ضرورت رقابت اخلاقی در انتخابات و پرهیز از تکرار تجارب تلخ ادوار گذشته

گروه سیاسی| پس از شهادت رئیس‌جمهور و همراهان که موجی از همبستگی و همدلی در میان قشرها، جریان‌ها و طیف‌های گوناگون در کشور شکل گرفت، رفته‌رفته با غلبه شور سیاسی و فضای انتخاباتی، متأسفانه حرکات جنجالی، رفتارهای حاشیه‌ای و مطالب تخریبی از سوی هواداران برخی طیف‌ها و چهره‌ها شدت گرفت.
در روزهای اخیر برخی طیف‌های مخالف دولت سیزدهم با رویکردی غیرمنصفانه و تند و تخریبی، با وجود اذعان اولیه خود به تلاش‌ها و خدمات شهید رئیسی در روزهای ابتدای شهادت وی، به هجمه علیه دولت، انکار طرح و پروژه‌های بزرگ و کم‌نظیر اجراشده و مقصرنمایی محض از دولت در برخی موضوعات، همچون تورم، پرداخته و بدون اشاره به شرایط خاص کشور در سال 1400، مشکلات به‌جامانده از دولت قبل، شرایط کرونایی و تحریمی کشور در زمان آغاز به کار، بدهی سنگین دولت قبلی و مواردی از این دست، فضا را به سمت تخریب و حاشیه‌سازی‌ برده‌اند؛ مسئله‌ای که انتظار می‌رفت پس از تذکر و ابراز ناراحتی رهبر انقلاب در سخنرانی حرم امام در مورد اینگونه تخریب‌ها و گله‌مندی ایشان از عدم‌اذعان برخی جریان‌ها به محاسن شهید رئیسی و خدماتش در زمان حیات وی، دیگر تکرار نشود، اما متأسفانه به شکلی چشمگیری مجددا تکرار شد. جریان‌های موسوم به اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا، که به‌عنوان مخالف دولت سیزدهم شناخته می‌شوند، ضروری است تیم رسانه‌ای و چهره‌های نزدیک به‌خود را از اینگونه حرکات بازدارند، چرا که نه شرایط کشور تحمل اینگونه بداخلاقی‌ها را دارد، نه قشرهای اصطلاحا خاکستری دیگر تمایل چندانی به اینگونه جنجال‌ها نشان می‌دهند و نه سودی در جهت افزایش مشارکت دارد.
وجه دیگر برخی بی‌اخلاقی‌ها، متوجه برخی کاربران منتسب به نظام و تخریب‌های درونی آنان علیه یکدیگر است. با ثبت‌نام تعدادی از چهره‌های مطرح جریان اصول‌گرا و انقلابی، موجی از نقدهای تند و تخریب‌گونه در میان هواداران این طیف‌ها شکل گرفت و اغلب آنان چهره محبوب خود را اصلح و صالح خوانده و سایرین را متهم به وحدت‌شکنی کردند. اکانت‌های توئیتری و صفحات اینستاگرامی هوادار برخی چهره‌های اصول‌گرا، متأسفانه با خرج کردن ادبیات مذهبی و انقلابی و سخنان بزرگان و مبانی فکری انقلابی و دینی، چنان مشغول اختلاف و حمله به یکدیگر شدند که گویی در حال مبارزه با معاندان هستند!
اصلاح فرهنگ سیاسی جامعه مسئله‌ای است که همواره دغدغه رهبری، بزرگان و متفکران بوده است. متأسفانه در بحبوحه تبلیغات انتخاباتی چهار دوره اخیر انتخابات ریاست‌جمهوری، قطبی شدن فضا، درگیری‌های لفظی، حملات و تخریب‌ها و بداخلاقی‌ها انتخاباتی شدت گرفت به‌نحوی که در ادوار پیش از آن کم‌سابقه بود. برخی نامزدها، تیم‌های رسانه‌ای و مشاوران جنجالی آنان از مقصران تشدید این مسائل در انتخابات بودند. در دوره اخیر یعنی انتخابات سیزدهم اما شهید رئیسی با بی‌پاسخ گذاشتن تخریب‌ها و اغماض از حملات صورت‌گرفته علیه خود، گام بلندی برای اصلاح فرهنگ سیاسی و انتخاباتی کشور برداشت. اما متأسفانه در دوره کنونی، برخی حاشیه‌سازی‌‌ها از سوی طیف‌های مختلف سبب شده است که نگرانی از تکرار دوقطبی‌های مضر و درگیری‌هایی که جز دشمن‌شادشدن کشور و کاهش همبستگی ملی سودی نداشت، افزایش یابد.
از هم‌اکنون که نامزدهای نهایی مشخص نیستند تمامی چهره‌ها و جریان‌ها باید هواداران خود را از تخریب‌های درون جناحی، تخریب جناح مقابل و تخریب و بی‌انصافی علیه دولت سیزدهم در پوشش نقد، بازدارند و با شکل‌گیری آرایش انتخاباتی و شروع رسمی تبلیغات نیز، این رویه تداوم یابد. اکنون فرصت مناسبی برای اصلاح فرهنگ سیاسی و انتخاباتی کشور به‌وجود آمده است که نباید در شلوغی فضا، از دست برود. غرض از این نوشتار این نیست که فرضا دولت سیزدهم اصلا نقد نشود، یا نامزدها و هوادارانشان به یکدیگر نقدی نداشته باشند، بلکه منظور این است فضا به سمت تخریب، هدف قراردادن شخصیت افراد، توهین و تهمت و دوقطبی‌سازی‌ پیش نرود و نقدها با رعایت انصاف، متوجه کارنامه و عملکردها و با رعایت اخلاق و ادب صورت گیرد. در کنار آن وجه ایجابی ماجرا، یعنی معرفی برنامه‌های خود در دستور کار نامزدها و هوادارانشان قرار گیرد و از طرح وعده‌های ناممکن یا مباحثی که با توجه به جمیع شرایط، قوانین و ساختارها قابلیت پیاده شدن ندارد، پرهیز کنند.