اخبار کوتاه


مخالفت با کاهش تخصیص ارز برای واردات

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت در لایحه بودجه سال آینده، ۱۵ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی و دارو پیش‌بینی کرده است که کاهش آن به ۱۰ میلیارد دلار باعث ایجاد اثرات تورمی می‌شود.
به گزارش تجارت، در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی جزییات لایحه بودجه در بخش هزینه‌ای پیشنهادی از سوی مجتبی توانگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مربوط به تخصیص ۱۰ میلیارد یورو برای واردات کالاهای اساسی کشاورزی، دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی مطرح شد.
داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در مخالفت با این پیشنهاد گفت: براساس مصوبه دولت در سال جاری باید ۱۸.۵ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی و دارو اختصاص یابد که تاکنون بخش مهمی از آن انجام شده این مبلغ را دولت در لایحه بودجه سال آینده به ۱۵ میلیارد دلار کاهش داد تا بخشی از مصارف صورت گرفته در سال جاری تجدیدنظر شود و کاهش پیدا کند.

 

تنش‌های سیاسی عامل افزایش نرخ ارز است

عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه ذخایر ارزی کشور تقویت شده است گفت: با نگاهی به شوک‌های سیاسی و خارجی در یکسال اخیر می‌توان متوجه شد که با کاهش نگرانی‌های سیاسی و نظامی در منطقه از هیجانات بازار ارز هم کاسته می‌شود و احتمال برگشت قیمت دلار به روند قبلی وجود دارد.
رمضان علی سنگدوینی، نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه بازار ارز ما به واسطه ثباتی که در ماه‌های گذشته پیدا کرده کمترین تاثیرپذیری را از اتفاقات امنیتی منطقه داشته است ،گفت: در حدود یک ماه گذشته ما هم مسئله کرمان را در داخل داشتیم و هم حوادث منطقه‌ای در یمن و پاکستان و عراق و سوریه اتفاق افتاد که همه این اتفاقات سیاسی-امنیتی-نظامی نتوانست بازار ارز را دچار التهاب و تلاطم شدید کند. وی اظهار کرد: اگر اقتصاد بسیاری از کشورهای مدعی هم در شرایط امنیتی منطقه ما قرار داشتند مطمئناً تاثیرپذیری شدیدی از حوادث امنیتی امروز غرب آسیا می‌پذیرفتند و چه‌بسا دچار مشکلات بیشتری هم می‌شدند.