بافت مهربانیِ هلال

  [ سیما فراهانی ]  رج‌به‌رج می‌ریسند، می‌بافند و دوخت می‌زنند. نخ و پنبه‌ها را به‌هم وصله می‌زنند. با وسواس و دقت زیاد، به پارچه‌ها شکل و طرح می‌دهند و میله‌های آهنی را جوش می‌زنند. آنها با جان و دل تلاش می‌کنند تا با بهترین و مجهزترین امکانات به داد مردم حادثه‌دیده برسند.  جایی در جاده مخصوص کرج در حیاطی بزرگ و خط تولیدات مختلف، کارگران و نیروها از سوی هلال‌احمر ایران دور هم جمع شده‌اند تا باز هم مردم را یاری دهند. دست‌به‌دست هم داده‌اند تا چادر، کوله‌پشتی، پتوی امدادی، البسه و بسیاری از محصولات دیگر را به دست مردم برسانند.   کارخانه صنایع نساجی هلال‌احمر ایران سال‌هاست که تلاش می‌کند با استراتژی‌های جدید، در زمینه تولید، افزایش فروش، حضور قدرتمندانه‌تر در بازارهای داخلی و بین‌المللی و توسعه کمی‌ و کیفی گام‌های ارزنده‌ای بردارد.

اشتغالزایی برای زنان سرپرست خانوار، زندانیان و معتادان بهبودیافته
در این کارخانه کارگران با اشتیاق مشغول به کارند. امیرالدین روح‌نواز، مدیرعامل شرکت صنایع نساجی هلال ایران، درباره کارگران این مجموعه می‌گوید: «جمعیت هلال‌احمر یک نهاد مردمی و در بین آحاد مردم شناخته‌شده است، به همین دلیل نیم‌نگاهی به بحث مسئولیت‌های اجتماعی داریم. ما با استفاده از سازمان‌ها و نهادهای اجتماعی مثل زنان سرپرست خانواده، زندانیان و بعضی از انجمن‌های ترک اعتیاد سعی می‌کنیم هم اشتغالزایی کرده و هم نیازهای بخش امدادی‌مان را تامین کنیم. برای بهره بردن از ظرفیت‌های مختلف، اقدام به استخدام بانوان سرپرست خانوار کردیم و با راه‌اندازی کارگاه در زندان‌ها از معتادان بهبودیافته برای افزایش ظرفیت تولید بهره می‌بریم.» مدیرعامل شرکت صنایع نساجی هلال ایران در ادامه با بیان اینکه کارخانه نساجی هلال ایران، هم نیاز داخلی را برطرف می‌کند و هم در عرصه صادرات فعالیت دارد، می‌گوید: «این موضوع به ثمر نمی‌نشست مگر با همت کارگران و فعالیت‌های توسعه‌ای که در این مجموعه به وقوع پیوسته است.»

فعالیت در این کارخانه برایم جالب است
سجاد یکی از کارگران این کارخانه است. او در خط تولید پتو مشغول به فعالیت است و درباره فعالیتش در این کارخانه می‌گوید: «سال‌ها در شرکتی کار می‌کردم، در بخش خدمات بودم. شرکت‌مان ورشکسته شد و بعد از مدت‌ها بیکار شدم. کلی دنبال کار گشتم تا اینکه یکی از دوستانم این کارخانه را معرفی کرد و سه سال است که در آن مشغول به فعالیتم. آنها به دادم رسیدند و بیکار نماندم. حقوق خیلی بالایی ندارم، ولی از کارم راضی هستم. این کار برایم جالب است و همین که می‌دانم نتیجه این همه فعالیت درنهایت برای کمک به مردم حادثه‌دیده استفاده می‌شود، حالم خوب است.» در بخش دیگر این کارخانه، زنان پشت میزها نشسته‌اند و کارشان با چرخ خیاطی است. آنها اکثرشان سرپرست خانواده هستند. یکی از این زنان کارگر می‌گوید: «دو دختر 15 و 17ساله دارم. چندین سال است که در این کارخانه مشغول به فعالیت هستم و زندگی‌ام را می‌چرخانم. از صبح زود اینجا هستم تا بعدازظهر. کارم را دوست دارم. زنان سرپرست خانوار بسیاری در این کارخانه هستند که مثل من رزق و روزیشان اینجاست. ما چادرهای تولیدشده را دوخت می‌زنیم. این چادرها به داد خیلی از حادثه‌دیدگان می‌رسد و کار برایمان آرامش‌بخش است.»

عضو سرآمد در انجمن‌های جهانی صلیب‌سرخ
 امیرالدین روح‌نواز در ادامه روند فعالیت‌های شرکت صنایع نساجی هلال‌احمر ایران را روایت می‌کند و می‌گوید: « شاید در 30 سال گذشته، در حوادث از چادرهای تولیدشده در پاکستان و هند و با گازوییل برای عایق‌بندی آنها استفاده می‌شد، اما امروز توانستیم ملزومات امدادرسانی از جمله پتو، چادر و ملزومات امدادگران از جمله کوله‌پشتی و لباس را تولید کنیم. ملزومات تولیدشده به کشورهای حادثه‌خیز صادر می‌شود، به عنوان مثال به پاکستان و چین ارسال شده است، همچنین ۶۰هزار دستگاه چادر به کشور ترکیه صادر شده است. ما در انجمن‌های جهانی صلیب‌سرخ هلال‌احمر عضو سرآمدی هستیم، در بین صادرکنندگان ملزومات امدادی در  دنیا رتبه ۵۷ را در سال ۲۰۱۹  داشتیم و در سال ۲۰۲۲ رتبه ما به 19 رسید. محصولات‌مان را به کشورهای حادثه‌دیده صادر کرده‌ایم و عضوی قوی در سازمان صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در جهت تامین‌کننده نیازهای حادثه‌دیدگان سایر کشورها هستیم و گام‌های موثری در این زمینه برداشته‌ایم.»



 
جذب 130 کارگر در سال گذشته
مدیرعامل شرکت صنایع نساجی هلال ایران با اشاره به فعالیت‌های مهم و کارساز این مجموعه ادامه می‌دهد: «از سال گذشته تاکنون ۱۳۰ کارگر مشغول به کار شده‌اند و تمام تلاش این مجموعه این است که تامین نیازهای داخلی و صادرات صورت بگیرد. در گذشته، در زلزله بم حادثه آتش‌سوزی در چادر را داشتیم، اما امروز چادر‌های باکیفیت و درخور حادثه‌دیدگان تولید می‌شود.
در حال حاضر، شرکت آمادگی تولید هر نوع چادر از جمله چادر اسکان اضطراری را دارد. سومین کارخانه نورآباد دلفان استان لرستان با ۴۴ چرخ خیاطی راه‌اندازی شده است و بانوان سرپرست خانواری که از سوی کمیته امداد و سازمان بهزیستی معرفی و از طریق آزمون جذب شده‌اند، در حال تولید لباس راهیان‌نور هستند . همچنین ۵ کارگاه در استان‌ها در سازمان زندان‌ها در حال فعالیت هستند و در هر کارگاه 25 زندانی فعالیت می کنند. امسال نیز، تولید ۱۸۰ هزار دستگاه چادر را در برنامه خود داریم. صددرصد مواد اولیه پتو و چادر و ملزومات امدادی در داخل کشور تولید می‌شود، ظرفیت مازاد خود را هم از بازار داخلی تهیه خواهیم کرد.»