نیویورک تایمز :500 مرگ روزانه در آمریکا ایندیپندنت: 50 درصد جرائم خشونت‌آمیز در انگلیس

 [فرشته کیانی] الکل، جنایت و مرگ؛ رسانه‌های غربی از ارتباط 40 درصد جرایم خشن در آمریکا با الکل می‌گویند و اینکه مشروبات الکلی عامل نیمی از جرایم خشونت‌آمیز در انگلیس است. پای آمار تراژیک تلفات که به میان می‌آید، جان باختن 500 نفر در روز بر اثر سوءمصرف الکل در آمریکا را تخمینی محافظه‌کارانه می‌دانند و به نتیجه مرگبار کمپینی 25 ساله در غرب برای وادار کردن زنان به نوشیدن بیشتر مشروبات الکلی با هدف سود بیشتر اشاره می‌کنند. سیاستمداران آمریکایی مشروبات الکلی را نقطه کور بزرگ در سیاست مواد مخدر این کشور می‌نامند و انگلیسی‌ها از افزایش سود صنعت چندمیلیارد پوندی مشروبات و رسیدن کشته‌ها به سطحی بی‌سابقه‌ می‌گویند. در گزارش پیش‌رو، نگاهی به پیامدهای افزایش مصرف مشروبات الکلی در آمریکا و اروپا از دیدگاه رسانه‌هایی چون فوربس، گاردین، ایندیپندنت، پی‌بی‌اس، نیویورک‌تایمز و یورونیوز داشته‌ایم.

ارتباط 40 درصد از جرایم خشن در آمریکا با الکل
مجله آمریکایی «فوربس» در مطلبی با عنوان «مرگ بر اثر مصرف الکل در آمریکا طی 20 سال 5 برابر شد»، درباره مصرف مشروبات الکلی در آمریکا نوشت: «علت اصلی مرگ‌ومیر قابل پیشگیری در آمریکا دخانیات است و دومین عامل رژیم غذایی نامناسب و نداشتن فعالیت بدنی. سومین عامل چیست؟ احتمالا حدس‌تان مواد افیونی مانند فنتانیل است که مورد توجه همه رسانه‌هاست. اما این‌گونه نیست. عامل سوم چیزی بسیار در دسترس‌تر است که مستقیما برای مصرف‌کننده تبلیغ می‌شود و تأثیر منفی بر تمام گروه‌های اجتماعی- اقتصادی دارد: الکل که اخیرا وضعیت آن به‌طور چشمگیری بدتر هم شده است. از سال 1999 تا 2017، مرگ بر اثر مصرف الکل در آمریکا دو برابر شد و به بیش از 70 هزار نفر در سال رسید. این آمار در اوج کرونا بسیار بیشتر شد. تصویری که تبلیغ‌کنندگان مصرف الکل ترسیم می‌کنند، گرایش جوانان به آن را تشدید می‌کند. آنها بر مقبولیت اجتماعی الکل-حتی ارتباط فرضی آن با موفقیت اجتماعی-تأکید و پیام آگهی‌های تبلیغاتی خود را به سمت جمعیت جوان هدایت می‌کنند. داده‌ها نشان می‌دهد که بازاریابی آنها کارگر می‌افتد، به‌گونه‌ای که محققان ارتباطی قوی بین محتوای تبلیغات تلویزیونی الکل و مصرف جوانان و بزرگسالان یافتند. مصرف الکل باعث مرگ بر اثر بروز بیماری‌های کبدی، قلبی - عروقی و هفت نوع سرطان -از جمله کبد، گلو، دهان، مری و معده- می‌شود و مسمومیت یا تصادفات رانندگی را در پی دارد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا تخمین می‌زند که 17 درصد از بزرگسالان آمریکا مصرف الکل بالایی دارند. علاوه بر این، در سال 2021 میلادی، تقریبا یک‌سوم از کل مرگ‌های مربوط به وسایل نقلیه موتوری مربوط به رانندگان مست بود. همچنین 40 درصد از جرایم خشن مانند ضرب و جرح، قتل و آزار خانگی را افرادی انجام ‌دادند که هنگام دستگیری میزان الکل خون بالایی داشتند. نهادهای بهداشتی اکنون می‌گویند که نوشیدن الکل به هر میزانی که باشد برای سلامتی خطرناک است و الکل در نهایت سالم نیست و متخصصان بهداشت عمومی تاکید می‌کنند که زمان گفت‌وگوی ملی درباره سوءمصرف الکل فرا رسیده است. با این حال، سوءمصرف الکل هنوز به عنوان وضعیت اضطراری بهداشت عمومی در نظر گرفته نشده و دولت فدرال سیاست الکل را در اولویت قرار نداده است. شاید آخرین آمار هشداردهنده افزایش تلفات مصرف الکل به ایجاد فوریت بیشتر کمک کند.

29.5  میلیون آمریکایی 12 ساله و بالاتر در سال 2022 دچار اختلال مصرف الکل بودند
همچنین «آسوشیتدپرس» در گزارشی با بیان اینکه تخمین زده می‌شود در سال 2022 میلادی، 14.7 میلیون نفر روزانه از الکل استفاده می‌کردند که این رقم در سال 1992 حدود 9 میلیون بود، نوشت: « 177 میلیون آمریکایی گزارش دادند که در سال 2023 مشروب نوشیده‌اند و 29.5  میلیون آمریکایی 12 ساله و بالاتر در سال 2022 دچار اختلال مصرف الکل مبتلا بودند.»

مرگ 500 نفر در روز بر اثر سوءمصرف الکل، تخمینی محافظه‌کارانه است
«پی‌بی‌اس»، یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های رادیو و تلویزیونی آمریکایی نیز در مطلبی در این‌باره آورده: «بر اساس داده‌های فدرال، در آمریکا مرگ ناشی از مصرف بیش از حد الکل فقط در پنج سال 29 درصد افزایش یافت، افزایشی که هشدار کارشناسان را در پی داشت. بر اساس داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، از سال‌‌ 2016 تا 2017 به‎طور متوسط ​​سالانه حدود 138 هزار نفر به دلایل مرتبط با الکل، مانند تصادف وسایل نقلیه موتوری، مسمومیت، سرطان و سیروز جان خود را از دست دادند. همچنین در سال‌های 2020 تا 2021، الکل به‌طور متوسط ​​سالانه منجر به مرگ بیش از 178 هزار نفر در آمریکا شده است، یعنی 500 نفر در روز. دکتر مایکل سیگل، استاد بهداشت عمومی و پزشکی اجتماعی در دانشگاه تافتس، گفت: «افزایش مرگ ناشی از مصرف الکل ادامه خواهد داشت، مگر اینکه آمریکا اقدامی انجام دهد. به عنوان مثال، تحقیقات نشان می‌دهد افزایش مالیات بر الکل می‌تواند مصرف را کاهش دهد.» اما روزنامه نیویورک‌تایمز درباره تلفات مشروبات الکلی در آمریکا نوشت: «محققان به این نتیجه رسیدند که تخمین مرگ 178 هزار نفر در سال بر اثر مصرف الکل بسیار محافظه‌کارانه بوده، زیرا داده‌ها فقط شامل مصرف‌کنندگان فعال الکل است. علاوه بر این، مرگ‌ومیر ناشی از چندین بیماری، از جمله سل و  H.I.V./AIDS، که نوشیدن بیش از حد مشروبات الکلی خطر ابتلا به آنها را بالا می‌برد، جدول‌بندی نشده است.

الکل؛ نقطه کور بزرگ در سیاست مواد مخدر آمریکا



«پی‌بی‌اس» در ادامه نوشت: «کیت هامفریس، استاد روانپزشکی و علوم رفتاری در دانشگاه استنفورد، معتقد است: هزینه‌های زندگی افزایش می‌یابد، اما در مورد الکل نه. الکل در آمریکا بسیار ارزان است و باعث مصرف بیشتر و آمار تراژیک تلفات بیشتر می‌شود. مالیات فدرال الکل آخرین‌بار در سال 1991 افزایش یافته است. الکل محصولی قانونی است، بنابراین به‌شدت تبلیغ می‌شود. این یک نقطه کور بزرگ در سیاست مواد مخدر آمریکاست. شما ساعت‌ها در مورد مواد مخدر صحبت و به فنتانیل، متامفتامین و کوکائین اشاره می‌کنید که البته ضرر زیادی دارند، اما هیچ‌کس از الکل نمی‌گوید. پس از آن هم ممکن است با هم یک نوشیدنی بخورید و حتی فکر نکنید که در حال استفاده از یک مخدر هستید و این تا حدی همان چیزی است که خطر الکل از آن ناشی می‌شود. کسانی که از آن استفاده می‌کنند، فکر نمی‌کنند که از یک ماده مخدر استفاده می‌کنند و بنابراین، آنقدر که باید، نگران آن نیستند.»

فرهنگ سمی «شراب مادر»
این روانپزشک به «پی‌بی‌اس» گفت: «شاهد افزایش غم‌انگیز مرگ‌ومیر زنان بر اثر مصرف مشروبات الکلی هستیم و دلیل آن خشم‌بر‌انگیز است. حدود 25 سال پیش، صنایع الکل دیدند که زنان تحصیلات بیشتر و درآمد بیشتری دارند، اما آنقدرها مشروب نمی‌نوشند. بنابراین آنها تبلیغات شدیدی با تمرکز بر زنان به راه انداختند، به عنوان مثال، «فرهنگ شراب مادر» (mommy wine culture) (که به مادران توصیه می‌کرد برای اینکه دمی از هیاهوی روزی پرمشغله بیاسایند، مشروب بنوشند) و این تبلیغات کارگر افتاد. این‌گونه شد که زنان بیشتری شراب می‌نوشند و بر اثر آن می‌میرند. طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC)، تقریبا 18 درصد از زنان در سنین باروری می‌گویند که مصرف الکل بالایی دارند و الکل بر زنان بیش از مردان تأثیر می‌گذارد. متابولیزه کردن الکل برای زنان بیشتر طول می‌کشد، که آنها را در معرض بیماری‌های کبد، قلبی و سرطان سینه قرار می‌دهد. بنابراین، ما شاهد نتیجه وحشتناک کمپینی 25 ساله برای وادار کردن زنان به نوشیدن بیشتر هستیم.»

«اچ‌آی‌وی»؛ یکی از پیامدهای الکل/ ننوشیدن تنها راه جلوگیری از آثار مخرب
خبرگزاری «یورو نیوز» هم با بیان اینکه طبق گفته سازمان جهانی بهداشت، هیچ سطح ایمنی برای نوشیدن شراب وجود ندارد و ننوشیدن تنها راه جلوگیری از آثار مخرب آن است، در این باره نوشت: «سازمان جهانی بهداشت الکل را با 30 درصد مرگ‌های ناشی از صدمات غیرعمد -مانند غرق‌شدن و تصادف‌های جاده‌ای- و 39 درصد مرگ‌های ناشی از صدمات عمدی -مانند خودکشی و قتل- مرتبط می‌داند. نوشیدن الکل همچنین پیامدهای روانی و اجتماعی خطرناکی دارد، از جمله سوق دادن جوانان به سمت مواد دیگر و رابطه جنسی محافظت‌نشده، که در نهایت موجب انتقال بیماری‌هایی مانند «اچ‌آی‌وی» (HIV) و هپاتیت می‌شود. سازمان جهانی بهداشت تخمین می‌زند که الکل سالانه باعث مرگ یک میلیون نفر در منطقه اروپایی سازمان بهداشت جهانی و 3 میلیون مرگ در سراسر جهان می‌شود. نوشیدن الکل حتی به مقدار کم، خطر ابتلا به سرطان سینه را که شایع‌ترین سرطان در میان زنان اروپایی است، افزایش می‌دهد؛ با این حال آگاهی در مورد این خطر بسیار کم است.»

افزایش 33 درصدی مرگ‌ با الکل در انگلیس   «گاردین» نیز در گزارشی نوشت: «آمار رسمی در بریتانیا نشان‌دهنده افزایش 33 درصدی مرگ‌ومیر ناشی از مصرف الکل از سال 2019 است، بالاترین میزان از زمان شروع ثبت در سال 2001. پروفسور سر یان گیلمور، رئیس اتحادیه سلامت الکل در بریتانیا، گفت: الکل ارزان‌ و در دسترس‌ است و امروزه بیش از هر زمان دیگری به بازار عرضه می‌شود. همان‌طور که تعداد کشته‌ها به سطح بی‌سابقه‌ای می‌رسد، سود صنعت چند میلیارد پوندی مشروبات نیز افزایش می‌یابد.»

هزینه 27 میلیارد پوندی آسیب‌های مشروبات الکلی در انگلیس
بر اساس گزارش گاردین سوءمصرف الکل 27 میلیارد پوند در سال برای انگلیس از نظر سلامتی و آسیب‌های اجتماعی هزینه دارد. هزینه مشروبات الکلی برای سیستم عدالت کیفری 14.6 میلیارد پوند با بیش از 4 میلیون جرم مرتبط با الکل است. بریتانیا بدترین میزان سوءمصرف الکل کودکان را در سراسر جهان دارد و یک سوم کودکان 11 ساله و بیش از نیمی از کودکان 13 ساله در انگلستان، اسکاتلند و ولز الکل مصرف کرده‌اند.

الکل عامل نیمی از جرایم خشونت‌آمیز در انگلیس
«ایندیپندنت» نیز در مطلبی با عنوان «الکل باعث افزایش جنایات خشن در میان مردان جوان»، نوشت: «طبق آمار رسمی در بریتانیا، الکل عامل اصلی حدود نیمی از جرایم خشونت‌آمیز در این کشور است و با ۷۰ درصد از پذیرش‌های آخر شب در اورژانس‌های بیمارستان‌ها مرتبط است.»

کاهش 40 درصدی قتل با کاستن از ساعات فروش مشروبات الکلی
همچنین مطالعه جدید دانشکده بهداشت عمومی اِمری‌ویل در کالیفرنیا، که در مجله پزشکی «JAMA Internal Medicine» منتشر شده، نشان داد که کاهش ساعات خرید الکل جرایم خشن را به میزان چشمگیری پایین می‌آورد. کاهش فروش الکل در اواخر شب در یکی از محلات شهر بالتیمور تمام جنایات خشونت‌آمیز را تا 23 درصد در سال نسبت به محلاتی که تغییری در فروش نداشتند، کاهش داد. این تحقیق همچنین نشان داد که کاهش ساعات فروش مشروبات الکلی باعث اٌفت فوری 51 درصدی قتل در ماه اول و 40 درصدی در سال شد که می‌تواند الگویی برای سایر شهرهای آمریکا باشد.