تربیت ۷۹ گروه سرود در مجموعه حرم عبدالعظیم حسنی (ع)

جوان آنلاین: خوشبختانه از ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه سرود بهره‌مند هستیم که حدود ۷۹ گروه سرود را از میان نوجوانان تربیت کرده‌ایم که این گروه‌ها به‌طور مستمر در مراسم گوناگون حضور به‌هم می‌رسانند و به لحاظ فرهنگی - هنری به تقویت پیام انقلاب اسلامی و ارزش‌های فرهنگی جامعه مبادرت می‌ورزند و این اتفاق از زمانی رخ داد که رهبر معظم انقلاب با هوشمندی مطالبه تقویت سرود در کشور را کردند که الان شاهد موجی از تربیت نسل جوان، به‌ویژه در میان دختران نوجوان علاقه‌مند به سرود هستیم. 
علیرضا شالباف، معاون فرهنگی - هنری سپاه ناحیه شهرستان ری در حاشیه مراسمی که به منظور ارتقای فرهنگ تعاونی‌ها در کشور در محل دانشکده علوم حدیث حرم شاه عبدالعظیم حسنی (ع) در شهرری برگزار شد، در گفتگو با «جوان» به تشریح ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی این شهرستان پرداخت. 
به گفته شالباف، ظرفیت‌های فرهنگی بزرگی در شهرستان ری وجود دارد و رویداد‌های بزرگی همه ساله در سطح شهرستان اتفاق می‌افتد که این برنامه‌ها این شهرستان را از جهات مختلف متمایز می‌کند. 
به گفته وی، ما در شهرستان ری، برنامه‌های مسلمیه را در پیش داریم که در جریان آن سه شب هیئت مذهبی در ایام شهادت امام محمدباقر (ع) و شهادت حضرت مسلم بن عقیل (ع) از شهر تهران و شهرستان ری و استان‌های همجوار در برنامه‌های آیینی و فرهنگی شرکت می‌کنند و این برنامه‌ها از ابتدای نماز مغرب تا بامداد به طول می‌انجامد و چندده هزار نفر در طول این شب‌ها در برنامه‌های حرم شرکت می‌کنند. 


وی ادامه داد: برنامه مهمی که ما در طول سال انجام می‌دهیم، مربوط به ایام اربعین می‌شود که از جمله مهم‌ترین آن‌ها راهپیمایی عظیم جاماندگان اربعین است که سال گذشته حدود ۵/۴ میلیون نفر در این پیاده‌روی شرکت کردند که پس از پیاده‌روی نجف به کربلا می‌توان از این برنامه به عنوان بزرگ‌ترین پیاده‌روی دنیا اشاره کرد. نکته دیگر تعداد پایگاه‌های بسیج است که به عنوان یک ظرفیت بزرگ فرهنگی در شهرستان ری وجود دارند و فعالیت‌های خوبی انجام می‌دهند. تعداد مساجد و بقاع متبرکه در این شهرستان به لحاظ کمیت و کیفیت قابل توجه هستند. حدود ۱۳ امامزاده واجب‌التعظیم در این استان وجود دارد که در رآس آن‌ها بقعه متبرک امامزاده شاه عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام است. 
این مسئول فرهنگی در ادامه عنوان کرد: ما از حدود پنج حوزه علمیه در سطح شهرستان ری بهره‌مند هستیم. به لحاظ نیروی انسانی ظرفیت‌های ورزشی از میان قهرمانان جهانی همچون آقایان دبیر، سوریان و ساعی در این شهرستان حضور دارند و شاهد فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی این افراد هستیم.   ظرفیت‌های فرهنگی شهرستان ری 
معاون فرهنگی بسیج و سپاه حرم عبدالعظیم حسنی (ع) در ادامه به این نکته اشاره کرد که رهبر معظم انقلاب از شهرستان ری به عنوان قبله تهران یاد کرده‌اند. ظرفیت‌های تاریخی بسیاری در این شهرستان وجود دارد که شاهد قدمت ۸ هزار ساله این سرزمین هستیم. از قلعه گبری تا برج طغرل و چشمه‌علی، این شهرستان را متمایز می‌کند که می‌توان از آن به عنوان سومین شهر مذهبی ایران یاد کرد. 
در زمینه فرهنگی، تعامل خوب و سازنده‌ای بین دستگاه‌های مختلف مثل بسیج و سپاه و تبلیغات اسلامی، اوقاف، ارشاد، آموزش و پرورش، بقاع متبرکه و تولیت حرم وجود دارد که خوشبختانه هم‌افزایی خوبی را در این زمینه شاهد هستیم. این روز‌ها که به ایام رحلت امام راحل نزدیک می‌شویم، این شهرستان میزبان ده‌ها هزار نفر از سراسر ایران است که در کنار زیارت قبر امام راحل به زیارت بارگاه حضرت شاه عبدالعظیم نیز می‌آیند. هم اسکان زائران را داریم و هم اعزام زائران به سمت حرم امام راحل را خواهیم داشت. پیش‌بینی می‌کنیم حدود ۷۰۰ هزار نفر برای مراسم ارتحال امام راحل به این شهرستان بیایند و سمت و سوی همه این برنامه‌ها به سمت توانمند‌سازی بیشتر جبهه انقلاب اسلامی و تقویت این فرهنگ عظیم اهل بیت (ع) هدایت می‌شود. چه در ساختار بسیج و چه در ساختار هیئت این جهت‌دهی‌ها صورت می‌گیرد.   یک مجموعه بزرگ فرهنگی 
این فعال فرهنگی با بیان این مطلب که در آستانه افتتاح بزرگ‌ترین مجموعه فرهنگی - هنری آموزشی، رفاهی و تفریحی در سطح شهرستان ری هستیم، گفت: حدود ۱۵ سال پیش کاربری این مجموعه تغییر پیدا کرد که خوشبختانه الان شاهد بازگشت کاربری هستیم که امکاناتی، چون سالن سینما و کافه‌های مذهبی و فرهنگی و کافه شهدا و پاساژ‌های فرهنگی و هنری را خواهیم داشت و فکر می‌کنیم حدود ۲۰ روز تا یک ماه دیگر این مجموعه آماده بهره‌برداری باشد. نکته دیگر درباره ظرفیت‌های شهرستان ری اینکه بزرگ‌ترین افتخار ما عدد ۲ هزار و ۹۵۶ شهید پرافتخار شهرستان ری است که از ۱۲ هزار شهید استان تهران حدود یک‌چهارم شهدای منطقه مربوط به شهرستان ری است و افتخار دیگر اینکه ما ۱۶۲ شهید مدافع حرم را نیز به انقلاب اسلامی و مقاومت تقدیم کردیم که پس از استان قم، رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. 
وی عنوان کرد: چشم‌انداز و نگاه ما این است که ری به عنوان یک شهر نمونه مذهبی در سطح کشور و جهان مطرح شود و اینکه رهبری معظم انقلاب ایران از این شهرستان به عنوان قبله تهران یاد کردند که مسئولیت‌ها و تکالیف ما را برای ارتقای فرهنگی و اجتماعی این شهرستان بیشتر کرده است. نکته اینکه ۲ هزار و ۴۳۲ هیئت مذهبی ثبت شده در شهرستان ری داریم و همه این‌ها باعث شده به لطف خدا بافت جمعیتی شهرستان ری مذهبی باشد که نسبت به آرمان‌های انقلاب اسلامی متعهد هستند و می‌توان از این شهرستان به عنوان دارالمؤمنین یاد کرد. درباره سابقه حضور و مشارکت مردم ری در انقلاب باید به تشکیل تیپ حضرت عبدالعظیم (ع) اشاره کنم که از ابتدای دفاع مقدس در عملیات خیبر و آزادسازی جزیره مجنون شرکت داشت و امام راحل دستور دادند جزیره باید حفظ شود و آن تیپ زیر آماج حملات دشمن قرار گرفت و جزیره حفظ شد و این شروع ایجاد لشکر ۱۰ سیدالشهدا بود. 
 رشد تعاونی‌ها نیاز به فرهنگ‌سازی دارد 
در بخش دیگری از این مراسم که به منظور ارتقای فرهنگ تعاونی‌ها در کشور در محل دانشکده علوم حدیث حرم شاه عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام در شهرری برگزار شد، رهیافت‌های فرهنگی برای توسعه امر تعاونی‌ها مورد تأکید قرار گرفت.