نقشه راه توسعه روابط تجاری با مجارها


گروه صنعت و تجارت: فاز جدید برای توسعه روابط تجاری ایران و مجارستان برداشته شد. در این راستا وزیر اقتصاد و فعالان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی ایران دیدار مشترکی را با همتایان مجاری خود داشتند که در این جلسه نقشه راه جدید دو کشور برای توسعه روابط تجاری دو جانبه طراحی شد. به گزارش «تجارت»، ساختار اقتصادی مجارستان با حفظ سطح توسعه خود با کشورهای دیگر اروپایی قابل مقایسه است.منابع طبیعی شامل هیدروکسیدآلومینیوم، ذغال سنگ،گاز طبیعی و خاک حاصل خیز و زمینهای زراعی فراوان کمک بزرگی به این کشور نموده اند. اقتصاد مجارستان عمدتا بر صنعت کالای ساخته شده و مصنوعات مثل خودرو، الکترونیک، داروسازی، نرم افزار، سخت افزار، فنآوری اطلاعات، محصولات کشاورزی و محصولات غذایی استوار است.خطوط راه آهن ، جاده‌های ارتباطی مناسب و فرودگاه‌های بین المللی بوداپست ، دبرسن ، بالاتون ، گیور و پچ و همچنین راه آبی رودخانه دانوب یکی از ابزارهای توسعه کشور است.

جزییات همایش اقتصادی ایران و مجارستان
اما همایش اقتصادی ایران و مجارستان به میزبانی اتاق ایران و هم‌زمان با برگزاری چهارمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، با حضور فعالان اقتصادی در هتل اسپیناس برگزار شد. محمدرضا بهرامن نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی ایران در این همایش با اشاره به ضرورت گسترش روابط اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری ایران و مجارستان در زمینه‌های مستعد همکاری، افزود: در سال 2022 کشور مجارستان بالغ بر 11.6 میلیون دلار کالا از ایران وارد و 42 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده است. این ارقام در مقایسه با صادرات 150 میلیارد دلاری و واردات 158 میلیارد دلاری این کشور در همین دوره زمانی، که مجموعاً 308 میلیارد دلار بوده، بسیار کمتر از انتظار است. بهرامن با بیان اینکه دو کشور ایران و مجارستان از استعداد بالقوه در حوزه تجارت و صنعت برخوردارند، ادامه داد: قطعاً توسعه روابط تجاری صنایع مختلف مانند خودروسازی، ماشین‌آلات، لوازم‌خانگی، معادن، فناوری اطلاعات، انرژی و گردشگری می‌تواند برای دو طرف فواید قابل توجهی داشته باشد. به گفته او تولید مشترک، انتقال دانش و فناوری و سرمایه‌گذاری در دو کشور از زمینه‌های بسیار خوب همکاری میان ایران و مجارستان است. بهرامن تأکید کرد: برای تحقق این همکاری‌ها لازم است به صورت فعالانه، اطلاعات پروژه‌های مستعد سرمایه‌گذاری در دو کشور از سوی مراجع ذی‌صلاح مورد مبادله قرار گیرد تا سرمایه‌گذاران علاقه‌مند بتوانند در توسعه طرح‌های منتخب و سرمایه‌گذاری مشارکت داشته باشند. او افزود: همکاری در زمینه تبادل دانش فنی و تجربیات نوآورانه بین دو کشور، با توجه به تجربیات و دانش فنی موجود در ایران در زمینه‌هایی مانند بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، دانش سلول‌های بنیادی و امثال آن می‌تواند به توسعه فناوری و نوآوری در هر دو کشور کمک کند. نایب‌رئیس اتاق ایران، همکاری در زمینه تحقیق و توسعه و انتقال فناوری را یکی از حوزه‌های مستعد در دو کشور دانسته و ادامه داد: همکاری در تبادل و آموزش منابع انسانی متخصص و ماهر و همچنین تبادل استاد و دانشجو و ارائه بورس‌های تحصیلی مشترک می‌تواند به تقویت زیرساخت‌های فناوری و ارتقای قدرت رقابتی دو کشور منجر شود. به گفته بهرامن، کشاورزی و صنایع غذایی از دیگر زمینه‌های مستعد همکاری بین ایران و مجارستان است. او تأکید کرد: تبادل تجربیات در زمینه تولید محصولات کشاورزی، فرآوری و صادرات محصولات غذایی می‌تواند به توسعه صنعت کشاورزی و افزایش امنیت غذایی در هر دو کشور کمک کند. بهرامن، افزود: دو طرف می‌توانند در زمینه‌های کِشت فرا سرزمینی، فرآوری محصولات و سایر زمینه‌های مرتبط با کشاورزی و صنایع غذایی همکاری مؤثری داشته باشند.

تشکیل کمیته مشترک بازرگانی ایران و مجارستان
او همچنین پیشنهاد کرد: اتاق‌های بازرگانی دو کشور، در سریع‌ترین زمان کمیته مشترک بازرگانی ایران و مجارستان را تشکیل دهند تا از این طریق و با محوریت بخش خصوصی بتوان ارتباط مستقیم بین تجار و سرمایه‌گذاران دو کشور به وجود آورد. سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد با تأکید بر اینکه توسعه روابط با مجارستان برای ایران از اولویت ویژه‌ای برخوردار است، افزود: روند همکاری‌های دو جانبه دو کشور رو به رشد است اما هنوز ظرفیت‌های زیادی برای توسعه روابط در بخش‌های مبادلات اقتصادی و تجاری وجود دارد. او با بیان اینکه مجارستان در سیاست خارجی خود مواضع مستقلی داشته و با وجود تحریم‌ها، اقدامات خوبی برای توسعه همکاری‌های بخش خصوصی دو کشور انجام داده است، ادامه داد: حضور تعدادی از نمایندگان شرکت‌های معتبر مجارستان در این هیات، بیانگر عزم دو کشور برای توسعه همکاری‌های اقتصادی است.