ریل‌گذاری اقتصاد ایران چگونه در دولت سیزدهم تغییر یافت؟

 [ شهروند] دولت شهید آیت‌الله رئیسی در شرایطی در مدت کمتر از 3سال به پایان راه خود رسید که خدمات زیادی در حوزه اقتصاد انجام داد و دریچه‌های تازه‌ای به روی تولید و بخش‌های مولد باز کرد. دولت سیزدهم توانست با اتکا به توان داخلی و عبور از ایده توافق با کدخدا برای حل مشکلات اقتصادی، گام‌های مهمی در جهت حل مشکلات معیشتی مردم بردارد.

ناگفته پیداست که دولت شهید رئیسی در حالی در پاستور مستقر شد که به اذعان برخی مسئولان اجرایی، خزانه دولت خالی بود و حتی ذخایر کالاهای اساسی به مرز هشدار نزدیک شده بود، ضمن اینکه شرایط بحرانی همه‌گیری ویروس کرونا ضربه‌های بزرگی به کلیت اقتصاد کشور وارد کرده بود و بسیاری از صنایع ورشکسته یا در شُرف ورشکستگی بودند، با این حال همه این بحران‌ها و حتی آشوب‌های سال 1401نتوانست تأثیری روی اراده دولت بگذارد. عمده کارشناسان اعتقاد دارند دولت شهید رئیسی توانست گفتمان کار و تلاش جهادی را بر فضای کشور حاکم کند و از این طریق امید به مردم و تولیدکنندگان بازگشت و تحریم‌ها هم نتوانست بهانه‌ای برای کُند شدن توسعه کشور باشد.در همین ارتباط، برای واکاوی عملکرد دولت شهید رئیسی و اقداماتی که باعث شد با وجود باقی ماندن برخی مشکلات میلیون‌ها ایرانی تشییع پیکر تاریخی رئیس‌جمهوری و همراهانش را رقم بزنند و قدردان راه مقدس دولت سیزدهم باشند، با عبدالمجید شیخی اقتصاددان گفت‌وگو کردیم.

دولت شهید رئیسی پرتلاش و اهل تولید بود
این اقتصاددان با تمجید از اقدامات مهم دولت سیزدهم در جهت احیای اقتصاد ایران، اظهار داشت: «اقتصاد اسلامی ما را به عملگرایی، حداکثرسازی منافع اجتماعی، پرهیز از کم‌کاری و آویزان شدن به مردم دعوت می‌کند و حقیقتا دولت سیزدهم در این زمینه موفق بود. حدیث داریم که مومنِ بسیار کم‌مصرف، بسیار پرتلاش و اهل تولید است و به‌نظرم دولت شهید رئیسی مصداق واقعی این حدیث بود و ما این موارد را در سه سال گذشته لمس کردیم.»وی افزود: «شهید رئیسی در سه دوره مهم که مربوط به دوران مدیریت بر آستان قدس رضوی، قوه قضاییه و دولت بود فعالیت‌های پرثمری انجام داد.»
شیخی با بیان اینکه شهید رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهوری تلاش و مدیریت جهادی را به همگان نشان داد، گفت: «متأسفانه شهید رجایی فرصت پیدا نکرد تا جلوه‌های مدیریت جهادی را به‌طور کامل نشان بدهد، اما خداوند فرصتی به آقای رئیسی داد تا ایرانیان ببینند مدیریت جهادی چگونه است. دولت شهید رئیسی شاهدی بر این موضوع شد که اگر اراده کنیم، می‌توانیم کارها را انجام دهیم.»
تلاش شهید رئیسی برای حذف فساد از اقتصاد کشور



این اقتصاددان با طرح این مسئله که شهید رئیسی دو اقدام سلبی و ایجابی برای احیای اقتصاد کشور انجام داد، تصریح کرد: «شهید رئیسی از بروز فساد در بدنه اقتصاد کشور جلوگیری کرد، البته اشکالاتی در بدنه همراه و کارشناسی دولت همچنان وجود دارد. با همین مشورت‌های غلط متأسفانه نتوانسته‌ایم تورم را تک‌رقمی کنیم، اما درنظر داشته باشید که حقیقتا دولت آقای رئیسی سالم و پاکدست بود. ضمن اینکه شهید رئیسی با همه توان حتی تلاش کرد زمینه‌های بروز فساد را هم حذف کند و این مورد بسیار قابل تقدیر است.» شیخی بیان کرد: «حدود 10هزار کارخانه در یک دهه گذشته تعطیل یا دچار مشکل جدی بودند، در همین دورهِ سه ساله این کارخانه‌ها احیا شدند. این واحدهای تولیدی تحت سیطره شبکه‌های مافیایی مالی و پولی بودند، اما در دوره سه ساله شهید رئیسی احیا شدند و حتی چندبرابر ظرفیت هم تولید کردند.»

درخشش دولت سیزدهم در عرصه دیپلماسی اقتصاد بین‌الملل
وی با انتقاد از عملکرد دولت پیشین در عرصه اقتصاد بین الملل خاطرنشان کرد: «دولت آقای رئیسی، اقتصاد ایران را در عرصه بین‌الملل فعال کرد و تازه این اول راه است. رئیسی اقتصاد ایران را به سه پیمان مهم اوراسیا، شانگهای و بریکس ملحق کرد و حالا کار به جایی رسیده که ترکیه از ایران درخواست وساطت می‌کند تا بتواند به بریکس ملحق شود.»
شیخی ادامه داد: «قدرت‌های نوظهور بریکس، ایران را به‌عنوان قدرت اقتصادی قبول کردند و به‌نظرم شهید رئیسی توانست به خوبی دیپلماسی اقتصادی بین‌الملل را فعال کند.» وی تأکید کرد: «دولت سیزدهم، زیرساخت‌های اقتصادی را فعال کرد و همه دنیا مشاهده کردند که رئیسی در عرصه احیای زیرساخت‌های اقتصادی و افتتاح پروژه به شهادت رسید.»

بخش مولد در دولت سیزدهم احیا شد
این استاد دانشگاه در ادامه با تصریح اینکه بزرگ‌ترین مشکل اقتصاد ما، سرکوب شدن بخش مولد اقتصاد است، گفت: «در ایران بخش غیرمولد سلطه‌گر و جولان‌دهنده است، اما شهید رئیسی کاملا متفاوت عمل کرد و به بخش مولد بها داد.»
وی افزود: «یکی از خدمات مهم این دولت، راه‌اندازی درگاه خدمات ملی بود که صدور مجوز کسب‌وکار را در حداقل ممکن انجام می‌داد.  سابقا برای راه‌اندازی یک فعالیت سال‌ها زمان صرف می‌شد، اما حالا حتی در یک روز هم کار اخذ مجوز، انجام می‌شود.»
وی بر همین اساس ادامه داد: «دهه 90دهه اضمحلال اقتصادی بود. تورم به بالای 50درصد رسید. رشد سرمایه‌گذاری ناخالص منفی شده بود، اما الان این شاخص بیش از 5درصد شده است. میزان رشد اقتصادی هم به بالای 6درصد رسیده که این عدد در طول برنامه‌های توسعه یک آرزو بود، چون همیشه رشد 8درصدی هدفگذاری می‌شد، اما به نزدیکی این عدد هم نمی‌رسیدیم.»
این اقتصاددان تأکید کرد: «رشد اقتصادی به مرز 7درصد رسیده آن هم در شرایطی که همچنان برخی افکار غربی در بدنه کارشناسی وجود دارد. بنابراین دولت شهید رئیسی سرنوشت کشور را به برجام گره نزد و تحریم را تبدیل به بهانه برای ناکارآمدی نکرد.»

رئیس‌جمهوری بعدی باید مانند
شهید رئیسی باشد
وی خاطرنشان کرد: «برای اینکه یکی از نمونه‌های کار جهادی را مطرح کنیم، فقط مشاهده کنید که دولت هند مرعوب رژیم صهیونیستی است، اما با چه اشتیاقی در بندر چابهار حاضر به سرمایه‌گذاری شد و حالا پاکستان هم در زمینه اجرای خط لوله گاز در حال همکاری است. همه اینها بخاطر تلاش دولت شهید رئیسی و حمایت آن از نیروهای نظامی و امنیتی است. این دولت عملکرد درخشانی در ماجرای عملیات «وعده صادق» داشت و سایر کشورها هم دیدند با دولتی مقتدر مواجه هستند.»
این استاد دانشگاه در پایان گفت: «خداوند متعال در قرآن مجید می‌فرمایند اگر آیتی از شما گرفته شد، نصف یا تمام آن را مجدد به شما خواهد داد. یقینا سپاسگزاری میلیونی مردم در مراسم تشییع پیکر شهید رئیسی و همراهانش برکت الهی را بدنبال خواهد داشت و زمینه برای انتخاب رئیس‌جمهوری تلاشگر و جهادی ایجاد خواهد شد. ما به شخصی نیاز داریم که مثل شهید رئیسی عمل کند و ادامه‌دهنده راه این دولت باشد.»

کارخانه‌های احیا شده برای شهید رئیسی مراسم یادبود برگزار می‌کنند

تعدادی از کارخانه‌هایی که توسط رئیس جمهور شهید و خادم ملت بزرگ ایران احیا شده بود برای شهید آیت الله رئیسی مراسم یادبود برگزار می‌کنند.
یکی از مهم‌ترین دستاوردهای شهید آیت الله رئیسی به عنوان خادم جمهور، احیا کارخانه‌های نیمه تعطیل و تعطیل بود؛ رئیس جمهور شهید لحظه‌ای برای فعال شدن و احیا کارخانه‌های نیمه تعطیل و تعطیل درنگ نکرده و مستمرا آنرا پیگیری می‌کردند.
به همین دلایل است که در مراسم تشییع پیکر شهید آیت الله رئیسی که در شهرهای تبریز، قم، تهران، مشهد و بیرجند برگزار شد خیلی از کارگران این کارخانه‌های احیا شده مانند هفت تپه و توسعه نیشکر خوزستان و هپکو از هزاران کیلومتر دورتر خود را به مراسم تشییع رسانده و از رئیس جمهور شهید تقدیر و تجلیل می‌کردند. برخی از این کارخانه‌ها برنامه ریزی ویژه‌ای کرده اند تا مراسم یادبودی برای رئیس جمهور شهید حضرت آیت الله رئیسی برگزار کنند تا با همین روش از زحمات این خادم ملت تقدیر و تجلیل کنند.
به نوشته ایرنا،مراسم یادبود احیاگر شهید آیت الله رئیسی توسط کارگران کارخانه‌های احیا شده کیان تایر (روز شنبه پنجم خرداد ساعت ۱۱) و کارخانه تراورس (یکشنبه ششم خرداد ساعت ۱۱) که توسط شهید آیت الله رئیسی احیا شده بودند، با حضور نماینده دولت در نهضت احیای واحدهای اقتصادی در محل این کارخانه‌ها برگزار می‌شود.
گفتنی است پنج شنبه سوم آذر سال ۱۴۰۱ شهید آیت الله رئیسی در جریان سفر یک روزه به شهرستان اسلامشهر استان تهران با تعدادی از کارگران کارخانه کیان تایر گفت وگو و تاکید کرد که به هیچ عنوان نباید چرخ تولید در این کارخانه نباید کُند یا متوقف شود.
همچنین جمعه هفدهم آذر سال ۱۴۰۲ شهید آیت الله رئیسی در جریان سفر دوم دولت مردمی به استان البرز، با حضور در مجموعه تولیدی و صنعتی احیا شده شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه‌آهن تراورس خطاب به کارگران این شرکت تاکید کرد: چراغ تولید در این کارخانه به دست و تلاش شما روشن است؛ مهم‌ترین بخشی که به عهده شما کارگران است، افزایش کیفیت تولیدات و پاسخگویی به نیازمندی‌های شهر و کشور است.