سلاح ورزی حریف قانون نشد


گروه صنعت و تجارت: سرانجام بعد از بیش از 7 ماه جایگاه ریاست اتاق بازرگانی ایران تعیین تکلیف شد. صبح دیروز در نهایت پس از اختلافات و کش و قوس های فراوان انتخابات جدید اتاق بازرگانی برگزار و صمد حسن زاده به عنوان رئیس جدید پارلمان بخش خصوصی انتخاب شد. به گزارش «تجارت»، در جریان برگزاری هشتمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران موضوع برگزاری انتخابات که پیش تر از سوی شورای نظارت و دولت اعلام شده بود، در دستور کار اتاق قرار گرفت. در این جلسه حسین سلاح ورزی بعد از 7 ماه کشمکش میان دولت و بخش خصوصی رسما از جایگاه ریاست کنار رفت و صمد حسن زاده با 208 رای اعضای هیات نمایندگان به جایگاه ریاست اتاق رسید. در صبح روز رای گیری حسین سلاح ورزی با انتشار نامه ای اعلام کرد که تصمیم و رای مشترک شورای روسای اتاق های سراسر کشور و ائتلاف تشکل های اتاق ایران و اعضای اتاق تهران فرح الله معماری است. سلاح ورزی به صراحت گفته بود که این اجماع حامل پیامی روشن به کسانی است که در ماه های اخیر تلاش کردند با توسل به هر ابزاری و به هر روشی به هم صدایی 140 ساله اتاق ایران خدشه وارد کنند. اما در نهایت خروجی جلسه دیروز هیات نمایندگان ریاست حسن زاده بود و اجماع اتاق های سراسر کشور برای انتخاب گزینه خود شکست خورد. پیش تر نیز چندین چهره سرشناس دیگر برای ریاست اتاق ثبت نام کرده بودند که در ساعات آخر از نامزدی خود انصارف دادند که از جمله مهمترین آن ها می توان به محمدرضا بهرامن و قدیر قیافه اشاره کرد. در نهایت رقابت امروز میان چهار گزینه یعنی صمد حسن زاده، فرج معماری، احد عظیم زاده و مجتبی غیابی برگزار شد. از بین چهار کاندید صمد حسن زاده ۲۰۸ رای، فرج الله معماری ۱۸۱ رای، احد عظیم زاده ۱۵ رای و مجتبی غیابی پنج رای کسب کردند و سه رای نیز باطله بود.

جزییات جلسه هیات نمایندگان
به دنبال انتخاب صمد حسن‌زاده، نائب رئیس سوم اتاق ایران به‌عنوان رئیس پارلمان بخش خصوصی، حسین پیرموذن به‌عنوان یکی از 4 نامزد با کسب حداکثر آرا به‌عنوان نائب رئیس سوم اتاق ایران برگزیده شد. به دنبال اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست اتاق ایران و انتخاب صمد حسن‌زاده، نائب رئیس سوم اتاق ایران به‌عنوان رئیس پارلمان بخش خصوصی، انتخاب نایب‌رئیس جدید اتاق ایران در دستور کار نشست هیات نمایندگان قرار گرفت. برای جایگاه نایب‌رئیس سوم دوره دهم اتاق ایران، خورشید گزدرازی، علی‌اکبر عبدالملکی، محمود تولایی، حسین پیرموذن و محسن بهرامی‌ ارض اقدس اعلام نامزدی کردند و بعد از پایان مهلت معرفی، محسن بهرامی‌ ارض‌ اقدس از نامزدی در این انتخابات انصراف داد. در این انتخابات از مجموع ۴۱۲ نفر حاضر در جلسه، ۳۴۵ نفر، تعرفه دریافت کردند و درنتیجه شمارش آرای مربوط به انتخاب نائب رئیس سوم اتاق ایران، حسین پیرموذن با کسب 168 رأی برای این جایگاه انتخاب شد. در این رقابت، خورشید گزدرازی 87 رأی، محمود تولایی 63 رأی و علی‌اکبر عبدالملکی 25 رأی کسب کردند. همچنین 2 رأی نیز باطله اعلام شد.
اما رئیس انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی ایران در این جلسه گفت: با وجود اینکه ۳ نفر دیرتر از موقع اقدام به ثبت‌نام کردند تلاش شد که استعلام‌های لازم برای آنها نیز گرفته شود تا در نهایت کنار ۱۸ نفر قبلی تعداد کاندیداهای اتاق بازرگانی به ۲۱ نفر برسد. حسین میرمحمدصادقی رئیس انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی ایران در مراسم دهمین دوره انتخابات بازرگانی اظهار داشت: ما می‌خواهیم که انتخابات اتاق بازرگانی به‌صورت قانونی برگزار شود و در صورتی که بالاترین مرجع اتاق تصمیمی بگیرد، باید انجام شود و اتاق دیگر جای بحث‌های حقوقی نیست. وی در واکنش به گلایه‌های سلاح‌ورزی رئیس غیرقانونی سابق اتاق بازرگانی درباره احیای انجمن نظارت افزود: جای بحث‌های حقوقی دادگاه و مرجع قضایی است و اتاق باید تنها اجرا کند. رییس انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: نسبت به افراد هیچ نظر و موضعی ندارم و تنها می‌خواهیم انتخابات طبق قانون برگزار شود. وی تصریح کرد: با وجود اینکه 3 نفر دیرتر از موقع اقدام به ثبت‌نام کردند تلاش شد که استعلام‌های لازم برای آنها نیز گرفته شود و در نهایت کنار 18 نفر قبلی تعداد کاندیداهای اتاق بازرگانی به 21 نفر رسید.

سلاح ورزی چه گفت؟
حسین سلاح ورزی، در ابتدای هشتمین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران با بیان اینکه زندگی سراسر حل مسئله و چالش است، گفت: باور من این است که رویدادهای 7 ماه گذشته نقطه عطفی در تعامل دولت و بخش خصوصی بوده است. او افزود: آنچه در دو سال و نیم گذشته بر اتاق ایران گذشته هم به صورت مکتوب و در قالب کتاب 380 صفحه‌ای و هم به صورت مستند سه ساعته به تفصیل بیان خواهم کرد. این سند ارزشمندی است که پشت پرده چرایی و ریشه اتفاقات دو سال و نیم گذشته را عیان خواهد کرد و در واقع جعبه سیاه اتفاقات اتاق ایران محسوب می‌شود. عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، با قدردانی از اعضای هیات نمایندگان و فعالان اقتصادی در 7 ماه گذشته برای حمایت از او، گفت: با تجربه چهار دوره عضویت در هیات نمایندگان و سه دوره عضویت در هیات رئیسه اتاق ایران شهادت می‌دهم هیچ دوره‌ای به اندازه این دوره، هیات رئیسه در هماهنگی و انسجام نبوده است. این هیات رئیسه از منظر حقوقی تمام تلاش خود را صرف کرد تا از کیان بخش خصوصی دفاع کند. سلاح ورزی با اشاره به انعکاس دو هفته پیش تحلیل حقوقی هیات رئیسه اتاق ایران درباره انتخابات ریاست این اتاق به اعضای شورای عالی نظارت و اعضای هیات نمایندگان، گفت: در فضای مجازی نیز گزارشی منتشر شد که سازمان بازرسی هم به عنوان یک نهاد حقوقی و نظارتی استدلال‌های هیات رئیسه را تأیید کردند. اما از چهارشنبه گذشته ابهاماتی مطرح شد که چرا یک‌شبه، تصمیم‌ها درباره انتخابات عوض شد. او ادامه داد: تا سه‌شنبه گذشته هیات رئیسه بر نظر حقوقی خود استوار بودند. بنده هم برخلاف خبرسازی‌ها از سمت خود کناره‌گیری نکردم و همان‌طور که بارها اعلام کردم هیچ عاملی به جز خواست هیات رئیسه و یا هیات نمایندگان، نمی‌توانست منجر به کناره‌گیری من شود.