گام نخست تهران برای تنبیه تل‌آویو


گروه سیاسی: در شرایطی که تمامی رسانه‌ها و ناظران سیاسی در انتظار حمله موشکی ایران به رژیم اسرائیل برای انتقام حمله تل‌آویو به کنسول‌گری دمشق بودند، تهران با توقیف بک کشتی باری نزدیک به این رژیم همه را شگفت‌زده کرد. نیروی دریایی سپاه دیروز شنبه کشتی باری متعلق به یک میلیاردر اسرائیلی را توقیف کردند تا نخستین گام در تنبیه رژیم صهیونیستی برداشته شود.
به گزارش «تجارت»، کشتی کانتینربر با نام «MCS Aries» توسط نیروهای ویژه دریایی سپاه SNSF با اجرای عملیات هلی‌برن و تخلیه نیرو روی عرشه کشتی در نزدیکی تنگه هرمز توقیف شد. این کشتی بعد از توقیف به سمت آب‌های سرزمینی کشورمان هدایت شد. این کشتی با پرچم پرتغال توسط شرکت Zodiac که مالک آن یک سرمایه‌دار صهیونیست بنام Eyal Ofer است اداره می‌شود.
ایال اوفر متولد ۱۹۵۰ در حیفا، یک میلیاردر و مدیر عامل اجرایی اسرائیلی است. او بنیانگذار و رئیس شرکت کشتیرانی زودیاک، یکی از بزرگترین شرکت‌های کشتیرانی در جهان است. او همچنین سهام قابل توجهی در شرکت‌های مختلف، از جمله OCMS انرژی و سهام خصوصی میلستون دارد. ایال در رشته بازرگانی از دانشگاه تل‌آویو لیسانس گرفت و سپس به شرکت خانوادگی پیوست. اوفر در سال ۱۹۷۹ پس از مرگ پدرش، مدیر عامل شرکت کشتیرانی اسکور شد. اوفر پس از فروش شرکت اسکور در سال ۱۹۹۹، شرکت کشتیرانی زودیاک را تأسیس کرد. زودیاک به سرعت رشد کرد و به یکی از بزرگترین شرکت‌های کشتیرانی در جهان تبدیل شد. این شرکت طیف گسترده‌ای از کشتی‌ها را شامل تانکر، کشتی باری و کشتی فله‌بر اداره می‌کند. اوفر یکی از ثروتمندترین افراد اسرائیل است. ثروت خالص او تخمین زده می‌شود که بیش از ۱۰ میلیارد دلار باشد. او در فهرست ثروتمندترین افراد جهان که توسط مجله فوربس منتشر می‌شود، قرار دارد. او در موناکو زندگی می‌کند. اوفر حامی قوی اسرائیل است. او به تعدادی از سازمان‌های خیریه اسرائیلی کمک مالی کرده است. اوفر به خاطر سبک زندگی پر زرق و برق خود شناخته شده است. او دارای یک قایق تفریحی بزرگ و یک جت خصوصی است.

توقیف کشتی مرتبط با اسرائیل توسط سپاه
در نخستین خبر، خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس گزارش کرد تفنگداران دریایی، دیروز (شنبه) به یکی کشتی در نزدیکی تنگه هرمز حمله کرده‌اند. این خبرگزاری در این باره گزارش داد این کشتی که «MSC Aries» نام دارد و با پرچم پرتغال فعالیت می‌کند، مرتبط با شرکت زودیاک مریتایم مستقر در لندن است که یک میلیاردر اسراییلی به نام «ایال اُفر» مالکیت آن را بر عهده دارد. بیشتر کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی که در آب‌های منطقه تردد دارند، وابسته به این شرکت هستند. آسوشیتدپرس همچنین نوشت یک مقام دفاعی که می‌خواست هویتش فاش نشود، ویدیویی را در اختیار این خبرگزاری قرار داد که در آن، تفنگداران روی کانتینرهایی واقع روی عرشه کشتی فرود می‌آیند. صدای یکی از اعضای کارکنان کشتی در این ویدیو به گوش می‌رسد که می‌گوید «بیرون نیایید.» او با فرودآمدن تعداد بیشتری از تفنگداران روی عرشه، به همکاران خود می‌گوید که به سمت محل استقرار ناخدای کشتی بروند. این کشتی آخرین بار در نزدیکی دوبی و در حال حرکت به سمت تنگه هرمز بود. این کشتی مانند بسیاری دیگر از کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی که در منطقه تردد می‌کنند، ردیاب خود را خاموش کرده بود.



ساعتی بعد، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد یک کشتی باری مرتبط با رژیم صهیونیستی را توقیف کرده است. نیروی دریایی سپاه ظهر دیروز یک کشتی باری مرتبط با رژیم صهیونیستی را در منطقه خلیج فارس توقیف کرد. برخی منابع خبری مدعی شدند این کشتی باری که «ام‌اس‌سی‌آریز» (MSC Aries) نام دارد با پرچم پرتغال فعالیت می‌کند و مرتبط با شرکت «زودیاک مریتایم» مستقر در لندن است که مالک آن یک میلیاردر اسراییلی به نام «ایال اُفر» است.

واکنش تل‌آویو به توقیف کشتی اسرائیلی
توقیف کشتی «ام‌اس‌سی‌آریز» با واکنش همراه با عصبانیت مقام‌های اسرائیلی همراه شد. در پی توقیف کشتی صهیونیستی توسط جمهوری اسلامی ایران، ارتش این رژیم، ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد. در مهم‌ترن سطخ، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در پیامی با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران، به توقیف یک کشتی مرتبط با این رژیم در خلیج فارس توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران واکنش نشان داد. «یسرائیل کاتس» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیسی در پی توقیف یک کشتی مرتبط با این رژیم توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس ایران را به «دزدی دریایی» متهم کرده و مدعی شد که عملیات «ناقض قوانین بین‌المللی» است. نیروی دریایی سپاه ظهر امروز یک کشتی باری مرتبط با رژیم صهیونیستی را در منطقه خلیج فارس توقیف کرد. برخی منابع خبری مدعی شدند این کشتی باری که «ام‌اس‌سی‌آریز» (MSC Aries) نام دارد با پرچم پرتغال فعالیت می‌کند و مرتبط با شرکت «زودیاک مریتایم» مستقر در لندن است که مالک آن یک میلیاردر اسراییلی به نام «ایال اُفر» است. خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که کاتس در پیام خود با گفتن این که این کشتی متعلق به یکی از کشورهای اتحادیه اروپا با مالکیتی اسراییلی بوده است، از «اتحادیه اروپا و جهان آزاد» خواست که فورا، سپاه پاسداران ایران را یک سازمان تروریستی اعلام و ایران را تحریم کنند.
همچنین، «دانیل هگاری» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی دیروز-شنبه- در اظهاراتی خصمانه، نیروهای مقاومت در منطقه را «تروریستی» خواند و مدعی شد که «ایران نمایندگان خود در تمام مناطق خاورمیانه و خارج از آن حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کند و به آن‌ها آموزش می‌دهد». طبق گزارش الجزیره، وی که از اقدام ایران در توقیف کشتی مرتبط با رژیم صهیونیستی عصبانی است، مدعی شد: ایران بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان است و پیامدهای افزایش تنش را متحمل خواهد شد. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در ادامه گفت: ارتش اسرائیل برای تمام سناریوها آماده است و با همکاری هم‌پیمانان خود اقدامات لازم برای حمایت از اسرائیل را اتخاذ خواهد کرد. ما در آماده باش کامل برای مقابله با تجاوزهای ایران هستیم و آمادگی پاسخگویی را داریم. وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی همچنین ایران را به حمایت از آنچه «جنایات حماس» خوانده، متهم کرد. این اظهارات این مقام‌های رژیم صهیونیستی در حالی است که تل‌آویو در طول ۶ ماه گذشته انواع اقدامات تروریستی را در غزه مرتکب شده است. این رژیم همچنین در حمله تروریستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمسق، شماری از مستشاران ایرانی و همچنین اتباع سوری را به شهادت رساند.

بیاینه شرکت مالک کشتی اسرائیلی
شرکت مالک کشتی «ام.اس.سی» توقیف این کشتی توسط ایران را تایید کرد. شرکت مالک کشتی«ام.اس.سی» در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشتی درحال عبور از تنگه هرمز بود که توسط ایران توقیف شد. طبق گزارش الجزیره،در این بیانیه آمده است: خدمه کشتی توقیف شده ۲۵ نفر هستند و این افراد برای تضمین سلامتی خود و بازگرداندن کشتی با مقامات ذیربط در ارتباط هستند.