شب قهرمانی شب بقا و شب سقوط

جوان آنلاین: امشب که چشم فوتبالی‌های پایتخت به دو ورزشگاه آزادی و پاس قوامین برای تعیین قهرمان لیگ برتر است، حال و هوای خوزستان وضعیتی متفاوت دارد. 
امشب یکی از دو تیم پرسپولیس یا استقلال جام را بالای سر می‌برد، اما شاید فوتبال خوزستان فصل کابوس‌وارش را با سقوط یک تیم دیگر به دسته پایین‌تر به پایان برساند. این روز‌ها صفحات ورزشی روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها تا دلتان بخواهد از حرف‌های مدعیان قهرمانی پر است. از اتهام‌زنی‌ها و دشمن‌تراشی‌های تیم‌هایی که می‌خواهند جام قهرمانی را بالای سر ببرند. پس خالی از لطف نیست که برخلاف این جریان رسانه‌ای نگاهی به بازی دو تیم دیار آفتاب و گرما در شب آخر لیگ برتر بیندازیم. دو تیمی که شاید یکی از آن‌ها امشب با لیگ برتر وداع کند که اگر این اتفاق بیفتد، فوتبال خوزستان فصل آینده فقط یک تیم در لیگ برتر خواهد داشت. 
 
امشب صنعت نفت سقوط کرده در آبادان برای آخرین بار در لیگ برتر میزبانی می‌کند، میهمان هم تراکتور است. «تی‌تی‌ها» امشب برزیل خوزستان را تا لیگ یک بدرقه می‌کنند، اما استقلال خوزستان امشب میزبان هوادار است. تیمی که در سه هفته گذشته لیگ برتر و بازی جام حذفی در مجموع ۱۴ گل دریافت کرده بدون اینکه گلی زده باشد. تیمی که با ۲۹‌امتیاز خطر سقوط را احساس نمی‌کند و با خیال راحت به مصاف حریفان می‌رود. در مقابل آبی‌های خوزستان دو هفته پرگل و پرتنش را با یک باخت و یک برد پشت سر گذاشتند و حالا می‌خواهند با برتری مقابل هوادار امید داشته باشند که نتایج دیگر بازی‌ها طوری رقم بخورد که لیگ برتری باقی بمانند. 


فولاد خوزستان، تیمی که سابقه قهرمانی لیگ برتر را در کارنامه دارد، تیمی که عادت نداریم در پایین جدول ببینیمش، حالا کاندیدای سقوط است، آن هم در دیداری که حریف نساجی مازندران است. تیمی که با ساکت الهامی احیا شد و از منطقه خطر در آخرین فرصت گریخت. فولاد امشب باید در قائمشهر این تیم را از پیش‌رو بردارد. چاره‌ای هم جز پیروزی ندارد و البته باید امید داشته باشد که بقیه فانوس به دستان نتیجه مطلوب فولاد را بگیرند تا تیم خوب جنوبی در لیگ ماندگار شود. 
پیکان دیگر کاندیدای سقوط امشب در ورزشگاه پاس قوامین میزبان استقلال مدعی قهرمانی است. پیکان باید از استقلال امتیاز بگیرد تا ماندنش را قطعی کند. شکست مقابل استقلال می‌تواند حکم سقوط خودروسازان لیگ برتر را امضا کند و رضا عنایتی این مسئله را به خوبی می‌داند: «باید در تمام طول ۹۰ دقیقه تمرکز داشته باشیم و با توجه به شرایطی که در جدول داریم باید حداقل یک امتیاز در این بازی بگیریم تا کارمان به، اما و اگر نکشد. طبیعی است که نگاهمان به بازی‌های رقبا هم باشد، امیدوارم امشب حقی از کسی ضایع نشود.»
امشب تیم‌های میانه جدول هم به مصاف هم می‌روند؛ سپاهان برای محکم کردن جایگاه سومی خود در خانه مقابل شمس‌آذر قرار می‌گیرد. گل‌گهر در سیرجان به مصاف ذوب‌آهن می‌رود و ملوان و آلومینیوم هم در بندرانزلی آخرین بازی خود را انجام می‌دهند. 
 
اما در بالای جدول از بین پرسپولیس و استقلال یکی جام را بالای سر می‌برد. پرسپولیس روی کاغذ شرایط بهتری دارد. مس رفسنجان هرچند خیالش بابت ماندن در لیگ راحت است و نتیجه بازی تأثیری بر سرنوشتش ندارد، اما تیم قابل احترامی است که با هدایت نویدکیا فوتبال را خوب بازی می‌کند. مسی‌ها امشب می‌آیند تا کار قهرمانی را برای پرسپولیس سخت کنند. نویدکیا می‌گوید: «این بازی برای ما هم مهم است. از لحاظ شخصیتی برای ما خیلی مهم است که بازی خوب و باکیفیتی مقابل پرسپولیس انجام دهیم. جدا از هر نتیجه‌ای که اتفاق می‌افتد به خاطر خودمان باید تلاش کنیم که بازی خوبی انجام دهیم.»
اوسمار، سرمربی پرسپولیس هم با اشاره به دشواری‌های بازی تیمش مقابل مس رفسنجان می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین و سخت‌ترین بازی‌های فصل‌مان را داریم. مقابل تیمی بازی داریم که فرم بازیش را نسبت به نیم‌فصل اول عوض کرده است. امیدوارم یک بازی خوب داشته باشیم و جشن قهرمانی را در کنار هوادارانمان برگزار کنیم.»
جواد نکونام، سرمربی استقلال خوب می‌داند که کار سختی برای پس گرفتن صدر جدول و قهرمانی دارد. او و مردانش باید اول از پس پیکان فانوس به دست بربیایند و بعد امیدوار باشند که مس رفسنجان پرسپولیس را متوقف کند. نکونام حتی در آخرین نشست خبری قبل از بازی هم بیشتر از پرسپولیس گفت تا شرایط فنی تیم خودش: «تلاش‌مان این بود که برحسب وظیفه‌مان برای هواداران استقلال بجنگیم و بهترین بازی‌هایمان را انجام دهیم. الان هم خوشحالیم که کادرفنی و بازیکنان به همراه باشگاه کارشان را انجام داده‌اند. امیدوارم فردا موفق و قهرمان شویم.»