عبور كرده و تصور كند پاسخ دادن به اين ادعاها و احضار سفراي اين كشورها كافي است. در هر صورت نبايد دستگاه سياست خارجي ايران ماجراي ادعاي غلط امارات را تمام شده بداند.
 من پيش از اين‌ بارها نوشته و گفته بودم كه ايران بايد هرگاه متوجه سفر يكي از روساي دولت ساير كشورها به امارات مي‌شود به آنها درباره احتمال همراهي با ادعاي امارات درباره جزاير سه‌گانه هشدار بدهد. بايد در داخل كشور افكار عمومي را بسيج كرد تا اين سه جزيره و ساحل شمالي آنها كه در سمت ايران قرار دارد به سه قطب بزرگ تجاري و گردشگري و ورزش‌هاي دريايي تبديل شود. 
در بحث جزاير، مساله امنيت ملي ما مطرح است و از اين حيث اين جزاير ارزش بسيار حياتي براي ما دارند و خدا روزي را نياورد كه پاي يكي از اين كشورها به اين جزاير باز شود. اگر چنين مساله‌اي رخ بدهد قدرتي كه الان در خليج فارس داريم به ناگهان افول خواهد كرد.


در هر صورت بايد از سوي حاكميت يك مدير پروژه با انگيزه در سطح ملي و با اختيارات كامل انتخاب شود تا اين جزاير را به محلي پر جاذبه براي سرمايه‌گذاري و رفت و آمد ايرانيان تبديل كند. 
به نظر من سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، وزارت امور خارجه، وزارت راه و شهرسازي و وزارت گردشگري و پيش از همه رييس‌جمهور بايد پيگير اجراي اين طرح باشند تا ايرانيان به جاي رفتن به دوبي براي گردش و تفريح به اين جزاير سفر كنند.
سایر اخبار این روزنامه