روزنامه خراسان
1402/11/14
یک آغاز آکنده از حاشیه
پنجشنبه 12 بهمنماه، چهلودومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر آغاز شد و چهار فیلم در خانه جشنواره رونمایی شدند. از میان این آثار یعنی «دروغهای زیبا»، «شکار حلزون»، «دو روز دیرتر» و «ظاهر»، دو فیلم «دروغهای زیبا» ساخته مرتضی آتش زمزم و «دو روز دیرتر» به کارگردانی اصغر نعیمی در بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر حاضر بودند. «دروغهای زیبا» به عنوان فیلمی که جشنواره را افتتاح کرد، چندان مورد استقبال قرار نگرفت و واکنشها به سه فیلم دیگر هم تحسینآمیز نبود. اولین روز جشنواره فجر با حاشیهها و جنجالهایی نیز همراه بود. پرویز شیخطادی، اصغر نعیمی و الناز شاکردوست سه چهرهای بودند که در افتتاحیه و اولین روز جشنواره فجر جنجالهایی به پا کردند. تاخیر در نمایش فیلمها نیز از حواشی برگزاری جشنواره در سالن همایشهای برج میلاد، به عنوان خانه جشنواره بود. واکنشهای منفی به «دروغهای زیبا» فیلم «دروغهای زیبا» به کارگردانی مرتضی آتش زمزم، محصول مشترک ایران و بنگلادش است و بازیگران آن بنگلادشی هستند. این فیلم قصه یک خانواده فقیر را به تصویر کشیده است. کمال پورکاوه منتقد سینما درباره این فیلم نوشته: « «دروغهای زیبا» علیرغم تعلق خاطری که به ملودرامهای هندی از خود نشان میدهد، متاسفانه در اجرای همان کلیشههای مورد علاقهاش هم ناموفق عمل کرده و حتی در صحنههای به اصطلاح دراماتیک و احساسی هم، توانایی تحت تاثیر قراردادن تماشاگرش را پیدا نمیکند.» او این فیلم را فاقد درامی درگیرکننده دانسته است. آرش فهیم منتقد سینما نیز در برنامه «نقد سینما» درباره «دروغهای زیبا» گفت این فیلم ارتباطی منسجمی بین موضوعاتش برقرار نکرده و شاهد روایت منسجم و هماهنگی نیستیم. فهیم ساخته آتشزمزم را اثری حاصل دو فیلم کوتاه و چند مستند دانست. نمایش نه چندان موفق «دو روز دیرتر» فیلم «دو روز دیرتر» ساخته اصغر نعیمی نیز سومین اثری بود که در اولین روز جشنواره فجر به نمایش درآمد. نشست خبری فیلم در غیبت بازیگران آن و با حضور سازندگان برگزار شد. نعیمی درباره غیبت سینا مهراد و پردیس احمدیه توضیح داد که خارج از ایران هستند. کمدی «دو روز دیرتر» درباره زوجی است که قصد دارند مهاجرت کنند. آنها برای فراهم کردن سرمایه، تصمیم میگیرند صاحب فرزند شوند تا از ارثیهای که به نوهها تعلق میگیرد سهمی ببرند، اما فوت ناگهانی پدر دختر محاسبات را برهم میریزد. افشین علییار منتقد در برنامه «نقد سینما» گفت: ««دو روز دیرتر» فیلم دغدغهمندی است، اما متاسفانه در بطن و مضمون باید گفت که فیلم روایت درستی ندارد و دچار دوپارگی شده است.» محمد تقیزاده روزنامهنگار، با اشاره به ضعفهای فیلمنامه ساخته نعیمی نوشت: «فیلم ضربه اساسی را از فیلمنامه لاغر و ادعاهای زیادش میخورد، از نقد اجتماعی سیاسی داشتن تا کمدی موقعیت ساختن!! فیلم اساسا منطق درستی برای روایت ندارد و به مثابه فیلمفارسیها بدون رعایت انگیزه کاراکترها و روابط علی و معلولی بین رخدادها پیش میرود.» او بازی بازیگران را نیز تکراری و کلیشهای دانست. رامین مارالی فعال رسانهای هم در صبح سینما نوشت: «قصه شبیه فیلمهای تجاری دهه 80 است با چاشنی یک سوژه استراتژیک (فرزندآوری).» 2فیلم ناامیدکننده نگاه نو دو فیلم «شکار حلزون» ساخته محسن جسور و «ظاهر» به کارگردانی حسین عامری از آثار بخش نگاه نو بودند که در اولین روز جشنواره فجر رونمایی شدند. فیلم جسور با بازی مرحوم حسام محمودی و حسین پاکدل، با واکنشهای منفی منتقدان و اهالی رسانه مواجه شد و حتی راه پیدا کردن آن به جشنواره سوالبرانگیز شد. فیلم «ظاهر» با بازی روحا... زمانی و یدا... شادمانی، ویژه مخاطب کودک و نوجوان دیگر اثر حاضر در بخش نگاه نو، نسبت به «شکار حلزون» نمایش موفقتری داشت و توانست اثر نسبتا متوسط و قابل قبولی باشد. ساخته سرگرمکننده و خوشریتم جواد عزتی اولین ساخته جواد عزتی با نام «تمساح خونی» دیروز ساعت 13 در خانه جشنواره رونمایی شد. نشست خبری این فیلم با حضور بازیگران آن مانند الناز حبیبی، عباس جمشیدیفر، بهزاد خلج و شبنم قربانی برگزار شد. بعضی واکنشهای اولیه به فیلم عزتی نشان میدهد «تمساح خونی» یک کمدی سرگرمکننده و خوشریتم بوده است. محمد تقیزاده روزنامهنگار و منتقد درباره این فیلم نوشت: « اولین تجربه کارگردانی جواد عزتی فیلم مفرح، سرگرمکننده و قصهگویی از آب درآمده. مزیت پرفروش شدن و پرمخاطبشدن فیلم، نگاه محترمی است که سازندگان برای مردم قائل بودند که هم وجوه هنری حفظ شود هم سرگرمکننده باشد.» کمال پورکاوه منتقد نیز در فیلیموشات نوشت: «فیلمساز با اتکا به فضای این روزهای سینمای ایران که آثار کمدی را مهمترین درگاه ارتباط با مخاطب میداند، به سراغ گونه کمتر تجربه شده کمدی-اکشن رفته و در این مسیر با تسلطی که از ریتم روایی و جادوی تدوین از خود نشان میدهد، فیلمی خوشریتم ساخته که مخاطب را علیرغم همه فراز و فرودهایش تا انتها با خود همراه میکند.» مسعود کارگر روزنامه نگار نیز در اظهارنظری مشابه نوشته: « «تمساح خونی» یک کمدی - اکشن سرپا و جذاب است که عزتی در بازی، عالی و بدون تکرار، بروز و ظهور دارد.» او در ادامه به ویژگی سرگرمکننده بودن آن اشاره کرده و نوشته: «هم دو ساعت میخنداند و سرگرم میکند و هم حرفش را درست، بجا و بدون شعار و ادا میزند.» حضور پرسروصدای 2 فیلمساز آنچه در ابتدای جشنواره فجر سروصدای فراوانی به پا کرد، حاشیهها بودند! اولین جنجال در افتتاحیه جشنواره فجر رقم خورد. پرویز شیخطادی که در افتتاحیه این دوره مورد تجلیل قرار گرفت، با یک کراوات در دستانش روی صحنه حاضر شد و با صحبتهای جنجالیاش همه را غافلگیر کرد. ایسنا درباره صحبتهای شیخطادی نوشته: «یک هدیه آوردهام برای آقای وزیر که یک کراوات است، عدهای که الان نیستند خسارتهای زیادی را برای این کراوات وارد کردند، بدون آنکه بدانند این چیست. همانها بعدا این خسارت را به ویدئو رساندند که۱۰ سال طول کشید تا مشکل آن حل شود و همینطور برای ماهواره!» شیخ طادی در ادامه تصریح کرد: «الان فقط این خواهش را دارم که بیش از این خسارت نزنید. این چهره حزب اللهی نیست. چهره ما، ایران و تمدن هشت هزار ساله نیست.» اصغر نعیمی دومین چهره حاشیهساز جشنواره بود که ویدئویی کوتاه از فریادها و عصبانیت او در فضای مجازی دست به دست شد. ظاهرا ماموران تشریفات جشنواره مانع از ورود او به خانه جشنواره شده بودند و همین موضوع باعث درگیری نعیمی با آنها شده بود. خشم، اعتراض و گریه الناز شاکردوست اما مهمترین جنجال را الناز شاکردوست به راه انداخت. پس از پایان روز اول جشنواره فجر، ویدئویی از خشم و اعتراض الناز شاکردوست در پردیس کوروش منتشر شد. ماجرا از این قرار بود که او پس از پایان نمایش فیلم «بیبدن» در پردیس کوروش که یکی از سینماهای مردمی جشنواره فجر است، با خشم و بغض نسبت به غیبت این فیلم در بخش سودای سیمرغ، به تندی اعتراض کرد. الناز شاکردوست گفت این فیلم با نمایش در بخش نگاه نو در بخشهای فنی و بازیگری داوری نمیشود بنابراین آن را «زنده به گور» کردهاند. این بازیگر همچنین با گلایه و اعتراض گفت در یک جشنواره حضور نداریم، بلکه در جنگ فرهنگی به سر میبریم. او در نهایت با گریه و ناراحتی از سالن بیرون رفت. شاکردوست مدعی شد که به او اجازه داده نشده در جشنواره فجر تریبونی داشته باشد، به همین دلیل مجبور شده بلیت فیلم را بخرد و به سینما بیاید. نمایش «بهشت تبهکاران» با پرده سبز! یکی دیگر از حواشی پرسروصدای جشنواره فجر، مربوط به اکران عجیب «بهشت تبهکاران» در پردیس هدیش مال و کوروش بود. تماشاگران تصاویری از این فیلم روی پرده سینما منتشر کردهاند که نشان میدهد نسخه بازبینی فیلم مسعود جعفریجوزانی در این سینماها به نمایش درآمده است. وجود پرده سبز در بعضی از سکانسها، نداشتن موسیقی و همچنین تیتراژ، انتقادهای مخاطبان را برانگیخته است. اکران نسخهای از فیلم که مراحل فنی آن تکمیل نشده، بازتاب فراوانی در فضای مجازی داشت و باعث تعجب کاربران و مخاطبان شد. شهرام حقیقتدوست در نقش آتش به اختیارِ عاشق! خیرا... تقیانیپور کارگردان فیلم «قلب رقه» در گفتوگو با خراسان، از انتخاب بازیگر اصلی فیلم و شرایط سخت تولید این اثر در سوریه میگوید مائده کاشیان -خیرا... تقیانیپور که با سریال «نجلا» شناخته میشود، با اولین ساخته سینمایی خود به نام «قلب رقه» در چهلودومین جشنواره فجر حاضر است. این فیلم به حضور گروههای تروریستی مانند داعش در سوریه میپردازد و بازیگرانی مانند شهرام حقیقتدوست، شادی مختاری، هدایت هاشمی و محمدرضا شریفینیا در آن بازی کردهاند. «قلب رقه» امروز ساعت 19، در خانه جشنواره رونمایی میشود. به همین بهانه با خیرا... تقیانیپور گفتوگویی داشتیم. روایت عاشقانهای در دل جنگ این کارگردان درباره ساخت اولین فیلمش با فضایی مشابه سریال «نجلا» یعنی روایت قصه عاشقانه در بستر جنگ میگوید: «چنین موقعیتهایی را دوست دارم. اینکه آرامش و درامی را در یک موقعیت ناآرام نشان میدهی، برای من جذاب است.» تقیانیپور همچنین درباره تولید «قلب رقه» بر اساس واقعیت و مستندات توضیح میدهد: «ما در دل داعش نفوذ داشتیم و میتوانم بگویم بله این بخش واقعیت دارد، اما قصه درام عاشقانه فیلم زاییده ذهن خودم است.» او همچنین درباره سختیهای تصویربرداری «قلب رقه» در سوریه توضیح میدهد: «سختیهایی که برای تولید در خارج از کشور وجود دارد، شامل همه پروژهها میشود و برای ما دوچندان بود، به دلیل اینکه از نظر آب، برق و امکانات این چنینی زیرساختهای کاملی نبود و تهدیدهای امنیتی هم وجود داشت! ما شب میخوابیدیم و اسرائیل مرتب یک گوشه از شهر را میزد. وقتی صبح میرفتیم سر لوکیشن، نمیدانستیم شب برمیگردیم هتل یا خیر!» انتخاب شهرام حقیقتدوست خیرا... تقیانیپور که پیشتر در تئاتر با شهرام حقیقتدوست تجربه همکاری داشته، درباره انتخاب او برای ایفای نقش اصلی «قلب رقه» میگوید: «من از همان ابتدا که قصه شکل گرفت، با شهرام صحبت کردم. شهرام به معنای واقعی بازیگر است و این را در تئاتر، سینما و تلویزیون اثبات کرده است. او در جریان کار بود، مدام با هم صحبت میکردیم و کار را پیش میبردیم.» این کارگردان درباره جزئیات کاراکتر حقیقتدوست و انتخاب او ادامه میدهد: «کاراکتر من یک فرد خِبره و آتش به اختیارِ تخسِ عاشق بود و فکر میکنم شهرام این شخصیت را به خوبی درآورد.»
سایر اخبار این روزنامه
انتخابات؛ جلوه بی بدیل مردم باوری
تفرج ادیبانه میان شاهنامه و ادبیات عامیانه
ترفندهای دقیقهنودی برای کاهش مصرف گاز
درآمدهای افسانه ای همسایگان از گردشگران
سیاست مکمل مهار رشد نقدینگی چیست؟
ابر پروژه ملی« ایرانهرمز»
تیغ دو لبه کاهش رشد نقدینگی
بلورهایی گرانتر از یاقوت
پیشتازی در ایالت های کلیدی ، آتش به اختیارِ عاشق وخبرهای خوب برای پادشاه کشتی
بزرگترین عملیاتِ ترکیبی علیه موساد
خط و نشان رئیسی برای قلدرها
یک آغاز آکنده از حاشیه