اروپا در تله «راست افراطی»

 [راضیه زرگری] انتخابات پارلمانی اروپا از روز پنج شنبه در هلند و از جمعه در کشورهای ایرلند و جمهوری چک آغاز شده است و تا روز یکشنبه ادامه دارد؛ این رقابت در حالی آغاز شده که این اتحادیه با چالش های زیادی مواجه است که مهمترین چالش خطر گرایش شدید این نهاد به راست افراطی است. این روزها بیش از 350 میلیون واجد شرایط رای دادن در 27 کشور اتحادیه اروپا برای انتخاب پارلمان بعدی اروپا به پای صندوق های رای می روند. مرکز نظرسنجی یورونیوز پیش بینی کرده است که احزاب راست افراطی در سراسر قاره در مسیر دستیابی به دستاوردهای تاریخی هستند؛ مسیری که نگران کننده و چالش برانگیز است. این انتخابات وضعیت سیاسی شهروندان 27 کشور عضو را در مورد مسائل مهمی مانند تغییرات آب و هوایی و آینده توافق سبز اروپا، بهبود اقتصاد پس از کووید-19، مهاجرت و نقش اتحادیه اروپا در صحنه جهانی ارزیابی خواهد کرد. دویچه وله نیز در گزارشی پیرامون آغاز انتخابات پارلمانی اروپا نوشت: انتخابات پارلمان اروپا در بحبوحه ترس از افزایش احزاب راست افراطی در سراسر بلوک آغاز شده است.  

رقابت تنگاتنگ ائتلاف قرمز سبز و پوپولیست های دست راستی در هلند
یورونیوز در گزارشی درباره این انتخابات پارلمانی اروپا نوشت: پنجشنبه، هلندی ها حمایت خود را از ائتلاف سبز و چپ اعلام کردند، در حالی که حزب راستگرای PVV به رهبری گیرت ویلدرز از رقابت عقب افتاده است.  47 درصد از رای دهندگان هلند پنج شنبه رای دادند و به تعبیر یورونیوز حزب راستگرای PVV بزرگترین برنده شب اول بود، چراکه حداقل بر اساس شواهد نظرسنجی آرای این حزب از یک کرسی به 7 کرسی رسید؛ اما ائتلاف سبز-سوسیالیست با 8 کرسی پیش افتاده است. تا اینجا در هلند، ائتلاف قرمز-سبز به رهبری فرانس تیمرمنز در اپوزیسیون جلوتر از حزب پوپولیست دست راستی گیرت ویلدرز است.

راست افراطی، متهم به ایجاد ترس بدون راه حل
دویچه وله در تحلیلی از آینده پارلمان  اروپا نوشت قانون‌گذاران اتحادیه اروپا راست افراطی را به ایجاد ترس بدون راه‌حل متهم می‌کنند. مانفرد وبر و ورا جورووا دو قانونگذار ارشد در مصاحبه با Conflict Zone دویچه وله گفتند که راست افراطی آماده است تا از ترس رأی دهندگان در انتخابات اتحادیه اروپا استفاده کند. با این حال لزوما راه حلی به همراه نخواهند داشت.

خبرنگار دویچه وله: مشارکت در انتخابات کاهش چشمگیری داشته است
نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حزب راست افراطی هلند ، می‌تواند دستاوردهای بزرگی در انتخابات اتحادیه اروپا کسب کند. جک پاروک، خبرنگار دویچه وله در آمستردام می‌گوید، اما نتایج در نهایت به میزان مشارکت رای‌دهندگان بستگی دارد. وی با اشاره به اینکه پنج سال پیش در هلند  مشارکت در انتخابات کمی بیش از 40 درصد بود، گفت: در حال حاضر  مشارکت مردمی در انتخابات اتحادیه اروپا سرسختانه پایین است.



آلمان و احتمال زیاد باخت احزاب دولت ائتلافی
تسنیم نوشت برای دولت فدرال آلمان این انتخابات به عنوان یک آزمون شریط قبل از انتخابات ایالتی در آلمان شرقی و انتخابات فدرال در سال 2025 تلقی می شود. برای اولین بار در سال جاری میلادی افراد 16 سال و بالاتر در آلمان مجاز به شرکت در این انتخابات ها هستند.بر اساس نظرسنجی‌ها، احزاب سوسیال دموکرات، سبزها و حزب لیبرال دموکرات در دولت ائتلافی آلمان باید در این انتخابات باخت را بپذیرند، در حالی که احزاب متحد مسیحی و حزب راست افراطی «جایگزینی برای آلمان» در اپوزیسیون رای بیشتری کسب خواهند کرد. همچنین انتظار می رود در سراسر اروپا یک تغییر به سمت راست افراطی شکل گیرد.

ماکرون: راست افراطی اروپا را به بن بست می کشاند
در فرانسه هم نظرسنجی ها از احتمال قدرت گیری راست افراطی خبر می دهد .تنها سه روز قبل از انتخابات پارلمان اروپا، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، روز پنج‌شنبه با اشاره به ظهور راست افراطی در فرانسه و در سراسر قاره اروپا هشدار داد: «اروپا هرگز تا این حد تهدید نشده است.» بر اساس آخرین نظرسنجی یورونیوز، حزب ماکرون، رنسانس، به رهبری والری هایر، در نظرسنجی ها با اختلاف بیش از 15 درصدی از جوردن باردلا، رئیس حزب راست افراطی ملی (RN)  عقب است.